Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST Partimage corrupt??? Achterlijke rechten????  (gelezen 762 keer)

Offline Asperger

  • Lid
OPGELOST Partimage corrupt??? Achterlijke rechten????
« Gepost op: 2008/04/29, 23:27:37 »
Hoi,

Gparted en partimage starten soepel op.
Ik heb de volgende partities op de laptop:

/dev/sdb1/ = 100Gb NTFS (Windows Vista)
/dev/sdb2/ = 100Gb NTFS (Bijna leeg)
/dev/sdb3/ = 98,09 Gb Ext3 (Leeg)

Kan het zijn dat ik ergens rechten moet krijgen?? (Achterlijk moeilijk als je er weinig van weet)
Krijg de melding dat er niet geschreven kan worden op zowel sdb2 als sdb3.
Hij vraagt ruimte te controleren (Megaveel!!!!) en rechten te controleren (Kan makkelijker???)
Dit maakt mij niet echt blij op dit moment, was aan PQMAGIC wel veel makkelijker af en snel klaar, nu kost het mij dágen...

Wie kan mij snel op weg helpen dat die back-up er eindelijk eens komt???
Kom ik misschien deze week nog aan Linux toe...
« Laatst bewerkt op: 2009/01/28, 00:13:02 door Martie Schellekens »

Partimage corrupt??? Achterlijke rechten????
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/30, 00:39:44 »
Vertel eerst eens wat je nu eigenlijk wilt ????

want je vermeld van alles maar niet wat je nu eigenlijk wilt doen ?
Backup maken ??
Ubuntu installeren ??

Sja dat laatste kan niet als je geen ruimte vrijmaakt he?
een emmer die vol is, is gewoon vol.

Jij denkt dat die schijf leeg is.
Ubuntu denkt dat die schijf vol is.

Laat ik uit je warverhaal eens opmaken dat je Ubuntu wilt installeren ?

Mooi start nu eerst Gparted op vanaf een boot.
Schiet dan die ext3 partitie dood.
zodat er staat "unallocated"

sluit af en boot van de Ubuntu cd
ga installeren en voila Ubuntu zal ineens vrije ruimte zien om geinstalleerd te kunnen worden.

Nou is dat makkelijk??
of is dat easy ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Asperger

  • Lid
Partimage corrupt??? Achterlijke rechten????
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/30, 01:03:34 »
Biet begrepen dus, zal mijn preek nog maar eens houden....

Ik heb een laptop gekocht een week geleden.
Dat kreng bleek geen Windows XP te kunnen installeren, wel alleen Windows Vista.
Dat heb ik nu voor een groot deel gedaan.
Van die Vista wil ik een back-up maken, maar dan ook alleen die ene partitie.

Op die schijf, de enige in de laptop, heb ik dus een tweede partitie staan, NTFS, voor opslag vanuit Vista.
Daarop mag ook de back-up komen van de Vista partitie.
Echter, omdat die gore rotzooi die je met Windows binnenhaalt (virussen enz) niet met zijn poten van mijn spullen af kan blijven heb ik een derde partitie aangemaakt om daarop de backup te kunnen maken, had dus twee mogelijkheden voor die backup.

Heb na het grotendeels installeren van Windows dus naast die 100Gig van Vista een lege NTFS van 100 Gig en een lege Ext3 van ongeveer 90 Gig.

PartImage gaf aan op die lege partities (beiden dus !!!) niet te kunnen krassen.
Het progje begon te zeuren over schijfruimte en rechten.
De Ubuntu live CD ziet echter wél lege ruimte op beide partities.
Gparted geeft óók die lege ruimte op.

De bedoeling is om na die tussentijdse backup verder te gaan met kleine progjes te installeren in Vista.
Als die klaar is maak ik een definitieve backup.

Als die defi backup weggeschreven is op DVD kan ik op de vrijgekomen ruimte Ubuntu HH installeren waarvan ik uiteraard ook weer (tussentijdse) backups wil maken en bij de definitieve wegschrijven op DVD.

Nu zit ik dus nog steeds vast op die twee lege partities waarvan Gparted zegt dat die leeg zijn en waarvan de live-CD ubuntu zegt dat ze leeg zijn maar waarvan partimage zegt dat ze OF vol zitten OF rechten om te krassen ontbreken.
Gezien de ingewikkeldheid en de geindiceerde leegheid der partities denk ik dus dat het tweede van toepassing is.
Ik probeerde dus in terminal (live-CD van PartImage) 'sudo partimage'.
dat werd gecorrigeerd door de promt in '_sudo', dus '_sudo partimage' gedaan maar ook geen resultaat.
Zelfs geen resultaat bij opstarten met de opstartoptie ntfs-3g.

Wat nu?????

Offline ptb

  • Lid
Partimage corrupt??? Achterlijke rechten????
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/30, 01:12:16 »
Goedemorgen Asperger,uit een vorige post begrijp ik dat je een backup van Vista op sdb1 wil maken en ook ubuntu wil installeren.Je hebt de systemrescuedisc gedownload met partimage onder andere en weet niet hoe verder.Misschien kunnen anderen je helpen met de systemrescuedisc.Ik ken het verder niet.
Als dat niet lukt kan je misschien ook eerst ubuntu installeren op sdb3 en vanuit ubuntu partimage installeren (het is daarin beschikbaar via synaptic).Daarna kun je met partimage een backup maken van vista.
Maar het helpt wel als je in je post duidelijk vertelt wat je wilt bereiken.Je krijgt dan bruikbare antwoorden waar je wat aan hebt.
nb.ik zie dat je nog wakker was.

Offline jan11000

  • Lid
Partimage corrupt??? Achterlijke rechten????
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/30, 06:02:17 »
Anders probeer eens, ghost, of acronis.
Dacht dat er ook nog ghost fot linux.

Offline Asperger

  • Lid
Partimage corrupt??? Achterlijke rechten????
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/30, 12:52:32 »
Hoi,

ik heb het nog eens geprobeerd en gekeken hoe en wat.
Ik probeer inderdaad een back-up te maken (tussentijdse omdat ik nog niet helemaal klaar ben) van Vista.
Heb met Gparted drie partities gemaakt, een NTFS van 100Gb waarop nu dus Vista staat.
Een tweede NTFS van 100 Gb die bijna leeg is, alleen setup-bestanden van MS Office 2003.
Deze is voor voorlopige opslag van bestanden die niet op de bootpartitie thuis horen.
Een derde partitie van ongeveer 90 Gb heb ik aangemaakt in Ext3 waarop de back-up moet komen omdat Windows en alle rotzooi die erbij zit daar niet kan komen en dus niet met zijn poten aan die back-up kan komen.
Bij controle met Windows Vista kreeg ik te zien dat de eerste partie (Vista) gedeeltelijk gebruikt was.
Dát klopt dus.
Ik kreeg te zien dat de tweede partitie bijna leeg was, 1,72 Gb gebruikt.
Dát klopt dus ook, daar zitten die office bestanden.
De derde werd uiteraard niet herkend.
Met de live-CD van Linux Ubuntu HH kreeg ik met Gparted hetzelfde te zien als in Vista, alleen nu de derde partitie wel erkend en leeg.
Dát klopt ook nog.
Als ik echter 'schijfgebruik' open in die live-CD, ja, dan gebeurt er iets heel vreemds!!
Hij zegt dat er een partitie van 1,5 Gb gebruikt wordt waarvan slechts heel weinig gebruikt is!!!!

WAAR KOMT DAT WEG?????????

Kan die partitie NIET ZIEN met Gparted en PartImage!!!!

PartImage laat vanuit de live-CD zien dat ik de drie partities heb die ik ook zag met GParted.
Dat is dus normaal.
Hij vertikt het echter om te schrijven naar zowel de NTFS tweede partitie als de Ext3 partitie en zeurt over ruimtegebrek en RECHTEN.
Dat geeft hij ook als ik de live-CD opstart met NTFS-3g.
Over dat laatste heb ik nog niemand gehoord....
Wie kan mij vertellen hoe ik de volledige rechten krijg zodat er wel geschreven kan worden?
Denk dat het daar ergens zit mijn probleem....

Offline Asperger

  • Lid
Partimage corrupt??? Achterlijke rechten????
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/30, 12:54:46 »
PS. Acronis is geen gratis progje zie ik nu op acronis.com.

Offline Asperger

  • Lid
Partimage corrupt??? Achterlijke rechten????
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/30, 12:57:20 »
Aangezien Acronis 50 euro kost, wie heeft er nog een ander back-up progje dat gratis is???