Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Sudo werkt niet meer op live-USB  (gelezen 690 keer)

[OPGELOST] Sudo werkt niet meer op live-USB
« Gepost op: 2010/01/20, 13:44:47 »
Ik heb een live-USB aangemaakt met usb-creator, inclusief permanente opslag. Dit werkte tot vandaag prima, maar nu wil sudo niet meer werken. Sudo beweert dat er een fout zit in /etc/sudoers. Ik kan /etc/sudoers echter niet bekijken (logisch), omdat ik daarvoor geen rechten heb. Aangezien er geen recovery mode zit op een live-USB, waarmee ik normaal gesproken de root terminal zou openen om de fout te herstellen, heb ik geen idee hoe ik dit nu verhelp. Zou ik de live-image kunnen mounten op een andere pc en zo de fout kunnen herstellen?
« Laatst bewerkt op: 2010/01/21, 15:59:31 door Cumulus007 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Sudo werkt niet meer op live-USB
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/20, 14:08:33 »
Dat wordt lastig... Eigenlijk is de Live-USB trouwens niet bedoeld om "sudo" mee te gebruiken *op zichzelf*... Daar leent het live-systeem zich eigenlijk niet voor.

Je kunt op de permanente opslagpartitie wel wat gebruikersvoorkeuren en documenten opslaan (dingen zonder rootrechten dus), maar je wil die partitie doorgaans niet gebruiken voor het bewaren van sudo-ingrepen. Anders krijg je rare storingen; dat heb ik zelf ook gemerkt.

In jouw geval is de kortste klap waarschijnlijk, om eventuele documenten op de permanente opslagpartitie naar een ander medium te kopiƫren, daarna de USB-staaf te formatteren en opnieuw een Live-USB aan te maken.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Sudo werkt niet meer op live-USB
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/20, 15:05:27 »
Zolang je bij de opties van GRUB kan, zou je dit kunnen proberen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=3609

Re: Sudo werkt niet meer op live-USB
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/21, 15:59:18 »
Zolang je bij de opties van GRUB kan, zou je dit kunnen proberen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=3609
De "init=/bin/bash" zorgde voor een Bash-prompt als root, bedankt voor de tip!