Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Oplossing voor High Definition Audio (HDA geluidskaarten). Ubuntu 8.04 en 8.10  (gelezen 4191 keer)

DarkEra

  • Gast
Steeds vaker komen we problemen tegen met HDA geluidskaarten. Betreffende Ubuntu 8.10 zijn er mensen die helemaal geen geluid hebben. In Ubuntu 8.04.1 zijn er mensen die alleen een héél zacht geluid horen terwijl de volume schuif op 100% staat (dus vol open). Ik zou graag aan de Admins of Moderatoren willen vragen om hier een "sticky" van dit topic te willen maken daar veel mensen dit probleem hebben en naar een oplossing zoeken.

Voor een oplossing in Ubuntu 8.04.1 kan men het volgende doen om het geluid normaal te laten werken. Open de terminal een typ in:

sudo alsactl store
en druk op enter. Typ je password in als hierom gevraagd wordt, je ziet geen sterretjes, cijfers etc en dat hoort zo. Druk nogmaals op enter en typ daarna:

gksudo gedit /var/lib/alsa/asound.state
Druk weer op enter en gedit opent zich waarin men een hele lijst ziet van asound.state. Het eerste wat men bovenaan ziet is:

state.Intel {
   control.1 {
      comment.access 'read write'
      comment.type INTEGER
      comment.count 2
      comment.range '0 - 31'
      iface MIXER
      name 'Front Playback Volume'
      value.0 0
      value.1 0

Bij value.0 en value.1 moet men de waarde 0 veranderen in 31. Nu komt het er zo uit te zien:

state.Intel {
   control.1 {
      comment.access 'read write'
      comment.type INTEGER
      comment.count 2
      comment.range '0 - 31'
      iface MIXER
      name 'Front Playback Volume'
      value.0 31
      value.1 31

Sla dit na de verandering op en sluit het venster.

In de terminal geeft men daarna het volgende in:

sudo alsactl -F -f /var/lib/alsa/asound.state restore
Druk hierna op enter, sluit de terminal en herstart je computer. Hierna zou het geluid in Ubuntu 8.04 moeten werken.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/26, 20:49:32 door DarkEra »

DarkEra

  • Gast
De oplossing voor Ubuntu 8.10 ben ik nog even aan het uitwerken en zal deze later hier ook posten. Geef me aub even de tijd hiervoor. :)

DarkEra

  • Gast
In Ubuntu 8.10 had ik dus helemaal geen geluid. Als voorbeeld neem ik mijn eigen laptop een Medion Akoya MD96640 met een Realtek HDA geluidskaart. LET OP!!! Deze 2de uitleg geld alleen voor een Medion laptop om het geluid in Ubuntu 8.10 aan de praat te krijgen.

Het volgende heb ik gedaan met Ubuntu 8.10 en mijn Medion om het geluid aan de praat te krijgen. Open de terminal en typ in:

gksudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base
Druk op enter, als erom gevraagd wordt typ je password in, je ziet geen sterretjes, cijfers etc en dat hoort zo. Druk weer op enter na het invoeren van je password.
Nu opend zich een venster met een hele lijst van alsa-base. Ga helemaal naar beneden en voeg aan het einde de volgende regel toe:

options snd-hda-intel model=medion probe_mask=1

Sla hierna het bestand weer op en sluit het venster.

In de terminal typ je nu:

sudo rmmod snd-hda-intel
en druk wederom op enter.

Typ nu in de terminal:

sudo modprobe snd-hda-intel model=medion probe_mask=1
en druk weer op enter. Sluit nu de terminal en herstart je computer. Als het goed is moet het geluid nu werken na de herstart.


« Laatst bewerkt op: 2009/03/21, 10:25:02 door DarkEra »

Offline siegi

  • Lid
Als ik die oplossing voor hardy zo even snel bekijk.
Met sudo alsactl store slaag je de huidige stand van de schuivertjes in alsamixergui op.
Dan pas je die file handmatig. Zodat het schuivertje van front op 31 komt te staan.
En vervolgens ga je met die aangepaste file de schuivertjes aanpassen.

Simpelere oplossing lijkt me open alsamixer en duw de schuiver van front naar boven.
Niet direct een fout in hardy als je het mij vraagt het geluid staat gewoon op minimum.

Voor de oplossing in intrepid. Werkt model=auto niet? Dan moet de handleiding even aangepast worden. Ik deed in gutsy ook zoiets model=dell.  Kan zijn dat er met medion nog wat problemen zijn, is nu niet bepaald een laptop die een linux user zou kopen.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/27, 01:05:57 door siegi »

DarkEra

  • Gast
Als ik die handeling niet eerst doe in Hardy valt alsamixer nog niet eens te openen in de terminal.

Offline siegi

  • Lid
Welke foutmelding geeft ie dan bij alsamixer?
Want je gaat nu opzich gewoon via een omweg zijn schuivers aanpassen. Raar dat alsactl dan wel zou werken.

Offline siegi

  • Lid
Bedenk ook dat alsmixer misschien nog een ander geluidskaart ziet.
alsamixer -c 0 (laat de eerste zien)
alsamixer -c 1 (laat de tweede zien)
enzovoort.

Ik ga dit topic overigens niet sticky maken, de kans is te groot dat mensen dit gaan gebruiken die het totaal niet nodig hebben.
En daardoor hun problemen veel erger maken.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/27, 01:23:45 door siegi »

DarkEra

  • Gast
Oké dan niet.

Wat voor een foutmelding het was kan ik zo even niet meer voor de geest halen.

Mijn persoonlijke mening is dat het een slappe hap is en blijft bij Alsa en de Linux distro's en dat het verder niks te maken heeft met mijn Pc/laptop configuratie daar er niets anders in te stellen valt in de BIOS. Mijn laptop heeft zover ik weet alleen de geintregeerde HDA geluidskaart erin zitten.


DarkEra

  • Gast
Hier is de foutmelding:


ALSA lib simple_none.c:1741:(simple_add1) helem (MIXER,'Headphone Playback Switch',0,2,0) appears twice or more

alsamixer: function snd_mixer_load failed: Invalid argument

Offline siegi

  • Lid
Ik vind inderdaad meerdere mensen op internet met dit probleem.
Opvallend is ook dat het meestal problemen zijn met de realtek variant zijn. Zelf heb ik een SigmaTel.

volgens https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/210865
Zou het commando "alsamixer -Dhw" moeten werken.
Met -D selecteer je het mixer device.
Het is en blijft natuurlijk wel een bug. Maar te zien aan het aantal responses niet echt enorm groot. Ik heb er zelf al veel grotere gezien.

DarkEra

  • Gast
Dat commando heeft toevallig gewerkt voor 1 iemand daar. Als ik dit nu doe krijg ik weer dezelfde foutmelding in de terminal. Dus dat haalt niets uit en blijven we in een cirkel rond lopen of tegen de muur op lopen.

En ja, er zijn inderdaad meerdere mensen op deze aardbol met hetzelfde probleem, denk je dat ik als 35 jarige kerel sprookjes loop te verkopen? Ik heb al vaker gezegd dat ik alles bij elkaar bijna een half jaar bezig ben geweest met zoeken op het net voor een oplossing en dat echt uren per dag. Totdat Johan van Dijk mij een link gaf naar een duitstalige site.

Hiervan heb ik de oplossing voor Hardy Heron en het super zachte geluid overgenomen en het een beetje fatsoenlijk aangepast zodat het wat makkelijker te begrijpen is. Het zou trouwens moeten werken op verschillende merken computers met dat probleem.

De tweede oplossing die ik poste is helemaal gericht op Ubuntu 8.10 en de Medion laptops.


Ook heb ik het idee dat er niet echt iets mee wordt gedaan op Launchpad. Het wordt altijd maar doorgespeeld naar het Audio Develop Team of het Kernel Team maar met een oplossing komen heb ik nog nergens gezien. Nogmaals, dat er na meer dan een half jaar of een jaar geen fix voor is vind ik echt erg. Mensen moeten omslachtig gaan zitten doen door dingen te compilen en denk ik dat dit hun systeem nog meer om zeep kan helpen. Vooral voor nieuwe beginners is dit moeilijk.

Hou in de gaten dat die HDA geluidskaarten steeds meer hun kop gaan opsteken en dat er in de nabije toekomst niets anders meer is of misschien zelfs weer iets anders voor in de plaats komt. Wil Linux, of pak Ubuntu, echt doorbreken op de markt dan is dit al een klein gedeelte waar men zich serieus op moet gaan richten. Mensen willen geen half werkend systeem maar willen een compleet werkend systeem met alles erop en eraan.

Het is wel makkelijk om te zeggen (iets wat ik al vaker heb gehoord) steek er een andere geluidskaart in. Gaat een beetje moeilijk in een laptop, niet waar? Of wat ik ook vaak gehoord heb: Had je maar een andere laptop moeten aanschaffen. Tja, met zulke uitspraken los je het probleem niet op maar schuif je het probleem alleenmaar vooruit of af. En dat is juist niet de bedoeling of wel soms....?

Als laatste wil ik dit nog toevoegen. Mocht het nou echt niet werken met deze oplossingen dan zet of sloop die Alsa en Pulse Audio eruit en vervang ze door OSS4. Dan pas heb je alles werkende met geluid, van hoofdtelefoon tot zelfs de digitale uitgang. Ja zelfs de digitale uitgang, iets wat met de bovenstaande genoemde oplossingen nog niet eens werkt.

Hier vindt men hoe je OSS4 kan installeren:

https://help.ubuntu.com/community/OpenSound

« Laatst bewerkt op: 2008/12/27, 05:19:00 door DarkEra »

Offline Joshua822

  • Lid
Het is gelukt met OSS Bedankt ! :D

Offline mcgyver

  • Lid
Zal ik dit linkje dan ook vertalen en hier plaatsen?

dag,
ik ben dus die beginner.
het klinkt als erg ingrijpend en na alle vragen hier zou ik niet durven te beginnen om e.e.a. te veranderen.
misschien toch een goed idee om bij een upgrade of hoe dit mag heten e.e.a. als hapklare brok aan te bieden
overigens goed dat dit soort discussies er zijn

hans

Offline siegi

  • Lid
En dan te bedenken dat ik een aantal jaar geleden blij was dat alsa in de kernel kwam en ik mijn oss3 configuratie kon dumpen.

En nogmaals het probleem komt echt niet voor bij veel hda kaartjes. (Er zijn zoveel verschillende varianten) Bij de meeste is het effectief gefixt na 1 maand ofzow. (zoals bij mij in gutsy het geval was).  Ik weet ook niet in hoevere men dit probleem aan realtek kan wijten.


DarkEra

  • Gast
Het probleem aan Realtek verwijten? Kom nou. Het probleem ligt bij Alsa niet bij Realtek. Ik zal je voor de laatste keer zeggen dat ik Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon eens had getest en daar werkte het geluid direct "out of the box", zelfs de schermresolutie stond direct goed op 1680 x 1050 en dat zonder de nVidia drivers.

Bij Hardy was met beiden een probleem en bij Ubuntu 8.10 was/is alleen het geluid een probleem.

Als je het forum een beetje doorleest heeft Realtek zelfs voor Linux HDA geluidskaarten een driver uitgebracht en in dat pakket zit ook de laatste nieuwe Alsa driver. Maar dit geld alleen voor Ubuntu 8.10 en andere Linux distro's met de nieuwere kernels. Maar.... dan moet je weer zitten compilen en een echt goede uitleg wordt er niet gegeven. Het ziet er ingewikkelder uit.

Dus oogkleppen af en niet de schuld schuiven op Realtek.

En nomaals na bijna een jaar is dat probleem nog niet gefixt bij Alsa. Schandalig noem ik dat. Ook van Ubuntu en andere grote distro's uit komt er geen fix. Een jaar lang elende, moet dat?
« Laatst bewerkt op: 2008/12/27, 15:04:29 door DarkEra »

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Het probleem aan Realtek verwijten? Kom nou. Het probleem ligt bij Alsa niet bij Realtek. Ik zal je voor de laatste keer zeggen dat ik Ubuntu 7.10 Gutsy Gibbon eens had getest en daar werkte het geluid direct "out of the box", zelfs de schermresolutie stond direct goed op 1680 x 1050 en dat zonder de nVidia drivers.
Dan is het dus een "regressie": iets dat eerst wel werkte, maar met een nieuwere versie niet meer.

Citaat
Dus oogkleppen af en niet de schuld schuiven op Realtek.

En nomaals na bijna een jaar is dat probleem nog niet gefixt bij Alsa. Schandalig noem ik dat. Ook van Ubuntu en andere grote distro's uit komt er geen fix. Een jaar lang elende, moet dat?
Het lijkt inderdaad een bug te zijn (regressie) in ALSA. Heb je dat al gemeld op Launchpad of direct bij de ontwikkelaars van ALSA? Als zij niet weten dat er een probleem is op sommige hardware, dan kunnen ze het ook niet oplossen toch? Glazen bollen bestaan niet en ze kunnen ook niet ruiken dat jij of andere mensen problemen hebben met sommige stukjes hardware. Als niemand aangeeft dat er een probleem is kan dat nog wel een jaar duren...

DarkEra

  • Gast
En zo blijven we aan de gang.......

Ja, ik heb ooit een melding gedaan op Launchpad zoals zovele mensen deze bug gemeld hebben. De ontwikkelaars van Alsa zijn ook op de hoogte. Het is vaak genoeg terug te vinden op het internet en mensen zullen ook hun probleem bij Alsa gemeld hebben, dus het is vaak genoeg aangegeven.

We zijn al een jaar verder zonder oplossingen, fix en met een hoop frustratie.

Hier op het forum, het Engels talige forum, bij het openSuse forum etc etc en op Launchpad zijn hopen meldingen en topics te vinden over de HDA geluidkaarten problemen.