Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows  (gelezen 1816 keer)

Offline djdg

  • Lid
[OPGELOST] Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Gepost op: 2011/02/14, 10:32:38 »
Ik heb in Kubuntu via OpenOffice een .doc opgeslagen en per mail verstuurd. Als ik deze via de hotmail op een Windows systeem open geeft hij aan dat hij het bestand niet kan openen omdat het een 'onbekend bestandstype' gaat.

Iemand enig idee hoe dit (verkomen) kan (worden)?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/18, 17:17:49 door djdg »

Offline brent8800

  • Lid
Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/14, 10:34:39 »
gewoon opslaan als .docx dan werkt het wel ;)
Ubuntu 14.04 LTS

Offline elendil

  • Lid
Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/14, 10:36:07 »
Ik heb in Kubuntu via OpenOffice een .doc opgeslagen en per mail verstuurd. Als ik deze via de hotmail op een Windows systeem open geeft hij aan dat hij het bestand niet kan openen omdat het een 'onbekend bestandstype' gaat.

Iemand enig idee hoe dit (verkomen) kan (worden)?
Opslaan in het Microsoft Word 97/2000/XP formaat, dan kunnen ze wel gelezen worden.


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Offline djdg

  • Lid
Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/14, 13:29:43 »
Versie 3.2

Ik sla ze op als Microsoft Word 97/2000/XP (.doc) dus daar kan het niet aan liggen.

Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/14, 17:05:37 »
Heb je ook daadwerkelijk .doc achter de bestandsnaam staan? Het zal dan inderdaad wel een .doc-bestand zijn, maar als hij daar niet naar genoemd is...

Offline djdg

  • Lid
Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/16, 20:11:10 »
Ja, ik zie nu inderdaad dat er bij sommige documenten wél een extensie bijstaat en bij andere niet. Ik sla ze dus wel op als .doc maar hij geeft deze extensie in Dolphin niet weer.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/16, 20:12:56 door djdg »

Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/16, 21:09:39 »
Ze moeten er dus wel achter staan.

Windows kan bestanden alleen herkennen aan de extensie, dat is wat achter de . in de bestandsnaam staat. Linux kan ook het bestand zelf (soms) herkennnen, waardoor de extensie niet altijd meer strict noodzakelijk is.

Offline djdg

  • Lid
Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/16, 22:50:51 »
Kennelijk heb ik iets veranderd waardoor hij niet automatisch meer die extensie erachter zet. In Windows weet ik hoe je er voor zorgt dat hij die wel of niet weergeeft, maar hier in Kubuntu zou ik 't niet weten. En het maakt me niets uit of het wel of niet zichtbaar is, zolang hij hem maar in het gewenste formaat opslaat en anderen deze ook kunnen openen.

Offline ivo

  • Lid
Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/16, 22:56:27 »
Ze moeten er dus wel achter staan.

Windows kan bestanden alleen herkennen aan de extensie, dat is wat achter de . in de bestandsnaam staat. Linux kan ook het bestand zelf (soms) herkennnen, waardoor de extensie niet altijd meer strict noodzakelijk is.

"Linux kan ook het bestand zelf (soms) herkennnen"....... soms := vaak, omdat het naar de inhoud kijkt en niet naar de extensie.
Net als sommige mailservers of content scanners die *.zip bestanden niet doorlaten maar wel als je ze hernoemt naar .txt ofzo.
Schijnveiligheid......... security through obscurity
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Pisces75

  • Lid
Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/16, 22:58:08 »
Wat ook wil helpen/ zou kunnen: je bestand opslaan als een .rtf
Mogelijk word het bestand dan wel geopend.
Groet, Pisces75

Op naar de volgende uitdaging...;-)

Offline djdg

  • Lid
Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/17, 10:25:21 »
De oplossing ligt nu dus in het handmatig toevoegen van de extensie .doc aan het bestand zoals deze in Dolphin wordt weergegeven? Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Het bestand moet toch na opslaan zonder extra handelingen gewoon weer te openen zijn?

Offline aartje

  • Lid
Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/17, 11:29:06 »
De oplossing ligt nu dus in het handmatig toevoegen van de extensie .doc aan het bestand zoals deze in Dolphin wordt weergegeven? Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Het bestand moet toch na opslaan zonder extra handelingen gewoon weer te openen zijn?
Ja, in Ubuntu wel, maar Windows niet. Windows heeft die extensie echt nodig.
Dus het lijkt me opgelost.

Offline brent8800

  • Lid
Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/17, 11:29:38 »
heb je het geprobeerd met .docx?
Ubuntu 14.04 LTS

Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/17, 19:50:27 »
Of het achter de bestandsnaam zetten bij het "opslaan als" vanuit OO.org.

Volgens mij zijn er een aantal applicaties die dat uit zichzelf al doen, maar dat kan zijn dat dat alleen de apps zijn die GTK gebruiken...

Offline djdg

  • Lid
Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/18, 07:24:31 »
Aan de ene kant vind ik het niet erg om die 4 lettertjes er bij te zetten, maar ik denk wel dat ik het eerst niet had en toen wel. Dus vraag me af wat ik dan veranderd heb.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/18, 14:20:51 »
Volgens mij is in alle versies van OpenOffice/LibreOffice bij "opslaan als" een optie voor de "automatische bestandsnaamextensie" beschikbaar.
Deze optie staat onder "Opslaan als type".
Als die aangevinkt is, worden automatisch de passende 3-4 letters erbij geschreven bij het bewaren.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline djdg

  • Lid
Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/18, 16:32:25 »
Ja, dat was het dus! Thanks  :)

Laatste vraag: Is het hier gebruikelijk dat je vraagt om het topic te laten sluiten of is er ergens een optie om de status naar opgelost te veranderen?
« Laatst bewerkt op: 2011/02/18, 16:34:38 door djdg »

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Opslaan OO.org met .doc opent niet in Windows
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/18, 16:42:34 »
Laatste vraag: Is het hier gebruikelijk dat je vraagt om het topic te laten sluiten of is er ergens een optie om de status naar opgelost te veranderen?

Het is gebruikelijk, dat je als Topicstarter [Opgelost] in de topictitel zet. Dan weten lezers dat die het overzicht zien  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]