Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Systemen in virtualbox. Is het goed om ze op een aparte partitie te plaatsen?  (gelezen 487 keer)

Offline bart85

  • Lid
Is het aan te raden of goed om vdi bestanden van virtualbox op een aparte partitie te plaatsen? Kan ik daarmee voordelen mee hebben?
De partitie kan ik dan inrichten met een filesystem speciaal voor grote bestanden. Ik zat aan XFS te denken.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Wat heet aanraden, ik doe het wel, omdat mijn 8 systemen ieder 20GB hebben en ik wil met alle 8 de installaties en VirtualBox ook alle virtuele systemen kunnen gebruiken.
Elke normale installatie heeft een eigen /home partitie, en de partities zijn onderling elkaars backup.
In VirtualBox heb ik ruim 20 systemen, alle Mint uitvoeringen, alle *buntu uitvoeringen, in de nieuwste LTS en in een nieuwste release en dan nog een paar speel dingen, waaronder een aantal Debian systemen en een BSD systeem (en een paar Windows systemen).
Doordat alles op aparte partities staat, kan ik alles vanuit iedere installatie gebruiken, de normale installaties staan op een SSD schijf en de virtuele op een gewone HD.

Maar dit is, zoals ik het gebruik en wat ik handig vind, het is puur persoonlijk.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Er zijn wel meer eigenschappen waar je rekening mee moet houden, niet alleen hoe het om gaat met grote bestanden. Bijv. hoe het omgaat met de verschillende toegangspatronen die gebruikt worden. Is dit random of sequentieel? En hoe hard fragmenteert het ene FS ten opzichte van de ander, maar dat zal je pas na een tijd gebruik gaan merken. En XFS schijnt wat gevoeliger te zijn voor plotselinge stroomuitval en andere storingen zoals vastlopers.

Recente benchmarks kon ik zo snel niet vinden, dus je zal zelf wat moeten uitproberen :)
Echt hele grote verschillen waren er volgens mij niet bij de benchmarks van enkele jaren geleden. Persoonlijk zou ik gewoon bij ext4 blijven voor een simpel systeem. Ga je het ingewikkelder maken dan zijn aparte ZVOLs op een los ZFS systeem ook nog een optie. Dan heb je snapshots, compressie, foutcorrectie en nog een hoop andere dingen in één. Maar dat is een stuk ingewikkelder.

Een indeling op een aparte partitie of schijf heeft voor jezelf misschien wel wat voordelen die Ron ook al opnoemde.