Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Firefox en Hardware Acceleratie Inschakelen VIDEO GPU rendering Smooth Scrolling  (gelezen 792 keer)

Firefox komt default met compatible instellingen. Maar het is mogelijk om de volgende Hardware Accelerations uit te voeren.

ga in Firefox naar:
about:config

Daarna zal je het onderstaande handmatig moeten aanpassen

layers.acceleration.force-enabled = true
media.hardware-video-decoding.force-enabled = true
webgl.force-enabled = true
browser.tabs.remote.autostart = true

Zelfs op een HD4000 Intel Core I7 met nVidia presteerd Firefox pas zoals Chromium of Chrome na deze aanpassingen. Je kan het ongedaan maken door die instellingen op default te zetten indien je ze hebt aangepast. Het is de belangrijkste reden dat ik merkte dat Firefox de zelfde prestaties neer kan zetten zoals Chromium of Chrome op Linux.

Ook op een laptopje uit 2008 maakte dit Firefox ongelooflijk veel smoother en sneller. Je kan het altijd ongedaan maken.

Het verschil als je H264ify addon gebruikt of de standaard VP9 codec van Youtube laat zijn zonder de Firefox addon is dat H264ify single threaded is en als je een goede CPU hebt je beter VP9 zonder de H264ify addon kan hebben.

Zelfs op mijn oude laptopje presteerd Firefox op Youtube op 720p met dat laptopje uit 2008 goed als ik VP9 gebruik zonder de H264ify addon.

Je kan de addon altijd proberen, maar bij mij blijkt dat niet nodig, alleen Firefox is zo veel sneller op een laptop op 2008 en een laptop uit 2012, en ik merk geen compatibiliteit problemen. Behalve dat het sneller werkt, zeker als je een Compositor hebt, wat tegenwoordig standaard is in alle distributies.

motion@home:~$ sudo apt-get install steam

Offline vanadium

  • Lid
Bedankt voor de tip! Heb die alvast eens ingesteld, en tot nu geen enkel probleem. Het maakt voor mij echter praktisch geen verschil: het scrollen ging al heel vlot voordien.

Op mijn desktop zou ik theoretisch verschil kunnen hebben met een GTX nVidia 275 uit 2009, maar daar is het geen probleem om de nVidia kaart volledig los te laten gaan.

Op de laptopjes kan ik de nVidia volledig los laten gaan maar dan gaat het energieverbruik bijzonder omhoog, bovendien wil ik graag een koel computertje bij de laptopjes.

Omdat ik alleen nVidia en nVidia met Optimus heb, kan ik alleen ervaring geven dat dit voor mij nodig was bij Intel en nVidia.

Ik zal eens kijken wat een AMD laptopje met APU doet. Op een desktop heb ik nooit grafische problemen ervonden, en ik denk dat nVidia driver Closed Source vooral op dit moment getest is voor desktops.

De nVidia driver zou bijvoorbeeld alleen slechts een fractie van een seconde maximaal energie mogen gebruiken als ik over een pagina scroll, maar nVidia blijft op Linux laptops bij mij 26 seconden in maximaal vermogen zodra ik User Interface interactie doe.

De nVidia blob is niet beheersbaar om op dit moment te voldoen aan fractie van seconden maximaal te gaan bij gebruiker interactie.

Chromium gaat binnenkort VDPAU en VL-API ondersteunen, en dat gaat betekenen dat laptopjes veel zuiniger kunnen worden. Alhoewel H264 in VLC player makkelijk bijvoorbeeld 2 beeldschermen op 1080p afspeelt op een laptop uit 2008 en een laptop uit 2012 waarbij het nVidia panel ook daadwerkelijk video decoder engine use op tientallen procenten laat zien, is er in browser land nog veel te behalen.

Hardware decoding kan laptops makkelijk 4k af laten spelen op 50 MegaBit terwijl het op een uitsluitend CPU Core i7 een diashow is met de komende video codec en de H265 opvolger van H264.

Op desktop is het probleemloos om energie te gebruiken.

Vanwege 2 schermen op 1080p heb ik Kubuntu nodig omdat KDE een zeer goede Window Placement ingebouwd heeft.
motion@home:~$ sudo apt-get install steam