Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld  (gelezen 3751 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dat hebben ze 'm mooi geflikt, die jongens van Mozilla:
http://www.telegraaf.nl/digitaal/11180393/__Google-deal_Firefox_bijna_miljard_waard__.html?sn=digitaal

Prima nieuws! Dat stelt de ontwikkeling van Firefox veilig, en belooft veel moois voor ons eindgebruikers.

Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/25, 11:42:49 »
Als de browser er dan ook wat beter van wordt en ze stoppen met die achterlijke snelle versiesupgrades (of zorgen voor een versieonafhankelijk extensiesysteem), dan is het inderdaad een mooie ontwikkeling IMHO.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/25, 13:37:31 »
Ze blijven marktaandeel verliezen op Chrome. Ben dus benieuwd wat er over 3 jaar gebeurd met FF.

Als de browser er dan ook wat beter van wordt en ze stoppen met die achterlijke snelle versiesupgrades (of zorgen voor een versieonafhankelijk extensiesysteem), dan is het inderdaad een mooie ontwikkeling IMHO.

Dat ben ik met je eens.
Tevens denk ik dat ze zich op de verkeerde dingen focussen en het belangrijke vergeten om dat goed te ontwikkelen.
Ze werken nu aan de snelheid maar niet aan betere ondersteuning en dat is een minpunt.
 

Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/25, 13:48:29 »
Ze werken nu aan de snelheid maar niet aan betere ondersteuning en dat is een minpunt.

Hoezo? Bij elke versie staan weer wat HTML5 en CSS3 verbeteringen.

Ik vind het nieuwe updateschema helemaal niet erg. Ik heb liever iedere 6 weken een paar nieuwe features (soms wat meer, soms wat minder) en verbeteringen dan telkens maanden te wachten.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/25, 14:02:09 »
Ze ondersteunen het wel maar niet echt denderend. Tevens zijn ze zeer afwijkend van de rest met hun codes en willen ze eigen codes doorvoeren.
Ik let niet meer op FF met codes want het is bijna niet meer te doen. Eerst moest je voor ie6 een aparte CSS schrijven en nu moet je dat onderhand voor FF.

Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/25, 14:11:50 »
Ze ondersteunen het wel maar niet echt denderend. Tevens zijn ze zeer afwijkend van de rest met hun codes en willen ze eigen codes doorvoeren.
Ik let niet meer op FF met codes want het is bijna niet meer te doen. Eerst moest je voor ie6 een aparte CSS schrijven en nu moet je dat onderhand voor FF.

+10

@Nun: 3.0.1 met een nieuwe feature kan toch ook prima? Waarom dan 4.0? En vergeet niet de incompatibele extensies.
Je moet onder ogen zien dat FF marktaandeel aan het verliezen is op deze manier. Zelfs Opera heeft meer marktaandeel gewonnen in Q4 dan FF (ik heb het dus over winst en niet over totaal).

Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/25, 15:20:46 »
@Nun: 3.0.1 met een nieuwe feature kan toch ook prima? Waarom dan 4.0? En vergeet niet de incompatibele extensies.
Waarom geen 4.0 en wel 3.0.1? Er is heus geen versienummer-politie die Firefox gaat arresteren. Ieder programma nummert op hun manier, en als ze het bij Mozilla zo doen, is dat hun goed recht. En serieus, wat kan een gewone gebruiker het nu schelen wat voor nummertje daar staat? Hoe hoger het nummer, hoe nieuwer de versie. Punt.

Naar wat ik hoor zijn ze aan het werken om beter met extensies om te gaan na een nieuwe release. Ik ben geen extensie-man, dus moet het doen met wat anderen zeggen, maar ik hoor de laatste tijd toch echt weinig geklaag over incompatibele extensies.

Je moet onder ogen zien dat FF marktaandeel aan het verliezen is op deze manier. Zelfs Opera heeft meer marktaandeel gewonnen in Q4 dan FF (ik heb het dus over winst en niet over totaal).
En het is bewezen dat dat door de versienummering komt? Verder kan het mij eigenlijk echt niks schelen welke browser het meeste marktaandeel heeft of dat de door mij gebruikte browser aandeel verliest of wat dan ook. Als hij doet wat ik ermee wil doen, ben ik voor mijn part de enige gebruiker. Als het mij niet meer aanstaat, zal ik wel een andere gebruiken, ongeacht marktaandeel.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/25, 16:03:07 »
@Nun: 3.0.1 met een nieuwe feature kan toch ook prima? Waarom dan 4.0? En vergeet niet de incompatibele extensies.
Waarom geen 4.0 en wel 3.0.1? Er is heus geen versienummer-politie die Firefox gaat arresteren. Ieder programma nummert op hun manier, en als ze het bij Mozilla zo doen, is dat hun goed recht. En serieus, wat kan een gewone gebruiker het nu schelen wat voor nummertje daar staat? Hoe hoger het nummer, hoe nieuwer de versie. Punt.

Naar wat ik hoor zijn ze aan het werken om beter met extensies om te gaan na een nieuwe release. Ik ben geen extensie-man, dus moet het doen met wat anderen zeggen, maar ik hoor de laatste tijd toch echt weinig geklaag over incompatibele extensies.

Je moet onder ogen zien dat FF marktaandeel aan het verliezen is op deze manier. Zelfs Opera heeft meer marktaandeel gewonnen in Q4 dan FF (ik heb het dus over winst en niet over totaal).
En het is bewezen dat dat door de versienummering komt? Verder kan het mij eigenlijk echt niks schelen welke browser het meeste marktaandeel heeft of dat de door mij gebruikte browser aandeel verliest of wat dan ook. Als hij doet wat ik ermee wil doen, ben ik voor mijn part de enige gebruiker. Als het mij niet meer aanstaat, zal ik wel een andere gebruiken, ongeacht marktaandeel.

Nu is er nog weinig geklaag maar met de opkomst van HTML5 word dat wel anders.
Het heeft niets met extensies of dergelijke te maken maar gewoon met de standaard ondersteuning van de codes.
FF past de HTML5 codes aan in vrij extreme vormen en gaat daar een stap verder mee dan ie op het moment.

Marktaandeel maakt niet uit nee maar wel als je eigen codes gaat bedenken en die niet door webdesigners gebruikt gaan worden.
Ja ze doen ontwikkeling in HTML5 en wel in het ontwikkelen van eigen codes. iets wat met het huidige marktaandeel en opkomst van Chrome niet echt slim is.
Google is druk HTML5 aan het promoten en steeds meer designer's ontdekken HTML5 en gaan het toepassen.
Nieuwe designer's zijn al bezig in HTML5 vanwege de mogelijkheden en omdat het veel makkelijker werkt.
Nu krijg je al bij een aantal HTML5 sites te zien dat je Chrome moet gebruiken als je bepaalde dingen niet kunt zien in je browser. Ze gaan niet meer zoals vroeger meerdere CSS sheets maken zoals men jaren deed voor ie6 en dat was alleen omdat ie6 zo'n groot marktaandeel had.
FF heeft niet zo'n groot marktaandeel dan ie6 nog niet zo lang geleden nog had en het zal zelfs terug gaan lopen als meerdere sites HTML5 gaan gebruiken.
Ja dan is marktaandeel voor jou niet belangrijk maar ik denk wel dat jij websites wilt kunnen bekijken zoals ze bedoelt zijn en dat alles werkt.
Met een plugin of extensie is dit niet op te lossen zoals je dat nu met Flash wel kunt doen.
 

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/25, 16:28:13 »
Hier een voorbeeldje van de ellende met de codes.

Bij een aantal codes zet je er webkit voor maar een aantal browsers hebben dit aangepast naar hun eigens standaard.
Zo heeft Microsoft waar ze het ondersteunen want dat is nog niet bij alles ms staan in plaats van webkit.
Firefox heeft er moz staan en Opera heeft 2 aparte dingen, de ene keer o en de andere keer xv.
En dan heb ik het nog niet over de kleur codes en de fontsize die bij Firefox afwijken.
Safari gebruikt ook gewoon webkit.

Aangezien op dit moment Chrome het beste alles ondersteund, maken veel webdesigners alles met webkit en met de standaard kleurcodes.
Het is anders niet meer te volgen en dit is nog maar bij 4 browsers.

Vistaus Opera komt ook niet zo goed uit de HTML5 compatibiliteiten lijst. Daar doet als je ook moz en zo gebruikt, Firefox het veel beter. Veel word nog door Opera niet ondersteund.


Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/25, 16:32:04 »
emiel +100
IE en Opera gaan op dit moment het best met webstandaarden om met op een dikke 2e plaats Chrome. Firefox staat ergens onderaan in de top 10. Dat is dus geen goed teken.

@Nun: Marktaandeel maakt ook niet uit. Volgens mij las je over mijn zin heen. Ik zei namelijk niet Opera nu een opmars maakt en straks superpopulair is qua marktaandeel. Ik zei dat ze in Q4 2011 meer marktaandeelwinst hebben gemaakt dan FF. En dat bedoelde ik uit contrast want Opera heeft het kleinste marktaandeel van de grote spelers.
Kijk, als Mac nu 0,4% winst maakt dit jaar en Linux 1,0%, dan heeft Linux meer winst gemaakt maar dat wil niet zeggen dat ze dan Mac ingehaald hebben. Snap je nu wat ik bedoelde?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/25, 17:19:11 »
Uhm Vistaus ie en Opera zijn er juist zeer slecht in.
Voor ie moet je een berg aanpassingen maken al is het met ie9 een heel stuk minder geworden maar kwa HTML5 is het niet echt denderend. opera doet het wat beter maar komt achter Firefox, Safari en Chrome.
Chrome en Safari zetten op dit moment met HTML5 de standaard.


Kwa marktaandeel zakt Firefox steeds meer en het gaat best hard terwijl Chrome juist aan het stijgen is. De laatste tijd is Chrome de enige in de top 3 die nog een stijgende lijn laat zien en is wereldwijd Firefox voorbij.
Marktaandeel bepaald de ondersteuning voor de browser en is dus zeker van belang. heb je niet veel marktaandeel dan zullen niet veel websites je codes gebruiken waardoor je dus alleen maar slechtere kwaliteit leverd en uiteindelijk als je niets doet, helemaal niets meer voor stelt.

Zal van de week wel eens een pagina maken met daarin standaard HTML5 codes en dan kun je zelf testen welke browser het goed ondersteund.
Ik denk dat je zult schrikken end at de rode vissenkom bij Firefox maar het puntje van de ijsberg is.


« Laatst bewerkt op: 2011/12/25, 17:24:33 door emiel1976 »

Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/25, 17:21:44 »
@emiel: Ik had het over de webstandaarden en niet over HTML5 (hoewel Opera de eerste browser was die HTML5 implementeerde). HTML5 is niet de hoofdwebstandaard, dat zijn HTML, CSS en PHP enzo. Kijk maar na op w3.org

Maar Opera heeft een klein marktaandeel maar volgt wel de webstandaarden dus iedere site die de webstandaard volgt ziet er sowieso perfect uit in Opera. IE heeft dat verbeterd in IE9 en IE 10.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/25, 17:26:59 »
Ja ze ie heeft het verbeterd, maar ze moesten wel want ie6 en ie7 waren een ramp.
Nu hoef je gelukkig niet een aparte css te schrijven voor ie9 meer maar HTML5 word de nieuwe standaard.
Je kunt wel de eerste zijn maar als je afwijkt van de standaard en je bent al de kleinste plus je blijft nu achter, dan is dat ook niet echt slim.

Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/25, 20:18:53 »
Het enige wat er ontbreekt in Opera is h.264 voor HTML5, maar dat ontbreekt ook in FF omdat ze allebei liever OGG en WebM ondersteunen en dat is alleen maar goed.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/25, 20:22:35 »
Uhm nee er ontbreek veel meer maar dat zal ik wel laten zien met de website. Kun je het testen met je browser.
Tevens zoals ik al zij hebben ook zij andere codes gebruikt waardoor dingen die ze wel ondersteunen niet werken als de webdesigner het niet gebruikt.

Dat h264 ontbreekt kun jij wel goed vinden maar als Google besluit om youtube om te zetten naar HTML5 only dan ben je dus de pineut want dan kun je met FF en Opera geen filmpjes meer bekijken.

Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/25, 20:49:23 »
Hoezo? Ik kijk al naar HTML 5 op YouTube hoor. Ik zit in de HTML 5-trial en geen enkel probleem met Opera. Google ondersteunt namelijk OGG, WebM en H.264 en alleen die laatste ontbreekt in Opera, maar dan valt ie terug op die andere 2. Zal mij een worst wezen, WebM wordt gemaakt door Google dus ik mag toch aannemen dat dat voor de beste weergave op YouTube zorgt.

En niks "kan ik wel vinden", YouTube zegt zelf dat H.264 ontbreekt in Opera en Opera Software ASA heeft al eens gezegd geen ondersteuning te gaan geven voor H.264 en is een contract met Google aangegaan over het ondersteunen van Google's codec WebM. Werkt dan ook perfect in HTML 5 in Opera.

Maar ik wacht verder op je website, dan ga ik het "zien". Zal screenshots maken van de uitkomst in Opera en FF en misschien kun je dan de score laten zien in IE 9 op je Win 7 of nog beter IE 10 op je Win 8 dev preview?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/25, 21:18:24 »
ie ondersteun nog minder HTML5 dan Opera.
Maar zal laten zien hoe bedoeld en hoe het er uit komt in ie9 en ie10 op mijn laptop.

Dan geven ze nu ook ondersteuning aan andere formaten. Bij de eerdere tests die ze met HTML5 deden was het alleen h264.


Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/25, 21:55:55 »
"Dan geven ze nu ook ondersteuning aan andere formaten. Bij de eerdere tests die ze met HTML5 deden was het alleen h264."

Dat zou kunnen ja, dat herinner ik me niet meer, dus ik geef je het voordeel van de twijfel.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/27, 14:58:59 »
Hier een website die ik voor iemand als opzet heb gebouwd met een beetje HTML5 erin en dan gaat het alleen om de knoppen.
Ga met de muis over de knoppen en je zult zien dat ze van kleur veranderen.

Ik zal straks de aparte extencies die ik voor Opera en Firefox heb moeten gebruiken er uit halen en dan moet je maar eens kijken wat er gebeurd en vergelijk het eens met Chrome.
Zal er namelijk wat extra effecten in zetten.

http://xub-info.nl/c/

Edit:

Hier de versie zonder de effecten.
Tevens de breedte van het menu aangepast.
Ga met de muis er over en zie het verschil.
http://xub-info.nl/b/

let op want in Chrome gaat het menu in een tijd van 1 seconden breder worden en niet gelijk. De animatie is er uit door alleen de extra regels die nodig zijn voor opera en Firefox nodig zijn om het te laten werken.
Zo kun je het ook nog laten roteren, kleur overgangen en dergelijke die dan niet in Firefox en Opera werken.

2de edit:
Let wel dat ie9 totaal geen effecten kent.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/27, 15:58:53 door emiel1976 »

Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/27, 20:04:39 »
Ik zie geen enkel verschil hier.
Chromium nieuwste versie en Opera 11.61

Werkt allebei precies hetzelfde. Zie geen verschillen tussen beiden met zowel die met als zonder effecten. Werkt allebei prima.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/27, 20:37:40 »
Ik zie geen enkel verschil hier.
Chromium nieuwste versie en Opera 11.61

Werkt allebei precies hetzelfde. Zie geen verschillen tussen beiden met zowel die met als zonder effecten. Werkt allebei prima.

Je ziet geen animatie?
Code werkt voor Opera 10.5 en ik zie dat het in 11.61 niet werkt. Ze ondersteunen hun eigen code niet eens meer. lol
Ik zie wel verschil, ik heb nu Chrome en Chromium waar het werkt en FF en Opera waar het niet werkt en alle in Linux.
in windows ook maar dan zonder Chromium en het zelfde resultaat met ie9 die ook niet juist weer geeft.

Dit is wat het orgineel is vs firefox die geen effecten weer geeft maar meteen over springt.
Filmpje met de verschillen tussen FF en Chrome.
http://www.youtube.com/watch?v=ljn0eExz1fk&feature=youtu.be
« Laatst bewerkt op: 2011/12/27, 21:04:27 door emiel1976 »

Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/27, 21:10:50 »
Linux hier ja.
Ik weet niet hoe het eruit zou moeten zien, maar ik zie in Chromium nieuwste versie en Opera 11.61 precies hetzelfde qua effecten, kleuren, grootte e.d. Niks dat afwijkt in 1 van beiden.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #22 Gepost op: 2011/12/27, 21:21:27 »
Linux hier ja.
Ik weet niet hoe het eruit zou moeten zien, maar ik zie in Chromium nieuwste versie en Opera 11.61 precies hetzelfde qua effecten, kleuren, grootte e.d. Niks dat afwijkt in 1 van beiden.

Heb je dan die animatie want ik heb het niet in Opera 11.61?
Het gaat om het menu he zoals in het filmpje.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #23 Gepost op: 2011/12/27, 21:45:43 »
LOL, de effecten doen het gewoon alletwee exact hetzelfde bij mij op die xub-info sites...
En dat met een 'traditionele' FF 3  ;)

*laptop tevreden aait*

OT: een nadeel van die snelle ontwikkelingen kan zijn, dat de devs van add-ons het nauwelijks meer kunnen bijhouden. Als je die niet gebruikt heb je er ook geen last van, natuurlijk.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Mozilla onderhandelde slim: ontwikkeling Firefox veiliggesteld
« Reactie #24 Gepost op: 2011/12/27, 22:01:40 »
@Emiel

Effecten werken in Firefox versie 9 en in Chrome 16.0.912.63. De effecten werken niet in Opera 11.60.

En vergeet niet dat bij vistaus altijd alles anders is ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu