Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Van 7 pdf's één pdf maken  (gelezen 10297 keer)

Offline yJi

  • Lid
Van 7 pdf's één pdf maken
« Gepost op: 2012/09/25, 23:56:33 »
Hoe kan ik van zeven losse pdf's één pdf maken?
Kan dat in Documentweergave?
Of moet ik er eerst weer een tekstbestand van maken in LibreOffice.
Onder Adobe in XP ging het wel, maar hier schijnt me dit nog niet te lukken.

Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/26, 05:55:28 »
Yli,

PDFsam is hier voor een goede tool: http://www.pdfsam.org
Java is wel een verreiste om het te laten werken.
Om een deb-pakketje te halen van versie 2.2.1e, in een terminal:
wget http://www.laptopke.be/files/pdfsam_2.2.1e-3_all.deb

Om het te installeren:
sudo dpkg -i pdfsam_2.2.1e-3_all.deb
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/26, 08:17:49 »
Mocht je een LaTeX gebruiker zijn, dan zou je het pdfpages pakket kunnen gebruiken.

Offline h2o

  • Lid
Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/26, 08:49:10 »
Ik gebruik hiervoor pdfshuffler. Daarmee kun je pdf-bestanden importeren in een bestaande, de pagina's verplaatsen, roteren of van een selectie een andere pdf maken. Dat laatste doe ik trouwens bijna dagelijks. Voor mijn werk moet ik namelijk van bestaande (grote) pdf-bestanden voor afdruktaken naar een nieuw pdfbestand exporterenwat ik dan af moet drukken.
Je heb van iedere pagina een thumbnailtje en alles is grafisch.

Je kunt pdfshuffler 2x openen met verschillende bestanden en dan pagina's van de een naar de andere slepen (jawel!!) of pdfbestanden importeren en daarna de volgorde aanpassen door verslepen. Werkelijk hel simpel en overzichtelijk.

Werkelijk een prachtig programma om pdfbesanden te beheren en niettemin heel lichtgewicht.
Meer informatie: http://sourceforge.net/projects/pdfshuffler/
http://www.linuxinsider.com/story/72288.html

Pdfshufler zit gewoon in de Ubuntu/Debian pakketbronnen: sudo aptitude install pdfshufflerOf via synaptic.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/26, 08:51:43 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/26, 10:02:54 »
Citaat
Ik gebruik hiervoor pdfshuffler

Mee eens. Voor combineren en dergelijke is die pdfshuffler het fijnste. Ik moet weleens een voorblad gemaakt via Scribus (plus nog een tweede tekstblad) combineren met een 300 pagina' s grote pdf van GRAMPS.  Dan verder moet er  tenslotte één pagina van positie 4 naar 2.

Ter info: PDFsam zit in het Ubuntu softwarecentrum. Geen noodzaak om dat via de terminal te doen.

Dat je met PDFshuffler zo vergaand mee kan dreggen en droppen: bedankt voor de tip. Dat zal ik eens uitproberen. Maar het is zonder meer een heerlijk programma. PDFsam heb ik geprobeerd voor bovengenoemde klus, maar dat was geen succes.

groeten,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline h2o

  • Lid
Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/26, 11:52:20 »
Ik heb vanmorgen nog voor een collega een (pdf)boek in aparte pdfjes opgedeeld. Heerlijk programma want je kunt met die thumbnails de badspiegels herkennen. Het shift-linkermuisklik of control-linkermuisklik kun je alles selecteren wat je nodig hebt. En die selectie kun je dan exporteren naar een nieuw bestand.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/26, 12:52:51 »
Gscan2pdf is ook een optie; daarmee kun je ook PDF's importeren en via de thumbnails blz verplaatsen, knippen, plakken etc.
En het zit in de standaard repo's (ehh, althans van LM... )

Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/26, 20:01:35 »
......
Ter info: PDFsam zit in het Ubuntu softwarecentrum. Geen noodzaak om dat via de terminal te doen.

......

Ook de versie 2.2.1e (Enhanced) met de ingebakken  "Thumnails generation libraries ICEpdf based 0.0.7 (requires pdfsam 2.2.0)"
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline yJi

  • Lid
Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/27, 10:20:28 »
Ik gebruik hiervoor pdfshuffler. Daarmee kun je pdf-bestanden importeren in een bestaande, de pagina's verplaatsen, roteren of van een selectie een andere pdf maken. Dat laatste doe ik trouwens bijna dagelijks. Voor mijn werk moet ik namelijk van bestaande (grote) pdf-bestanden voor afdruktaken naar een nieuw pdfbestand exporterenwat ik dan af moet drukken.
Je heb van iedere pagina een thumbnailtje en alles is grafisch.

Je kunt pdfshuffler 2x openen met verschillende bestanden en dan pagina's van de een naar de andere slepen (jawel!!) of pdfbestanden importeren en daarna de volgorde aanpassen door verslepen. Werkelijk hel simpel en overzichtelijk.

Werkelijk een prachtig programma om pdfbesanden te beheren en niettemin heel lichtgewicht.
Meer informatie: http://sourceforge.net/projects/pdfshuffler/
http://www.linuxinsider.com/story/72288.html

Pdfshufler zit gewoon in de Ubuntu/Debian pakketbronnen: sudo aptitude install pdfshufflerOf via synaptic.

Moet je dan eerst de pdf lezer openen in het eerste bestand en dan daar via pdfshuffler de rest van de pdf's aan toevoegen?
Want snappen doe ik het  nog niet.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline h2o

  • Lid
Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/27, 11:57:07 »
Je open het bestand met pdfshuffler. Je ziet dan een hoeveelheid thumbnailtjes verschijnen. Je opent dan ook het tweede bestand met pdfshuffler. Twee bestanden dus apart geopend. Dan sleep je de pagina's van de ene naar de ander en desnoods verander je de volgorde.
De tijd ontbreekt mij om er nu uitgebreid op in te gaan, maar zo ongeveer is de werkwijze.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline yJi

  • Lid
Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #10 Gepost op: 2012/09/27, 16:32:17 »
Je open het bestand met pdfshuffler. Je ziet dan een hoeveelheid thumbnailtjes verschijnen. Je opent dan ook het tweede bestand met pdfshuffler. Twee bestanden dus apart geopend. Dan sleep je de pagina's van de ene naar de ander en desnoods verander je de volgorde.
De tijd ontbreekt mij om er nu uitgebreid op in te gaan, maar zo ongeveer is de werkwijze.

Ik zie in de balk bovenin dat er een pdf gelaad is, maar alleen zie ik ze nog steeds niet.
Net zo in de tweede open pdfshuffler. 
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline h2o

  • Lid
Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #11 Gepost op: 2012/09/27, 21:41:54 »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #12 Gepost op: 2012/09/28, 05:46:06 »
« Laatst bewerkt op: 2012/09/28, 05:48:01 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #13 Gepost op: 2012/09/28, 09:28:55 »
Als ik van diverse PDF-bestanden er één wil maken open ik pdfshuffle. Klik op de knop toevoegen. In het 'openen'-scherm selecteer ik met de ctrl-toets alle bestanden die ik wil samenvoegen. [Enter] zorgt er voor dat ze allemaal geladen worden. De volgorde even aanpassen als dat nodig is door pagina's te verslepen (is wat lastig omdat je goed moet kijken waar de zwarte streep verschijnt. Als die op de goede plek staat moet je de muis loslaten). Met 'opslaan als' sla je alles als één bestand op.
Ik maak in de GIMP losse pagina's voor het fotojaarboek van een school. Ik sla elke pagina op in GIMP-formaat en daarna exporteer ik hem naar PDF-formaat. Met pdfshuffle maak ik er op bovenstaande manier één bestand van. De drukker is er zeer tevreden mee.

Offline yJi

  • Lid
Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #14 Gepost op: 2012/09/28, 10:38:16 »
Als ik van diverse PDF-bestanden er één wil maken open ik pdfshuffle. Klik op de knop toevoegen. In het 'openen'-scherm selecteer ik met de ctrl-toets alle bestanden die ik wil samenvoegen. [Enter] zorgt er voor dat ze allemaal geladen worden. De volgorde even aanpassen als dat nodig is door pagina's te verslepen (is wat lastig omdat je goed moet kijken waar de zwarte streep verschijnt. Als die op de goede plek staat moet je de muis loslaten). Met 'opslaan als' sla je alles als één bestand op.
Ik maak in de GIMP losse pagina's voor het fotojaarboek van een school. Ik sla elke pagina op in GIMP-formaat en daarna exporteer ik hem naar PDF-formaat. Met pdfshuffle maak ik er op bovenstaande manier één bestand van. De drukker is er zeer tevreden mee.

Ik heb zeven (7) losse pdf's in een map staan. Van die zeven wil ik één pdf maken.
Maar wat jij hierboven zegt lukt mij niet eens. Ik sta zelfs in die map, maar ook dat blijkt het niet te vergemakkelijken.
Als ik er één gelaad heb in beide PDFShuffler schermen dan zie ik alleen maar de bestandsnaam bovenin en verder kan ik hier niets mee. Zie het plaatje beneden maar.
Ze zijn dus ook niet zichtbaar in het hoofdscherm van PDFShuffler.
Als ik meerdere pdf's in een scherm wil laden dan krijg ik een foutmelding dat het programma vastgelopen is.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/28, 10:45:47 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #15 Gepost op: 2012/09/28, 10:58:56 »
Met mijn methode hoef je pdfshuffle maar 1 keer te openen. Dan klik je op het groene plusje (links boven). Dan krijg je een scherm met de titel "Import". ga naar de juiste map slecteer alle bestanden die je nodig hebt door er op te klikken met de ctrl-toets ingedrukt (elk bestand dat je aanklikt wordt dan geselecteerd, dus diverse bestanden zijn dan tegelijk geselecteerd) en druk dan op de knop "Openen".

Overigens zie ik dat je een windows-achtige mappen-structuur hebt. Dit is een forum voor Ubuntu-problemen. Maar als er ook een PDFshuffle-versie is voor windows, dan zou het toch hetzelfde moeten werken, toch????

Offline softbart

  • Lid
Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #16 Gepost op: 2012/09/28, 11:05:39 »
Overigens zie ik dat je een windows-achtige mappen-structuur hebt. Dit is een forum voor Ubuntu-problemen. Maar als er ook een PDFshuffle-versie is voor windows, dan zou het toch hetzelfde moeten werken, toch????
Maar wel gemount.

groet,

Theo

Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #17 Gepost op: 2012/09/28, 11:09:38 »
Ja, okee even over het hoofd gezien. Mijn fout, heb niks gezegd, sorry etc ;)

Offline yJi

  • Lid
Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #18 Gepost op: 2012/09/29, 10:52:14 »
Met mijn methode hoef je pdfshuffle maar 1 keer te openen. Dan klik je op het groene plusje (links boven). Dan krijg je een scherm met de titel "Import". ga naar de juiste map slecteer alle bestanden die je nodig hebt door er op te klikken met de ctrl-toets ingedrukt (elk bestand dat je aanklikt wordt dan geselecteerd, dus diverse bestanden zijn dan tegelijk geselecteerd) en druk dan op de knop "Openen".

Dat groene plusje staat er immers ook wel in, maar zo gauw ik meerdere pdf's wil openen dan geeft pdfshuffler een foutmelding. Schuiven van het ene venster naar het andere lukt me dus niet en ook is het bestand niet te zien in de beide vensters van pdfshuffler

En als ik op dat groene plusje klik krijg ik ook het importscherm, zie hieronder maar.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/29, 11:13:56 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #19 Gepost op: 2012/09/29, 12:34:17 »
Zou de fout hierin zijn dat ik de pdf's heb opgeslagen op  het interne backup gedeelte van de harde schijf.
Volgens mij kan pdfshuffler en pdfsam daar niet mee werken?
Dat daarom ik die meldingen krijg dat pdfshuffler vast loopt.

Neen, dus bljkbaar maakt ook dat niets uit, want ook als ik ze verplaats, loopt pdfshuffler ook vast.

Enige werkende adviezen a.u.b.?

Jana
« Laatst bewerkt op: 2012/09/29, 18:04:29 door yJi »
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline h2o

  • Lid
Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #20 Gepost op: 2012/10/03, 09:09:42 »
Het is altijd makkelijker om alle bestanden bij elkaar in één directory te zetten. Desnoods een tijdelijke. Dat werkt ook veel overzichtelijker dan alles één voor één gaan zoeken.

Als je dan toch alles bij elkaar hebt en je niet veel anders doet dan bestanden bij elkaar in één bestand stoppen, dan kun je ook pdftk gebruiken.
Dat is wel een terminalklusje, maar het werkt heel makkelijk.
Installeren: sudo aptitude install pdftk
of
sudo apt-get install pdftk
Of via synaptic.

Dan het samenvoegen: pdftk 1.pdf 2.pdf 3.pdf 4.pdf 5.pdf 6.pdf 7.pdf cat output naam-nieuw.pdf1.pdf enz. is natuurlijk de naam van het bewuste pdf bestand. LET OP!!! Geen spaties in de namen. Vervang die door bijv. een -
Voorbeeld: naam van pdf 1.pdf wordt dan naam-van-pdf-1.pdf.
Doe je dit niet, dan krijg je acuut een foutmelding.

Als het toch tijdelijke bestanden zijn die in een tijdelijke directory staan, hernoem ze dan naar 1.pdf, 2.pdf enz.

Het nieuwe pdf bestand kun je dan met pdfshuffler verder bewerken. Bijv. pagina's verplaatsen of roteren of verwijderen.
Succes!!
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #21 Gepost op: 2012/10/03, 16:09:38 »
Handiger nog, als enkel de PDF's die je wil samenvoegen aanwezig zijn, en in alfabetische/numerische volgorde benoemd zijn:
pdftk "*.pdf" cat output naam-nieuw.pdf
De pdf bestanden mogen spaties bevatten: door dubbele aanhalingstekens te gebruiken, worden die correct geïnterpreteerd.

* is een wildcard, die staat voor "eender wat". Als de samen te voegen bestanden een gemeenschappelijk patroon hebben in hun naam, dan kan je ze selectief samenvoegen, zelfs als er andere pdf's aanwezig zijn. Bijvoorbeeld: blad1.pdf, blad2.pdf, etc. kan voorgesteld worden als "blad*.pdf".

Voor het door H2O gegeven voorbeeld kan je ook dit doen:

pdftk "{1..7}.pdf" cat output naam-nieuw.pdf

Offline h2o

  • Lid
Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #22 Gepost op: 2012/10/03, 16:51:18 »
Klopt. Maar als je met wildcards gaat werken heb je minder 'controle' over het proces. Wanneer je pdftk 1.pdf 2.pdf 3.pdf cat output naam-nieuw.pdf doet wordt het ook in DIE volgorde verwerkt.

Ik werk zeer vaak met pdftk en pdfshuffler en werk voor één, twee of drie pdfjes meestal met pdfshuffler. Wanneer ik meer pdf-bestanden moet samenvoegen dan is pdftk bruikbaarder, maar dan hernoem ik altijd de bestanden in de volgorde waarin ze moeten worden samengevoegd. Dan hoef ik met pdfshuffler wat minder werk te verzetten om de zaak alsnog op de goede plek te zetten.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline HarzG

  • Lid
Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #23 Gepost op: 2012/10/03, 17:41:27 »
@yJi:
Is dat een rechten- of een codeset-probleem?
Kan je in de map waarin de pdf-bestanden staan een nieuw document aanmaken of mag je daar alleen lezen?
Neem een willekeurig bestand uit de map /home/jana/Documenten en maak een kopie. Plak/Verplaats deze kopie naar de map /media/788etc.../Documents and Settings/Jana/Mijn documenten/2012-09 (sep). Lukt dat of wordt dat niet toegestaan?
Probeer het ook een keer nadat je de letters+haakjes " (sep)" verwijderd hebt uit de mapnaam. 09 geeft al aan dat het om september gaat en misschien zijn de haakjes het probleem. Windows werkt met een andere codeset voor namen waardoor vreemde tekens een probleem kunnen zijn.

Ik gebruik al jaren pdfsam, voeger onder Windows, tegenwoordig met Xubuntu.
De pdfsam-versie die door het Ubuntu software-center wordt aangeboden, is helaas gedateerd.
Vandaar dat velen een modernere versie installeren via omwegen.
De oudere versies (pdfsam 1.3-2 voor 10.04 of 1.4-1 voor 12.04) kunnen wel bestanden in een lijst plaatsen, maar je hebt geen voorbeeld hoe het toekomstige bestand eruit komt te zien.
Er is een Java-hulpprogramma nodig voor pdfsam en daarvoor kan openjdk gebruikt worden.
2 vragen hierover: Heb je openjdk geïnstalleerd? Welke versie van pdfsam heb je nu geïnstalleerd?

Het nadeel "geen afdrukvoorbeeld" heeft pdftk ook. (Maar pdftk heeft zijn voordelen - je kan ook watermarks zoals "CONCEPT" toevoegen aan de pdf's.)


Bij pdfshuffler werkt het zeer eenvoudig. Je opent pdfshuffler en voegt de losse pdf-bestanden toe via de knop "Import pdf". Als een pdf-bestand 5 pagina's zou hebben en je wilt daarvan alleen pagina 3, dan kan je op de onwenselijke pagina staan en de knop "Delete page(s)" gebruiken (je kan overigens ook de gewone delete-toets gebruiken, die werkt ook).
Verder kan je met de muis de volgorde van de pagina's veranderen in het scherm. Het scherm met de pdf-pagina's is meteen ook je afdrukvoorbeeld in pdfshuffler. Als je klaar bent, maak je met de knop "Export pdf" het nieuwe bestand. In de bovenste regel moet je dan handmatig een naam typen zoals "samengevoegd" (er wordt geen naam door het programma voorgesteld, maar de extensie .pdf wordt wel automatisch achter de naam geplaatst).
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Van 7 pdf's één pdf maken
« Reactie #24 Gepost op: 2012/10/03, 17:48:28 »
Klopt. Maar als je met wildcards gaat werken heb je minder 'controle' over het proces. Wanneer je pdftk 1.pdf 2.pdf 3.pdf cat output naam-nieuw.pdf doet wordt het ook in DIE volgorde verwerkt.
Ook met wildcards worden de bestanden alfabetisch verwerkt, gegarandeerd. Mogelijk niet onder MS Windows, maar wel onder linux bash. Handiger als je twintig of meer bestanden wil samenvoegen.