Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB apparaten maken Linux traag of laten Linux niet opstarten.  (gelezen 3074 keer)

Hallo, allemaal.

Ik ben er sinds kort achter gekomen dat ik met welk USB apparaat dan ook een probleem krijg waarbij Linux of vastloopt, of niet meer opstart, of heel erg traag word.

Het probleem doet zich voor met de volgende apparaten:

  • FHD2-Pro (FAT32) - Linux crasht/Linux start niet meer op
  • USB muis - Linux werkt normaal, gaat pas mis bij het opnieuw opstarten
  • Belkin KVM switch - Linux werkt traag/gaat mis het bij het opstarten
  • Kingston USB stick - Linux werkt normaal. Nog niet opnieuw gestart met USB stick gemount.

Zolang ik maar niet opnieuw opstart werkt de muis normaal. De FHD2-Pro gaat nog een stapje verder en crashed Linux. Al deze apparaten en ook deze computer werken prima in en op Windows XP.

Mijn ervaring met Linux is erg gelimiteerd, en ik weet niet waar ik de foutmeldingen op kan zoeken die ik krijg wanneer de USB apparaten zijn aangesloten, maar ik zal mijn best doen om deze zo duidelijk mogelijk hier op te schrijven:

"Don't bother (Try booting with IRQPOLL)"
USB device [soort van code]
USB device [soort van code]
RHINE_VIA_NETWORK ADAPTOR
IRQ 5 (of 11, als de Belkin switch is aangesloten) dropped

Dat is dus een stuk van de foutmelding die ik krijg bij het opstarten nadat hij de tijd heeft gesynchronizeerd met de server. Op zich start Linux wel door, maar duurt het vele malen langer en schiet het daarna voor geen meter op.

Bij mijn FHD2-Pro heb ik een ander soort melding, maar die komt ook in de vorm van een IRQ foutmelding en daarna wil Linux helemaal niet meer opstarten.

Betreft:

Linux 5.10 (laatste updates)
Shuttle MV43N
Geforce 2 MX400
Sound Blaster 5.1
2Ghz Celeron
256MB DDR RAM
30GB Seagate

USB muis Logitech
USB KVM Belkin Omniview PS/2 via USB.
USB Externe HDD FHD2-Pro (FAT32)

Wat heb ik eraan gedaan om het op te lossen:

Gezocht naar "IRQPOLL" op Wiki en "man IRQPOLL" in de terminal. Niets gevonden.  
BIOS opnieuw ingesteld. Stond al correct, werkte prima met Windows XP.

Ik weet heel weinig van Linux af, ik ben een maand of anderhalf overgestapt van Windows XP naar Linux Ubuntu met deze PC en heb geen grote veranderingen aangebracht in configuratie bestanden of iets dergelijks van wat ik mij kan herinneren. Het grooste gedeelte van wat ik heb gedaan stond allemaal beschreven in de Ubuntu Wiki of op het Engelstalige Ubuntu forum.

Bij voorbaat dank!

wr19026

  • Gast
USB apparaten maken Linux traag of laten Linux niet opstarten.
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/15, 09:41:02 »
Vreemd, dit herken ik niet echt. In ieder geval niet dat van de USB muis.

Ik heb zelf een cordless desktop van Logitech (dus muis en toetsenbord) en onder Ubuntu werkt het zonder enig probleem terwijl Suse hier moeite mee had.

Maar ik ben er van overtuigd dat er mensen zijn die dit lezen die en je uitstekend gaan helpen :)

USB apparaten maken Linux traag of laten Linux niet opstarten.
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/15, 10:43:37 »
Je USB controller haalt hele rare dingen uit. Bij het opstarten kun je aan de kernel opties meegeven, de optie acpi=IRQPOLL of acpi=ROUTEIRQ zouden je wel eens kunnen helpen.

USB apparaten maken Linux traag of laten Linux niet opstarten.
« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/15, 12:25:48 »
Citaat van: Dennis
Je USB controller haalt hele rare dingen uit. Bij het opstarten kun je aan de kernel opties meegeven, de optie acpi=IRQPOLL of acpi=ROUTEIRQ zouden je wel eens kunnen helpen.
Hoe doe ik dit?

Ligt dit aan het moederbord? Ik verdenk namelijk het moederbord van het veroorzaken van nog meer problemen..

Bedankt voor jullie reacties.

USB apparaten maken Linux traag of laten Linux niet opstarten.
« Reactie #4 Gepost op: 2006/02/15, 12:52:17 »
Als je opstart in het opstartmenu naar de juiste regel toe gaan, op 'e' drukken, naar de regel gaan die met kernel begint en aan het eind deze dingen toe te voegen (volg de instructies onderaan het scherm). En ja, dit ligt aan je moederbord - het zou mij ook niks verbazen als dit niet het einge is.

USB apparaten maken Linux traag of laten Linux niet opstarten.
« Reactie #5 Gepost op: 2006/02/15, 13:07:09 »
Citaat
En ja, dit ligt aan je moederbord - het zou mij ook niks verbazen als dit niet het einge is.
Dit moederbord laat de PC  willekeurig vast lopen, vooral bij een zware lading, onder Windows XP EN Linux Ubuntu, En soms weigert de PC op te starten van uit een koude boot zo lang ik niet op de reset knop druk...

Ik was van plan er een nieuw moederbord in te zetten; zijn er voorbereidingen die ik moet treffen?

Citaat
Als je opstart in het opstartmenu naar de juiste regel toe gaan, op 'e' drukken, naar de regel gaan die met kernel begint en aan het eind deze dingen toe te voegen (volg de instructies onderaan het scherm).
Ik zal dit direct proberen.

USB apparaten maken Linux traag of laten Linux niet opstarten.
« Reactie #6 Gepost op: 2006/02/15, 13:22:44 »
Neem geen nforce moederbord :)

USB apparaten maken Linux traag of laten Linux niet opstarten.
« Reactie #7 Gepost op: 2006/02/15, 13:42:08 »
Citaat van: Dennis
Je USB controller haalt hele rare dingen uit. Bij het opstarten kun je aan de kernel opties meegeven, de optie acpi=IRQPOLL of acpi=ROUTEIRQ zouden je wel eens kunnen helpen.
Geen van beide opties hebben geholpen.

Ik krijg weer precies dezelfde foutmelding te  zien wanneer ik mijn USB muis er ingestoken laat tijdens het opstarten.

Citaat
Neem geen nforce moederbord
Niet compatibel met Linux?

Ik zat te denken aan het goedkoopste moederbord wat ik kon vinden...

Asrock P4VM800 skt478.

USB apparaten maken Linux traag of laten Linux niet opstarten.
« Reactie #8 Gepost op: 2006/02/15, 19:22:27 »
nforce heb ik teveel problemen mee gezien (zowel win als lin) Dat asrock moederbord moet wel werken.

USB apparaten maken Linux traag of laten Linux niet opstarten.
« Reactie #9 Gepost op: 2006/02/15, 20:13:40 »
Zijn er nog voorbereidingen die ik moet treffen?

Of word het simpel weg format C: zoals bij Windows?