Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Brother AIO MFC-J5910DW scannen  (gelezen 1327 keer)

Brother AIO MFC-J5910DW scannen
« Gepost op: 2016/10/27, 12:21:03 »
Ik heb de genoemde AIO printer/scanner werkend gekregen in UBUNTU 16.04 printen ging vanzelf maar de scanner moeilijker nu heb ik 16.10 op een SSD gezet (schoon) en de printer geïnstalleerd met de Tool "linux-brprinter-installer-2.0.0-1" en het printen via het netwerk was direct OK .
Tijdens de installatie wordt ook de scanner geïnstalleerd maar met simple scan  geen apparaat gevonden, wat ik ook heb geprobeerd via allerlei sites, begonnen bij Brother en uiteindelijk hier gekomen, niets werkt. Wel onder WIN10 via WIFI net als via mijn 16.04 install op een andere HD.
Wat moet ik in hemelsnaam instellen om de scanner aan de praat te krijgen?

Bij voorbaat dank voor de hulp
Marius
Hartendief

Frederik

  • Gast
Re: Brother AIO MFC-J5910DW scannen
« Reactie #1 Gepost op: 2016/10/27, 13:03:55 »
Je hebt de Brother scan key tool nodig:
http://support.brother.com/g/s/id/linux/en/download_scn.html
Maar je ook ook de volgende procedure volgen:
https://sites.google.com/site/computertip/5


Re: Brother AIO MFC-J5910DW scannen
« Reactie #2 Gepost op: 2016/10/27, 15:35:07 »
Frederik, bedankt voor je antwoord.
Helaas is het nog niet opgelost zie bijgevoegde screendump je tweede optie via de computertip heb ik gisteren gevolgd maar die heeft ook geen succes gehad ik heb daar als URI optie AUTO gekozen.
Ik kan meestal mijn problemen wel zelf oplossen maar hier lukt het even niet ik heb ook de USB-kabel nog aangesloten die optie heb ik ook geprobeerd middels de keuze voor wel of geen URI maar ook dat heeft niet gewerkt.
Hoe nu verder?
Hartendief

Frederik

  • Gast
Re: Brother AIO MFC-J5910DW scannen
« Reactie #3 Gepost op: 2016/10/27, 17:32:42 »
Probeer eens te scannen via het paneel van de printer  naar bijvoorbeeld USB stick.
Draadloos scannen via de PC met de Brother DCP-J4120DW krijg ik ook niet voor elkaar.
Ik vind het geen handicap omdat ik zeer zelden wat te scannen heb, maar als je dat moet doen op regelmatig basis is het misschien een ander verhaal.
Neem zeker contact op met Brother support over dit probleem.

Re: Brother AIO MFC-J5910DW scannen
« Reactie #4 Gepost op: 2016/10/27, 17:43:42 »
naar de USB-stick gaat het wel maar alles bediend natuurlijk via de scanner en niet via PC.
Het is inderdaad een oplossing maar ik moet nogal vaak scannen en tot nog toe vanuit UBUNTU 16.04 via de USB-kabel aansluiting met mijn PC ging het prima maar ook dat wil nu niet lukken vanuit 16.10.
Begrijp ik dat jij met Brother contact opneemt of bedoel je dat ik dat moet doen, voor mij ook geen probleem.
Hartendief

Frederik

  • Gast
Re: Brother AIO MFC-J5910DW scannen
« Reactie #5 Gepost op: 2016/10/27, 17:58:36 »
Dat kun je het beste zelf doen en geeft zoveel mogelijk informatie.
Het probleem is dus dat computer en scanner niet met elkaar kunnen communiceren.

Offline jnom

  • Lid
Re: Brother AIO MFC-J5910DW scannen
« Reactie #6 Gepost op: 2016/10/27, 18:10:32 »
Om mijn scanner aan de praat te krijgen het volgende  moeten uitvoeren:

Nadat brsane pakketten zijn geinstalleerd.

ga naar /usr/lib64 en kopieer inhoud van lib64 naar /usr/lib

om scanner als netwerkscanner te gebruiken in terminal invoeren:

brsaneconfig2 -a name=FRIENDLY-NAME model=DCP-560CN nodename=BRN-048832.local

nodename is hostname (knooppuntnaam) met toevoeging .local

of gebruik een vast ip adres


brsaneconfig2 -a name=SCANNER1 model=DCP-560CN ip=192.xxx.xxx.xxx

Hostname en IP adres zijn af te lezen op scanner en modelnaam aanpassen aan toegepaste scanner

bij fout ingevoerd scanner

brsaneconfig2 -r FRIENDLY-NAME

Ook kan het nodig kan zijn om bij zo'n Brother MFC eerst, eenmalig, Simple Scan te draaien met rootrecht:

gksudo simple-scan


Daardoor zou Simple Scan het scangedeelte van de Brother MFC herkennen en zichzelf daarop instellen, waarna normaal gebruik zonder "gksudo" mogelijk zou moeten zijn.

Kijk ook eens op de duitstalige site:

https://wiki.ubuntuusers.de/Scanner/Brother/

Re: Brother AIO MFC-J5910DW scannen
« Reactie #7 Gepost op: 2016/10/27, 19:37:09 »
Jnom bedankt dit ga ik proberen en zal laten weten of het dan eindelijk gelukt is ja of nee en zo niet dan ga ik contact opnemen met Brother 
Tot zo ver bedankt ook Frederik.
Ik meld me weer,
Marius
Hartendief

Frederik

  • Gast
Re: Brother AIO MFC-J5910DW scannen
« Reactie #8 Gepost op: 2016/10/27, 21:49:46 »
Dankzij jouw vraag en flink door te zoeken kan ik nu eindelijk na maanden draadloos scannen met de Brother machine.

Kopieer en plak in de terminal: brsaneconfig4 -a name=Brother model=MFC-J5910DW ip=xxx.xxx.xxx.xx
Het IP nummer van de scanner vindt je in het paneel onder TCP instellingen en vul dit in waar de xxx staan.

kopieer en plak nu in de terminal brsaneconfig4 -q | grep SCANNER-NAME
Geef nu aan SimpleScan een scan opdracht.


Re: Brother AIO MFC-J5910DW scannen
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/01, 16:53:45 »
Nou Frederik bij mij werkt hij nog niet ik heb zojuist de draad weer opgepakt en gekeken met <brsaneconfig4 -q | grep SCANNER-NAME> en daar kwam dit resultaat uit
179 "MFC-J5910DW"
  0 Brother             "MFC-J5910DW"       I:192.168.002.100

Dus heb ik gelijk simpel-scan via de terminal gksudo gestart en wat kreeg ik ... juist.. de foutmelding : Geen scanners beschikbaar. Sluit een scanner aan om dit programma te gebruiken.
Dus wat nu te doen? ik heb ook eens wat over udev gelezen maar weet niet wat daarmee wordt bedoeld en of het belangrijk is.
Ik ben niet een echte terminal deskundige maar met de juiste instructies lukt het wel, dit even ter info.

Ik wacht weer even op een antwoord
groet,
Marius
Hartendief

Frederik

  • Gast
Re: Brother AIO MFC-J5910DW scannen
« Reactie #10 Gepost op: 2016/11/01, 17:16:11 »
Het resultaat: 179 "MFC-J5910DW"
  0 Brother             "MFC-J5910DW"       I:192.168.002.100
zou je moeten krijgen ná de eerste terminal opdracht.
Na de tweede terminal opdracht zie je in de terminal niks gebeuren, maar moet je wél kunnen scannen.

Doe je de eerste terminal nogmaals dan krijg je de melding "Brother is al geregistreerd" en dat is goed.
Wat er nu is misgegaan of waarom de scanner het niet doet weet ik niet. Neem contact op met Brother support en geef een verwijzing naar dit topic.

Re: Brother AIO MFC-J5910DW scannen
« Reactie #11 Gepost op: 2016/11/04, 17:56:17 »
Beste Frederik en alle andere helpers,

Eindelijk is het gelukt om alles weer netjes aan de praat te krijgen en wel als volgt.

Na het gebruik van de Installatie tool van de Brother site voor mijn MFC-J5910DW AIO printer van Brother op mijn systeem: PC met UBUNTU 16.10 wilde het ondanks alle goed bedoelde tips op dit forum toch nog steeds niet lukken.
Ik heb het probleem even een paar dagen rust gegeven en vervolgens woensdag een mail aan de support van Brother gestuurd en die hebben mij snel geholpen en wel binnen de gestelde 2-3 dagen.
Vandaag kreeg ik een telefoontje van hen met nog enkele aanvullende vragen en daarna direct een mail met de hierna gegeven oplossing.
De onderstaande oplossing moest worden uitgevoerd met aangesloten USB kabel

-------------------------
aktualisieren Sie Ihr System über Ubuntu Software  und Aktualisierungen .

installieren Sie noch das Paket sane-utils

sudo apt-get install sane-utils

anschließend den Befehl ausführen um die zusätzliche Bibliothek zu installieren :

apt-get install libusb-0.1-4 libusb-0.1-4:i386

Anschliessend versuchen Sie es noch einmal mit Simple scan
-------------------------
Het is in het Duits omdat ik daar woonachtig ben
Dit alles gedaan hebbende zou mijn Scanner weer moeten werken en JA HOOR de scanner reageerde direct vanuit simple-scan.
Hierna volgens zou ook de WLAN moeten werken en wat schetste mijn verbazing, zonder verder iets te hoeven instellen werkte dit ook.

De man van de service zei mij tijdens het gesprek dat er voor de UBUNTU 16.10 versie een nieuwe aangepaste bibliotheek was uitgebracht en die moest nug worden ingeladen nadat de normale install was gedaan.

Hopend dat andere met dit probleem hiemee ook geholpen zijn.
Dank aan de Brother service en de toestemming om dit door te gevn.

Hiermee is alles opgelost.

Vriendelijke groeten,
Marius
 
Hartendief

Frederik

  • Gast
Re: Brother AIO MFC-J5910DW scannen
« Reactie #12 Gepost op: 2016/11/04, 19:54:39 »
Geweldig dat het is opgelost en hulde aan Brother :)
Ik heb er geen moment bij stil gestaan dat de mogelijkheid zou kúnnen bestaan dat Sane je scannerapparaat niet zou herkennen.