Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KDE en Gnome naast elkaar  (gelezen 2725 keer)

KwastjeModus

  • Gast
KDE en Gnome naast elkaar
« Gepost op: 2007/10/16, 13:36:29 »
Kan ik behalve Gnome ook KDE als desktop nemen, zodanig dat ik kan kiezen tussen het een het ander?
Zo ja, hoe kan ik KDE installeren?

Offline vanadium

  • Lid
KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/16, 13:48:25 »
Geen enkel probleem. Er is een "metapackage" kubuntu-desktop. Als je dat installeert, zal de ganse KDE desktop en alle bijhorende applicaties geïnstalleerd worden. Bij het inloggen kan je dan kiezen voor gnome of KDE of laat je de keuze op "zoals vorige sessie".

KwastjeModus

  • Gast
KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/21, 16:03:19 »
Citaat van: vanadium
Geen enkel probleem. Er is een "metapackage" kubuntu-desktop. Als je dat installeert, zal de ganse KDE desktop en alle bijhorende applicaties geïnstalleerd worden. Bij het inloggen kan je dan kiezen voor gnome of KDE of laat je de keuze op "zoals vorige sessie".
Welke metapackage kan ik het beste nemen voor mijn gutsy? (Begrijp ik het goed dat al die metapackages versie afhankelijk zijn?

treris

  • Gast
KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/21, 16:10:49 »
Uiteraard zijn die pakketten wel versie afhankelijk, maar als je via synaptic op zoek gaat naar het kubuntu-desktop metapackage dan zal je uiteraard alleen de juiste versie voor je huidige installatie vinden. Dus als je met gnome al op gutsy zit dan zal ook de gutsy versie van kubuntu worden geinstalleerd en kun je bij het inlogscherm kiezen tussen gnome of kde.

Het is dus niet zo dat als je feisty geinstalleerd hebt staan je dan het gutsy kubuntu-desktop metapackage kunt installeren. Mocht je dat wel willen dan zul je kubuntu op een andere partitie moeten installeren en dan gaan dual booten.

Offline Thom

  • Lid
KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/21, 16:26:40 »
Ik heb bij het installeren van 7.10 besloten om het alleen bij Gnome te houden. Zeker nadat ik erachter kwam (met hulp van het forum) om de bovenste balk ook onder op het scherm te zetten (gelijk bij KDE). Twee desktop versies geeft toch wat verwarring met dubbele gelijksoortige programma's. Gnome vind ik zelf wat rustiger, maar KDE ziet er ook prima uit.
HP Compaq AMD66 Althlon 2, 2 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 12.04 + Windows 7
Onbekende P4, 1,0 Gb geheugen, Dual boot Ubuntu 11.04 + Window XP3
HP PC Pentium 4, 512Mb geheugen, Dual boot Ubuntu 11,04 + Windows XP3

KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/21, 17:07:18 »
Zo zie je maar dat Linux=vrijheid.  Zelf heb ik ook beide desktops (omdat ik onder Gnome nogal wat KDE programma's draai) maar verkies Gnome, juist omwille van die gescheiden werkbalken... ;)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

KwastjeModus

  • Gast
KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/21, 17:58:51 »
Ik heb begrepen dat de ontwikkelingen in KDE sneller gaan. Ook is KDE Europees en dat vind ik ook wel wat hebben. Maar ik wil het gewoon uitproberen.

KwastjeModus

  • Gast
KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/21, 18:08:29 »
Citaat van: burgerleo
Ik heb begrepen dat de ontwikkelingen in KDE sneller gaan. Ook is KDE Europees en dat vind ik ook wel wat hebben. Maar ik wil het gewoon uitproberen.
Welke optie moet ik precies aanklikken bij synaptic, om KDE naast Gnome te installeren?

Offline Tom4

  • Lid
KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/21, 18:21:11 »
kde-desktop

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/21, 18:33:57 »
ik dacht kubuntu-desktop ...

Trouwens, Gutsy bevat de ALLERrecenste versie van KDE: 3.5.8, dze werd 2 dagen voor de release van gutsy uitgegeven, en ze hebben hem erin gekregen!

KwastjeModus

  • Gast
KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/21, 19:40:59 »
Citaat van: Typhoner
ik dacht kubuntu-desktop ...

Trouwens, Gutsy bevat de ALLERrecenste versie van KDE: 3.5.8, dze werd 2 dagen voor de release van gutsy uitgegeven, en ze hebben hem erin gekregen!
Nu heb ik KDE en  kubuntu desktp geinstalleerd. Maar ik zou graag het eerste weer ongedaan willen maken omdat het een en ander nu wel heel erg onoverzichtelijk is. Ik heb het al geprobeerd met deinstallatie, maar dat lukt niet goed.

KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/21, 19:53:27 »
Citaat van: burgerleo
Nu heb ik KDE en  kubuntu desktp geinstalleerd. Maar ik zou graag het eerste weer ongedaan willen maken omdat het een en ander nu wel heel erg onoverzichtelijk is. Ik heb het al geprobeerd met deinstallatie, maar dat lukt niet goed.
Wat lukt er niet en hoe heb je het dan gedaan?
Als je in synaptic op het groene vierkantje klikt, dan krijg je als het goed is een menuutje: Markeren. Daarin kun je selecteren: om te herinstalleren, om te verwijderen, of om volledeig te verwijderen. Kies het laatste: volledig verwijderen. Dan wordt alles verwijderd (als het goed is).

Lukt dat?

KwastjeModus

  • Gast
KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/21, 20:29:49 »
Citaat van: sisosteven
Citaat van: burgerleo
Nu heb ik KDE en  kubuntu desktp geinstalleerd. Maar ik zou graag het eerste weer ongedaan willen maken omdat het een en ander nu wel heel erg onoverzichtelijk is. Ik heb het al geprobeerd met deinstallatie, maar dat lukt niet goed.
Wat lukt er niet en hoe heb je het dan gedaan?
Als je in synaptic op het groene vierkantje klikt, dan krijg je als het goed is een menuutje: Markeren. Daarin kun je selecteren: om te herinstalleren, om te verwijderen, of om volledeig te verwijderen. Kies het laatste: volledig verwijderen. Dan wordt alles verwijderd (als het goed is).

Lukt dat?
Wel, ik heb nu weer gewoon het Ubuntu opstartscherm. Maar met name in mijn toepassingen zijn nog allerlei KDE programma's in de lijst opgenomen die er daarvoor niet waren. Zoals educatief, maar ook bij hulpmiddelen staanenorm veel zaken uit de KDE stal.

Het lukte in ieder geval niet om de zaak 'naast elkaar' (bij wijze van een soort dual boot) te laten draaien.

Moet ik al die programma's onder toepassingen nu handmatig verwijderen?

KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/21, 20:37:58 »
Als je plaats genoeg hebt op je harde schijf, kun je ervoor kiezen om ze gewoon te laten staan (dan riskeer je niet om enige pakketjes teveel weg te gooien).  Om ze niet in je menukes tussen al de rest te zien, volstaat het om rechts te klikken op "Toepasingen" en te kiezen voor "Menu Bewerken": je vinkt ze dan gewoon uit.  Zo heb ik dat gedaan.  Soms komt er dan toch nog eens eentje van pas, en dan kun je dat altijd nog gebruiken via ALT+F2.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

KwastjeModus

  • Gast
KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/21, 20:47:53 »
Citaat van: Prosper
Als je plaats genoeg hebt op je harde schijf, kun je ervoor kiezen om ze gewoon te laten staan (dan riskeer je niet om enige pakketjes teveel weg te gooien).  Om ze niet in je menukes tussen al de rest te zien, volstaat het om rechts te klikken op "Toepasingen" en te kiezen voor "Menu Bewerken": je vinkt ze dan gewoon uit.  Zo heb ik dat gedaan.  Soms komt er dan toch nog eens eentje van pas, en dan kun je dat altijd nog gebruiken via ALT+F2.
Ik denk dat ik het zo maar ga doen. Dank voor deze raad

Offline rvtasd

  • Lid
KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/03, 22:02:48 »
Beste Lezers,

Ook ik was nieuwsgierig naar KDE naast (?) Ubuntu. En uiteraard kreeg ook ik alles van Ubuntu en Kubuntu door elkaar zoals hiervoor al is vermeld.
Wat ik niet begrijp is, dat ik bij opties niet mag kiezen tussen KDE of GNOME, maar dat ik - om in Ubuntu te komen - Xclient script moet kiezen?
Hoe krijg ik overigens het blauw-grijze Kubuntu scherm weg en het geel-rode Ubuntu scherm terug?. Ik bedoel het scherm tussen opstarten en aanmelden.

m.vr.gr.
Rob

KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/04, 00:52:22 »
Systeem-->Beheer-->Aanmeldvenster.  Kiezen voor het Tabblad "Lokaal".
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline rvtasd

  • Lid
KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/04, 16:02:07 »
Prosper,
Dank voor je reaktie, maar .....
Het gaat om het scherm tussen Grub (kies Ubuntu 7.10 enz) en het aanmeldvenster.
Voorheen zag ik daar een  rood/geel/kleurig Ubunut-logo met een rood/geel-balkje er onder dat van links naar rechts gekleurd werd, maar nu krijg ik een blauw/grijs Kubuntu-logo te zien. Ook met zo'n balkje, maar dan in een blauwe tint.
Ik las elders dat als je echt af wil van de combinatie Ubuntu/Kubuntu een schone installatie de enige oplossing is. Ik denk dat ik dat maar ga doen, want sinds Kubuntu ligt m'n draadloze netwerk er uit. Ook onder Ubuntu. Ik schrijf nu van onder Windows. Sorry.
Anyway bedankt.
Rob

KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/04, 17:26:57 »
Installeer anders startupmanager via Synaptic.  Let wel op dat je daarin niet te veel knoeit...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Ralphius

  • Gast
KDE en Gnome naast elkaar
« Reactie #19 Gepost op: 2008/01/04, 18:01:46 »
Ik installeerde onlangs Mythbuntu en met als gevolg dat het boot scherm met het opschuivende balkje ook in dat thema is gezet, nl. blauw met tv-tje erin. Omdat ik voorlopig de Myth installatie niet helemaal kan afwerken wil ik wel graag het gewone Ubuntu bootscherm terug... ik dacht dat dat moest kunnen door gewoon het desbreffende thema uit te vinken in synaptics maar vind niet direkt iets en bovendien moet ik dan ook weer het klassieke aanvinken, weet iemand de juiste benaming omdat in synaptic op te zoeken?