Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Installatie-CD op fouten controleren  (gelezen 1049 keer)

[opgelost] Installatie-CD op fouten controleren
« Gepost op: 2011/05/18, 15:51:33 »
Door al het gedoe rondom 11.04 ben ik nieuwsgierig geworden, maar ook terughoudend. Wil eigenlijk wel proberen om een upgrade van 10.10 naar 11.04 te doen. Om zeker te weten of 11.04 met Unity überhaupt wel gaat werken wilde ik eerst eens een Livesessie proberen. Had de juiste .iso (11.04 i386 desktop) al een tijdje geleden binnengehaald dus die heb ik nu gebrand.

Het starten met de CD ging echter alles behalve geweldig. Eerst een paars scherm met alleen twee iccontjes (van een toetsenbord en een poppetje) onderin en daarna viel het videosignaal weg en gebeurde er verder niets. Hoorde wel dat de CD werd gelezen maar geen beeld meer.

Nu wil ik allereerst uitsluiten dat dit te maken heeft met een slechte CD. Ik krijg ook niet de optie te zien om de CD te controleren bij de Livesessie dus nu wil ik dat schijfje vanuit mijn huidige installatie eens controleren maar hoe doe ik dat?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/18, 20:54:28 door erik1984 »

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Installatie-CD op fouten controleren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/18, 17:20:26 »
Ik zou als eerste je ISO-bestand controleren, aan de hand van de MD5-sum. Ga in je terminal naar de locatie van je ISO-bestand en typ md5sum spatie naam van het ISO-bestand.iso

Vergelijk de uitkomst met de MD5-sum die je hier kan vinden: http://releases.ubuntu.com/releases/11.04/MD5SUMS

Het controleren van de schijf kan als het goed is met Brasero (integriteit controleren), maar ik heb zelf nu geen CD-tje om dat te proberen.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Installatie-CD op fouten controleren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/18, 17:55:24 »
QPxTool .. staat in Ubuntu softwarecentrum 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Installatie-CD op fouten controleren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/18, 18:00:29 »
Als volgt kun je dat (nog steeds) de LiveCD zelf laten doen:
http://sites.google.com/site/computertip/cdbranden#TOC-Foutcontrole
(punt 4, rechterkolom)

Re: Installatie-CD op fouten controleren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/18, 18:06:56 »
Bedankt iedereen! Zal de oplossing van Pjotr eerst even proberen.

Re: Installatie-CD op fouten controleren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/18, 20:54:00 »
Brasero doet blijkbaar uit zichzelf al zo'n controle dus dat zou wel goed moeten zitten. Ik zet dit topic wel op opgelost, voor problemen met de Live-CD maak ik eventueel wel een nieuw topic.