Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rolling release met KDE, debian testing?  (gelezen 3178 keer)

Rolling release met KDE, debian testing?
« Gepost op: 2010/10/30, 22:22:50 »
Aangezien ik een beetje verknocht ben geraakt aan KDE, en geen herinstallaties meer wil doen maar wel graag nieuwe software wil gebruiken, doe ik een poging over te stappen naar debian KDE testing. Nu had ik een iso gevonden van deze versie (debian testing 6.0 met KDE 4.5), echter krijg ik het niet voor elkaar wireless aan de praat te krijgen op deze pc. Erg lastig omdat ik geen bedraad internet tot mijn beschikking heb. Weet iemand hoe ik zou kunnen kijken of de wireless kaart uberhaupt herkend wordt en/of hoe ik het draadloos netwerk in kan stellen?

mvg
Op de chat te vinden als debiantux

Offline heir4c

  • Lid
Re: Rolling release met KDE, debian testing?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/31, 10:02:39 »
ifconfig in terminal geeft de status weer. (of ifconfig -a)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

DarkEra

  • Gast
Re: Rolling release met KDE, debian testing?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/31, 12:20:27 »
Debian Squeeze testing in het algemeen geeft hier ook problemen met mijn netwerkkaarten zowel bekabeld als draadloos op de laptop onder Gnome. Op m'n netbook wordt het wel herkend.

Verder betreft Debian geen rolling release naar wat ik ervan gelezen heb.

Re: Rolling release met KDE, debian testing?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/31, 14:10:21 »
ifconfig werkt niet, ik pak toch even een andere iso. En ik had inderdaad gelezen dat debian testing geen echte rolling release was, maar zich wel telkens vernieuwd. Een nieuwe installatie is dus niet nodig bij nieuwe versies (als ik het goed begrepen heb).
Op de chat te vinden als debiantux

Re: Rolling release met KDE, debian testing?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/07, 09:44:47 »
Als je wat dichter bij Ubuntu wilt blijven is KXStudio misschien een optie. Ook geen rolling release maar binnen 10.04 probeert Filipe het zo 'rolling' mogelijk te houden. Hij packaged een beetje rommelig maar het werkt wel prima vziw.

Grt,

Jeremy

Re: Rolling release met KDE, debian testing?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/07, 11:53:51 »
Ziet er ook interessant uit. Ik heb momenteel de mint debian draaien. Helaas wel gnome, maar werkt verder prima. Wellicht ga ik hier nog kde op installeren, maar daar moet ik even een middagje vrij voor maken.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline HarzG

  • Lid
Re: Rolling release met KDE, debian testing?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/11/07, 12:41:50 »
Als de beste KDE rolling release werd vroeger Kanotix genoemd.
Na de eerste interne ruzie zijn jaren geleden de meeste ontwikkelaars daar vertrokken en een eigen distributie begonnen - dat was sidux.
Enige jaren later was er een andere interne ruzie en werd het sidux-project gestopt/omgedoopt tot aptosid.
(Als gevolg van deze sidux-discussies van een jaar geleden, ben ik toen naar Xubuntu gemigreerd. Maar desondanks adviseer ik nog steeds KDE-fans naar aptosid te kijken.)

De meerderheid van deze distributies zijn KDE-aanhangers en daardoor heb je ook veel KDE info in wiki en forum.

De hardware-herkenning is in Kanotix/sidux/aptosid uitstekend. De aangeboden oplossingen voor problemen zijn technisch van hoge kwaliteit en de snelheid van de reacties op vragen kan "realtime" worden als je de chat gebruikt.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

DarkEra

  • Gast
Re: Rolling release met KDE, debian testing?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/11/07, 13:04:31 »
Kanotix is gebaseerd op Stable van Debian wel met een nieuwere kernel maar betreft geen rolling release.

Rolling releases betreffen op dit moment:

Citaat
Gentoo Linux, Arch Linux, PCLinuxOS, aptosid, Foresight Linux and Linux Mint Debian Edition (LMDE) are examples of true rolling releases.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_release

Aptosid/sidux is een rolling release gebaseerd op, zoals de naam het al aangeeft, de Unstable branch van Debian Sid. De enige echte op Debian Testing gebaseerde distro is LMDE (Linux Mint Debian Edition) maar helaas in de huidige uitgave alleen nog in Gnome 32bit te verkrijgen.
« Laatst bewerkt op: 2010/11/07, 13:15:11 door DarkEra »

Re: Rolling release met KDE, debian testing?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/11/24, 22:38:41 »
Linux mint debian gnome draait hier nog steeds, op een andere laptop wordt gekeken naar een goede rollings-release distributies met kde (wellicht linux mint debian met kde er op geinstalleerd). Echter stuitte ik bij mint debian op een klein maar vervelend probleempje. De 3d-rendering kwam niet echt van de grond, maar ik heb een oplossing gevonden die ik toch even wilde delen.

Dit is de video-chip:
Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Memory Controller Hub

Dit pakket moet extra geinstalleerd worden voor de 3d-rendering:
libgl1-mesa-dri

En dan werkt het als een trein :)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Rolling release met KDE, debian testing?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/11/29, 13:41:03 »
Rolling releases betreffen op dit moment:

Citaat
Gentoo Linux, Arch Linux, PCLinuxOS, aptosid, Foresight Linux and Linux Mint Debian Edition (LMDE) are examples of true rolling releases.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_release

Aptosid/sidux is een rolling release gebaseerd op, zoals de naam het al aangeeft, de Unstable branch van Debian Sid. De enige echte op Debian Testing gebaseerde distro is LMDE (Linux Mint Debian Edition) maar helaas in de huidige uitgave alleen nog in Gnome 32bit te verkrijgen.

Ik blijf me toch lichtelijk afvragen hoe het mogelijk is een rolling release uit te brengen die gebaseerd is op een niet-rolling release. Hoe rolling is deze release dan in de periode dat testing een freeze ondergaat?