Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Orange livebox en mijn server online krijgen.  (gelezen 11277 keer)

Offline gerben150

  • Lid
Orange livebox en mijn server online krijgen.
« Gepost op: 2008/03/20, 14:25:47 »
Hallo,

Ik ben bezig met mijn eerste server draaiend te krijgen. Ik kan als ik zelf het ip van me server
in me browser type inderdaad bij de index  van me server komen... maar niet vanaf een andere
pc. Nu moet je ook nog van alles in je router instellen. Ik heb een orange livebox.

Orange livebox en mijn server online krijgen.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/20, 20:13:41 »
Dat alles instellen valt wel mee ...

Het enigste wat je moet doen is poort 80 openzetten, zodat mensen van het www op jouw server kunnen komen.

Dus poort 80 forwarden -> ipadres van jouw server wat hij heeft op je eigen netwerk.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline gerben150

  • Lid
Orange livebox en mijn server online krijgen.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/20, 23:48:21 »
nou dat heb ik geprobeerd... maar dat wil echt voor geen meter in die orange livebox... niemand kan de server bereiken... maar kan het wel dat je ip dan 192.168.1.14 wordt want dat ip hebben dan tog veel meer mensen al...?

Hendrikdegraaf

  • Gast
Orange livebox en mijn server online krijgen.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/21, 10:26:09 »
Ik heb ook een livebox. Het zijn een beetje rare dingen, die iets anders werken dan de meeste routers. Firewall en Port Forwarding zitten namelijk in één.

Je moet het volgende doen:
- log in op je router (192.168.1.1)
- Klik op >firewall>toevoegen
- Maak dan het volgende aan:

Naam: bijv apacheTPC, of webserverTPC, enz
Toegang geactiveerd: ja
Protocol: TPC
Van Poort: 80
Tot Poort: 80
Lokaal IP adres: 192.168.1.14

en voor de zekerheid ook maar even voor UDP (ik weet niet zeker of dit strikt noodzakelijk is, maar ik zou het toch maar doen):

Naam: bijv apacheUDP, of webserverUDP, enz
Toegang geactiveerd: ja
Protocol: UDP
Van Poort: 80
Tot Poort: 80
Lokaal IP adres: 192.168.1.14

- Daarna de instellingen opslaan en de Livebox opnieuw starten.

Ik maak trouwens uit je vorige post op dat je eigenlijk niet zoveel begrijpt van ip adressen ;) Ik zal het even een heel beknopt voor jouw situatie uitleggen:
Er is een verschil tussen publieke en privé IP-adressen. Je router heeft een publiek IP-adres, dat dus van buitenaf bereibaar is. Achter je router zit het privé netwerk, daar krijgt iedere computer een privé IP-adres: deze adressen zijn inderdaad vaak in verschillende huizen/bedrijven hetzelfde (doorgaans 192.168.x.x of 10.0.0.x, enz).

Door een port-forward aan te maken zoals hierboven beschreven wordt de externe poort 80 van je router gelinkt aan de interne poort 80 van je server, waardoor je website bereikbaar wordt.

Als je nou van buiten je netwerk je website wilt bereiken moet je dat dus doen via het publieke adres van je router (www.whatismyip.com).

Als je het vanaf je lokale netwerk wilt testen moet je het volgende doen:
- ga naar http://www.surfnuanoniem.nl/
- tik je publieke ip in.
(Als je vanaf je lokale netwerk probeert te testen of je extern bereikbaar bent krijg je het inlogscherm van je Livebox te zien als je het niet via bovenstaande website probeert)

Overigens brengt dat me op een ander punt: aan je ip-adres te zien 192.168.1.14 gebruik je een dynamisch ip-adres (d.w.z. automatisch door je router uitgedeeld). Dit is zeker niet aan te bevelen voor een server! Geef je server een statisch ip adres, want anders heb je de kans dat ie af en toe veranderd en dan moet je weer een nieuwe poort forward aanmaken.

De Livebox heeft een DHCP range van 1-50, dus ik zou je server het volgende ip-adres geven 192.168.1.51. Er zijn talloze handleidingen beschikbaar om een statisch ip in te stellen. Zie deze post van gisteren:
http://forum.ubuntu-nl.org/topic/23607
Het gaat dan om de eerste vier stappen in mijn post.

Succes,
HEndrik

EDIT1: Als je je statische adres hebt ingesteld op 192.168.1.51, dan moet je natuurlijk ook dat adres gebruiken bij het aanmaken van je port-forward!

EDIT2: Als je via een grafische interface (GNOME) werkt kan je misschien ook via gedit, of netwerkinstellingen een statisch IP instellen. Ik weet alleen niet precies hoe.

Offline gerben150

  • Lid
Orange livebox en mijn server online krijgen.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/21, 10:38:55 »
Heey,

Bedant voor je super duidelijke uitleg! Ik ga het zo direct proberen!
Trouwens... mijn server heeft al wel een static ip adres... dat is die 192.168.1.14..
Is dat wel goed of zou ik heb zoizo even veranderen naar 51 ?

Hendrikdegraaf

  • Gast
Orange livebox en mijn server online krijgen.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/21, 11:00:11 »
Als het werkt met 192.168.14 zou ik 'm gewoon zo laten staan.

Offline gerben150

  • Lid
Orange livebox en mijn server online krijgen.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/21, 11:27:15 »
nee dat werkt niet.... ik krijg als ik mijn externe ip intype in mijn browser mijn livebox menu te zien

Orange livebox en mijn server online krijgen.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/21, 11:36:43 »
192.168.14 gaat problemen geven omdat die in de pool zit van de DHCP van die livebox.

Doe nou maar wat Hendrikdegraaf zegt en houd het ipadres op 192.168.51.

Dus eerst je server wijzigen zodat hij ip adres 192.168.51 heeft.
Nu terug naar je livebox en dan die poorten die je opengezet hebt veranderen, anders staat het verkeerde ipadres erbij.

BTW je hoeft maar 1 poort open te zetten voor TCP.

Vervolgens kan je niet vanuit jouw netwerk naar buiten gaan en dan terug komen via het buiten ipadres van je server.
Je zal echt ergens anders vandaan moeten testen of een vriend ff je ipadres moeten geven om te kijken of die op je server kan komen.

Nochthans zal je het via een ipadres moeten blijven doen totdat je een echte domein naam geregistreerd hebt en dan ergens een DNS server naar jouw IP adres laat verwijzen.
Pas dan kan het vis een url zoals www.mijndomien.nl
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline gerben150

  • Lid
Orange livebox en mijn server online krijgen.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/21, 11:48:38 »
HET WERKT!!!! ohh ik ben echt mega blij! Jullie hebben me hele dag goedgemaakt!

Er zijn hier niet toevallig mensen die precies kunnen zeggen hoe ik het voor elkaar kan krijgen om
via mijn domein naar mijn server te koppelen.   dus dat het iets wordt van....

naamvanmap.server.mijndomein.nl

Hendrikdegraaf

  • Gast
Orange livebox en mijn server online krijgen.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/21, 12:43:53 »
Citaat van: gerben150
nee dat werkt niet.... ik krijg als ik mijn externe ip intype in mijn browser mijn livebox menu te zien
Dat had ik al gezegd:
Citaat van: mezelf
Als je het vanaf je lokale netwerk wilt testen moet je het volgende doen:
- ga naar http://www.surfnuanoniem.nl/
- tik je publieke ip in.
(Als je vanaf je lokale netwerk probeert te testen of je extern bereikbaar bent krijg je het inlogscherm van je Livebox te zien als je het niet via bovenstaande website probeert)
Citaat van: gandyman
Vervolgens kan je niet vanuit jouw netwerk naar buiten gaan en dan terug komen via het buiten ipadres van je server.
Je zal echt ergens anders vandaan moeten testen of een vriend ff je ipadres moeten geven om te kijken of die op je server kan komen.
Dat kan dus wel ;)
Ik weet niet precies hoe het werkt.. Volgens mij surf je via hun proxy-server zodat het lijkt alsof je van buitenaf komt. Vandaar dat je dan geen Livebox scherm te zien krijgt. Ik heb het vorige week nog geprobeert met mijn eigen virtuele servertje en het werkte echt!

Groetjes,
Hendrik

Hendrikdegraaf

  • Gast
Orange livebox en mijn server online krijgen.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/21, 12:50:26 »
Trouwens, het best leuk om een domeinnaam eraan te koppelen, dan moet je dus wel een naam registreren:
- Het kan gratis als je het alleen wilt gebruiken om een beetje te "rommelen" (beperkte mogelijkheden en het domein wordt niet echt je eigendom.)
- Betaald: dit kan al heel goedkoop, vooral omdat je je site zelf host. Als je echt gebruik van je website wilt maken, en vooral wilt BLIJVEN MAKEN dan is dit beter.

Zodra je je geregistreerd en de koppeling hebt gemaakt met je publieke ip moet je dan je vi/etc/hosts bestand even aanpassen. Kijk hier maar eens:
http://howtoforge.com/perfect_server_ubuntu7.10_p3
Misschien moet je zelf nog wat meer aan passen, maar dat weet ik zo even niet!

Offline gerben150

  • Lid
Orange livebox en mijn server online krijgen.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/21, 13:15:00 »
Oke ik het is ook nog gelukt om hem aan een domein te koppelen. Allemaal erg bedankt! Jullie horen vast nog wel van mij :P

dakasadaka

  • Gast
Orange livebox en mijn server online krijgen.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/14, 00:41:14 »
Hoi,
ik was op zoek naar zoiets, maar ik heb nog vragen...
zoals Hendrikdegraaf heeft geschreven heb ik het gedaan
daarna zei Gandyman dat je alleen 1 poort hoef te openen voor TCP.

Ok dit is gedaan, maar dan komt mijn vraag:
Ik wil centos 5.2 installeren volgens tutorial: http://www.howtoforge.com/perfect-server-centos-5.2

Ongeveer in de midden van pagina er wordt gevraagd naar: ip adres en netmask
Ik denk dat ze bedoelen mijn ip adress die je via http://whatismyip.com/ kunt vinden.
Netmask: heb ik via ipconfig /all gevonden en dat is 255.255.255.0

Ok op de volgende foto moet ik volgende invoegen: servernaam, gateway, primary dns en secondery dns.
Via ipconfig /all kom ik achter dat dit is: gateway: 192.168.1.1, primary dns: 192.168.1.1 secondery: 0.0.0.0
en voor server naam kan ik wat bedenken zoals: server.mijndomen.nl
Maar ik geloof niet dat dit bedoeling is.

Dan heb volgende bij livebox config gezien "DNS & default gateway configuration " misschien moet ik dit gaan doen????
Bij orange config zie ik onderdeel "DNS & default gateway configuration" mischien moet ik die nemen????

Kan iemaand helpen,
groeten
daka

Donderbokje

  • Gast
Orange livebox en mijn server online krijgen.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/14, 01:35:27 »
Citaat van: dakasadaka
Ongeveer in de midden van pagina er wordt gevraagd naar: ip adres en netmask
Ik denk dat ze bedoelen mijn ip adress die je via http://whatismyip.com/ kunt vinden.
Netmask: heb ik via ipconfig /all gevonden en dat is 255.255.255.0
Nee, hier geef je je lan-ip op.
Netmask lijkt me goed.

Citaat
Ok op de volgende foto moet ik volgende invoegen: servernaam, gateway, primary dns en secondery dns.
Via ipconfig /all kom ik achter dat dit is: gateway: 192.168.1.1, primary dns: 192.168.1.1 secondery: 0.0.0.0
en voor server naam kan ik wat bedenken zoals: server.mijndomen.nl
Maar ik geloof niet dat dit bedoeling is.
Als jij alleen een livebox gebruikt lijkt mij dit prima.

Citaat
Dan heb volgende bij livebox config gezien "DNS & default gateway configuration " misschien moet ik dit gaan doen????
Bij orange config zie ik onderdeel "DNS & default gateway configuration" mischien moet ik die nemen????
Met welk doel?
Hier kun je beter afblijven. (sowieso als je niet precies weet wat het doet en waar het voor is...)
Als je je server vanaf internet bereikbaar wilt maken kun je een account aanmaken bij dyndns.
In de livebox zit een dyndns functie zodat de domeinnaam die je bij dyndns (gratis) aanmaakt altijd naar jou wan-ip verwijst.
In de livebox forward je de poorten naar je server's lan-ip, voor de services die je bereikbaar wilt maken vanaf internet.

Ps; Het commando ipconfig /all lijkt mij een windows commando en je wilt centos 5.2 installeren, zou je dan niet beter op het centos forum kunnen kijken?

dakasadaka

  • Gast
Orange livebox en mijn server online krijgen.
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/14, 20:33:31 »
""Als je je server vanaf internet bereikbaar wilt maken kun je een account aanmaken bij dyndns.
In de livebox zit een dyndns functie zodat de domeinnaam die je bij dyndns (gratis) aanmaakt altijd naar jou wan-ip verwijst.
In de livebox forward je de poorten naar je server's lan-ip, voor de services die je bereikbaar wilt maken vanaf internet.""

Ik heb account bij dyndns gemaakt, maar waar moet ik dan naar toe (niks is gratis zoals ik bij dyndns heb gezien)???
Ik heb paar domainnamen bij starthosting.nl, dus ik denk als ik dns forward naar mijn ip adress dan zou het moeten werken??