Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice envelope invoegen  (gelezen 2218 keer)

LibreOffice envelope invoegen
« Gepost op: 2015/12/09, 21:41:06 »
Ja, het is weer Kerst en Oud-en-Nieuwjaars kaarten tijd en dan word ik weer geconfronteerd met dit probleem van het invoegen van de adressen via LibreOffice.

De adressen moet ik invoeren vanuit Thunderbird en dat is mij tot op heden niet gelukt.
Heel lang geleden gebruikte ik een ander mail programma en daar kon het heel simpel wel.

Kan iemand mij vertellen of het inmiddels wel weer mogelijk is of dat hij/zij een methode heeft gevonden om het wel te kunnen invoegen, dan hoor ik dat graag.

Vreemd dat een systeem als LibreOffice de mogelijkheid heeft van het invoegen van een envelop, maar niet duidelijk maakt wat de mogelijkheden daarmee zijn.

Het zou mij met ca 250 enveloppen maken enorm veel tijd schelen.

Wacht op reacties,
Peter

Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2015/12/10, 11:48:09 »
Probeer misschien nog eens de instructies hier voor het registreren van je thunderbird adresboek in LibreOffice. Blijft dit niet werken, dan kan het via de omweg van eerst je data uit Thunderbird te exporteren als csv tekstbestand, om die dan als databron in LibreOffice te gebruiken.

Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #2 Gepost op: 2015/12/10, 21:58:22 »
Allereerst bedankt voor je reactie.

Ik kom echter met je tips niet verder; de eerste verwijst naar "Menu File - Wizards - Address Data Source" waarin Address Data Source niet voorkomt in LibreOffice, wel "Conversie programma voor documenten". Dit is helaas alleen voor MS-documenten.

Ook nog via het help-programma van LibreOffice weer pogingen gedaan, maak kom ik er helaas weer niet uit.
Jammer genoeg.
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #3 Gepost op: 2015/12/10, 22:58:34 »
Petineke,

Dat is nou precies het probleem met al dit soort oplossingen. Helemaal werken zoals vermeldt doet het nou net niet als ik het probeer.

Dus ga ik op zeker en bloedsimpel. Probeer mijn oplossing eens:
  • Exporteer je adresboek als komma gescheiden bestand.
  • Open het in Calc
  • Volg dan mijn idee uit dit onderwerp

Het verdient absoluut geen schoonheidsprijs, maar het werkt subliem en met een beetje inzet zien jouw enveloppen er dit jaar beter uit dan ooit en ze zijn veel sneller klaar om ter post bezorgd te worden.

Het idee komt er op neer dat je in een spreadsheet op blad 1 een lijst hebt met je adresgegevens. Op blad twee maak je verwijzingen op een zodanige plek en met een zodanig afdrukbereik dat je de envelop domweg rechtstreeks print. Je print eerst rij 1. Dan gooi je die weg. Voor je verwijzingen is nu rij 2 rij 1 geworden en hup, je print de tweede enveloppe. In de tijd dat de printer staat te stampen heb je alle gelegenheid voor de volgende opdracht, de volgende rij klaarzetten. Lees de details in het onderwerp als gelinkt.

Lukt het zo wel?

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #4 Gepost op: 2015/12/10, 23:58:58 »
Bedankt Just, ik ga er morgen mee aan de slag.
Eerst even m'n bed opzoeken.
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #5 Gepost op: 2015/12/11, 08:25:50 »
Hoi Peter,

Succes!

(Toen jij dat tikte lag ik al onder zeil :D)

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vilamar

  • Lid
Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #6 Gepost op: 2015/12/12, 09:18:18 »
Ziet er mooi uit, maar hoe maak je zo'n verwijzing?

in blad 2 zet ik bijvoorbeeld
=Blad1. A1
na het verwijderen van rij 1 in Blad 1 krijg ik dan deze fout
=Blad1.A#VERW!

Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #7 Gepost op: 2015/12/12, 23:16:31 »
Hoi Just,
Ik ben met jouw idee aan de slag gegaan en zag het wel zitten. Ik ben echter blijven steken bij het omzetten naar de enveloppen.
Volgens  mij heb jij de adressen altijd op groot formaat enveloppen afgedrukt, want ik zou het niet weten hoe de plaats op een envelop van 11 cm x 22 cm, die nog eens verticaal de HP-printer in moet, moet worden uitgemeten op het tweede tabblad.

Ik ben teruggevallen op mijn oude systeem en dat is als volgt:
  • uit het adresboek van Thunderbird per groep de bestanden afdrukken als PDF of direct exporteren als PDF (bestand > exporteren als pdf)
  • nu kun je de adressen uit het pdf-bestand kopiëren en plakken in de envelop uit "invoegen > enveloppe > etc
Voordeel hiervan is dat je elk formaat envelop kunt uitkiezen.

Het is een oplossing, maar het blijft behelpen.
Jammer is het, dat diegenen van LibreOffice, die het systeem hebben bedacht er niet wat tijd aan besteden om dit probleempje op te lossen/aan te passen. Het zou mijn eer te na zijn.

Nog bedankt voor je advies.
Vriendelijke groet, Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #8 Gepost op: 2015/12/12, 23:37:30 »
Hoi Peter,

Je bent er uit op jouw manier, maar even voor de meeluisteraars dan:

Ik vouwde mijn papier altijd dubbel tot A5 en gebruikte daar de enveloppen voor. Ik had geen zin ze in drieen te vouwen voor een 11x22 enveloppe.

Maar zoiets kan wel heel gemakkelijk. Zet gewoon een stel rijen en kolommen vol met getallen of letters met behulp van de vulgreep en print dat op een A4. Dan legde ik daar de enveloppe naast en pastte het afdrukbereik aan qua maten. Op dezelfde manier positioneerde ik vervolgens de adresgegevens, het adres van de afzender en bijvoorbeeld het clublogo.

Het is nog moeilijker om het te vertellen dan om het te doen. Misschien dat de vulgreep wat uitleg vraagt. Dat hoor ik dan nog wel.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #9 Gepost op: 2015/12/12, 23:44:36 »
Ziet er mooi uit, maar hoe maak je zo'n verwijzing?

in blad 2 zet ik bijvoorbeeld
=Blad1. A1
na het verwijderen van rij 1 in Blad 1 krijg ik dan deze fout
=Blad1.A#VERW!

Ik doe dat nooit met de hand :D . Ik ben nogal lui en gebruik kopieren en plakken speciaal > koppelen.

Maar hoe dan ook, zo'n verwijzing ziet er zo uit: =$Blad1.$A$10

Door de $ tekens is de verwijzing niet relatief, maar precies die cel.

Probeer het nou nog eens?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vilamar

  • Lid
Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #10 Gepost op: 2015/12/13, 09:26:45 »
Lukt me echt niet.
Niet met plakken speciaal en niet manueel
Na het verwijderen van rij1 in Blad1 is het resultaat in Blad2   #VERW!

Ik doe iets dom of er is iets met instellingen.


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #11 Gepost op: 2015/12/13, 09:46:43 »
Hoi Vilamar,

Tjee!

Ik ga een voorbeeld maken of de oude spullen opzoeken! Even geduld.

Groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #12 Gepost op: 2015/12/13, 10:30:30 »
Hoi Vilamar en Peter,

Ik heb de oude spullen opgezocht en toen viel het kwartje snel. Ik verwijderde de eerste regel niet. Ik kopieerde regel 2 (etc.) op die eerste regel. Mijn fout. Dat veranderde dan de gegevens, maar de verwijzingen blijven dan wel goed.

Nou zit dat oude bestand helemaal vol echte adresgegevens en andere toeters en bellen, dus het is wat werk om dat om te zetten en op te schonen. Anders gaf ik hem natuurlijk wel.

Probeer hem maar.

En voor Peter: ik heb even vlug de kolommen in mijn oude bestand een beetje aangepast voor een 11-22 enveloppe en dit is dan het printresultaat (met een zwart dekblad even gescand).



Leuk om weer even met de oude spullen bezig te zijn.

Succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vilamar

  • Lid
Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #13 Gepost op: 2015/12/13, 11:09:35 »
Perfect, en zo kan het ook zonder $-tekens

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #14 Gepost op: 2015/12/13, 11:12:46 »
Hoi Vilamar,

Ja. De oplossing is eigenlijk doodsimpel :D .
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #15 Gepost op: 2015/12/13, 13:55:07 »
Mooi Just, nu mag je mij nog even uitleggen hoe je dat (de envelop)  allemaal instelt op het tweede tabblad.

Alvast mijn dank,
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #16 Gepost op: 2015/12/13, 13:56:09 »
Allereerst bedankt voor je reactie.

Ik kom echter met je tips niet verder; de eerste verwijst naar "Menu File - Wizards - Address Data Source" waarin Address Data Source niet voorkomt in LibreOffice, wel "Conversie programma voor documenten". Dit is helaas alleen voor MS-documenten.

Ook nog via het help-programma van LibreOffice weer pogingen gedaan, maak kom ik er helaas weer niet uit.
Jammer genoeg.
Ik vermoed dat je LibreOffice Base ook moet installeren vooraleer je die Address Data Source optie ziet. In de "Address Book Data Sources" wizard selecteer je thunderbird, daarna heb je keuze tussen je adresboek, collected adresses, mailing lists die je hebt aangemaakt, .... In de laatste stap moet je een Libreoffice databasebestand uitschrijven en bewaren.

Vanaf dan verschijnt het adresboek in elke libreofficecomponent als je op F4 drukt. Het werkt bij mij: ik heb het gedaan terwijl ik de instructies hierboven typte.

Ook via "Tools - Address book source" in Writer kan je wellicht je thunderbird adresboek registereren. Achteraf kan je daar enkele aanpassingen doen.

Om nu een document te maken waarin de adresgegevens opgenomen worden, maak je eenvoudig een nieuw document aan. Je drukt op F4 en navigeert in het linker paneel naar je databank. Rechts zie je je gegevens in rekenbladvorm. Sleep een hoofding van een datakolom naar je document om een veld in te voegen. Bewaar dat document voor volgende gelegenheden zodat je het niet telkens opnieuw moet aanmaken.

Volgende stap is een beetje verassend: kies "Print". LO vraagt of je een "form letter" wil printen. Kies "ja". Daar kan je het resultaat rechtstreeks naar de printer sturen, maar het is misschien veiliger om naar een bestand te sturen (een nieuw Writer document), zodat je eerst kan controleren alvorens te printen.

PS: je kan adressen selecteren door Ctrl+klik op het grijze veld links van een adres.
« Laatst bewerkt op: 2015/12/13, 14:00:37 door vanadium »

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #17 Gepost op: 2015/12/13, 13:58:14 »
Mooi Just, nu mag je mij nog even uitleggen hoe je dat (de envelop)  allemaal instelt op het tweede tabblad.

Alvast mijn dank,
Peter
Je moet natuurlijk ook een beetje creatief willen zijn. Pas gewoon de posities van je velden, celbreedtes, celhoogtes, font grootte ... aan zodat het er bij het uitprinten uitziet zoals je wil.  Dit is een beetje "missen en gissen", maar eens het goed is, hoef je het volgende keer niet meer over te doen.

Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #18 Gepost op: 2015/12/13, 17:53:45 »
Ik vermoed dat je LibreOffice Base ook moet installeren vooraleer je die Address Data Source optie ziet. In de "Address Book Data Sources" wizard selecteer je thunderbird, daarna heb je keuze tussen je adresboek, collected adresses, mailing lists die je hebt aangemaakt, .... In de laatste stap moet je een Libreoffice databasebestand uitschrijven en bewaren.

Vanaf dan verschijnt het adresboek in elke libreofficecomponent als je op F4 drukt. Het werkt bij mij: ik heb het gedaan terwijl ik de instructies hierboven typte.

Ook via "Tools - Address book source" in Writer kan je wellicht je thunderbird adresboek registereren. Achteraf kan je daar enkele aanpassingen doen.

Om nu een document te maken waarin de adresgegevens opgenomen worden, maak je eenvoudig een nieuw document aan. Je drukt op F4 en navigeert in het linker paneel naar je databank. Rechts zie je je gegevens in rekenbladvorm. Sleep een hoofding van een datakolom naar je document om een veld in te voegen. Bewaar dat document voor volgende gelegenheden zodat je het niet telkens opnieuw moet aanmaken.

Volgende stap is een beetje verassend: kies "Print". LO vraagt of je een "form letter" wil printen. Kies "ja". Daar kan je het resultaat rechtstreeks naar de printer sturen, maar het is misschien veiliger om naar een bestand te sturen (een nieuw Writer document), zodat je eerst kan controleren alvorens te printen.

PS: je kan adressen selecteren door Ctrl+klik op het grijze veld links van een adres.
[/quote]

Het mede installeren van LO Base heeft weer veel bij mij naar voren gehaald.
Allereerst geeft het het verschil weer tussen downloaden vanaf Ubuntu Softwarecentrum en App Grid. De laatste gaat de voorganger ook vervangen in Ubuntu 16.04.
Nu LO Base is geïnstalleerd is ook de verwijzing zichtbaar en kunnen gegevens vanuit adresboek Thunderbird meegenomen worden.

Bedankt voor je reactie VANADIUM,
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #19 Gepost op: 2015/12/13, 22:28:30 »
Mooi Just, nu mag je mij nog even uitleggen hoe je dat (de envelop)  allemaal instelt op het tweede tabblad.

De belangrijkste foef is dat je je verwijzing in een cel kiepert waar je hem denkt te willen hebben en dan vervolgens met Opmaak > Cellen > Tabblad Uitlijning de tekstrichting aanpast.

Klik hier voor een voorbeeld, expres voor de show als Excel opgeslagen. Onder Opmaak vind je ook het definieren van het afdrukbereik. Ik doe een proefprint  op een A4 en verspil daar geen enveloppe aan tot het aardig goed is.

Nou verder zelf spelen met het ding. Kom je echt niet uit, dan hoor ik het wel. Je moet het zelf in de vingers krijgen en niets beters dan door schade en schande leren. Daar heb ik dan respect voor. Zet hem op, Peter!!

Het derde tabblad is voorzien van een rijtje cellen en kolommen om als referentie te gebruiken bij de eerste opzet.

Het is allemaal eigenlijk te stom voor woorden, hè

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #20 Gepost op: 2015/12/13, 23:00:04 »
Mooi Just, nu mag je mij nog even uitleggen hoe je dat (de envelop)  allemaal instelt op het tweede tabblad.

De belangrijkste foef is dat je je verwijzing in een cel kiepert waar je hem denkt te willen hebben en dan vervolgens met Opmaak > Cellen > Tabblad Uitlijning de tekstrichting aanpast.

Klik hier voor een voorbeeld, expres voor de show als Excel opgeslagen. Onder Opmaak vind je ook het definieren van het afdrukbereik. Ik doe een proefprint  op een A4 en verspil daar geen enveloppe aan tot het aardig goed is.

Nou verder zelf spelen met het ding. Kom je echt niet uit, dan hoor ik het wel. Je moet het zelf in de vingers krijgen en niets beters dan door schade en schande leren. Daar heb ik dan respect voor. Zet hem op, Peter!!

Het derde tabblad is voorzien van een rijtje cellen en kolommen om als referentie te gebruiken bij de eerste opzet.

Het is allemaal eigenlijk te stom voor woorden, hè

groet,

Just

Het werkt, Just !
Mijn dank voor je geduld,
Peter
Ubuntu 23.10 up-date
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: LibreOffice envelope invoegen
« Reactie #21 Gepost op: 2015/12/13, 23:04:59 »
Hoi Peter,

Het kost altijd moeite, maar als je er dan uit bent is het een plezier, hè. Graag gedaan!

Groet,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021