Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netbook leven inblazen  (gelezen 4542 keer)

Offline Ruben

  • Lid
Netbook leven inblazen
« Gepost op: 2013/03/07, 16:41:31 »
Blij als een kind een MSI Wind U123 op de kop kunnen tikken. Mooi apparaatje en natuurlijk gelijk Ubuntu op gezet. Werkgeheugen zat, maar de antom heeft het toch wat moeilijk met unity. Aan de andere kant wil ik ook niet weer over naar een andere GUI, omdat ik veel waarde hecht aan univormiteit (unity staat ook op de andere pc's) en de integratie van veel applicaties. Heeft iemand een tips en tweaks die ik misschien zou kunnen uitvoeren, of zal ik ermee moeten leren leven dat het gewoon allemaal wat trager gaat (omdat ik te eigenwijs ben om geen lxde of enlightenment te willen)?

Re: Netbook leven inblazen
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/07, 16:44:13 »
Als hij nog niet in 2D draait; probeer Unity 2D (via het inlogmenu te kiezen). Installeer ook de propriëtaire drivers voor de GPU (als die er in zit).
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Netbook leven inblazen
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/07, 16:48:08 »
Voor een netboekje vind ik Xubuntu ideaal:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Ik heb er zelf twee, en ik onderhoud er nog eens twee van anderen. Allemaal draaien ze soepel en snel op Xubuntu 12.04.  :)

Re: Netbook leven inblazen
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/07, 17:00:26 »
Voor een netboekje vind ik Xubuntu ideaal:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Ik heb er zelf twee, en ik onderhoud er nog eens twee van anderen. Allemaal draaien ze soepel en snel op Xubuntu 12.04.  :)
Heeft iemand een tips en tweaks die ik misschien zou kunnen uitvoeren, of zal ik ermee moeten leren leven dat het gewoon allemaal wat trager gaat (omdat ik te eigenwijs ben om geen lxde of enlightenment te willen)?
Ik zou ook Xubuntu aanraden, maar de TS heeft al aangegeven liever aan de traagheid te wennen dan Pjotr :P
En ach, eigenwijsheid kan ook een voordeel zijn :P
Desktop:
Processor: Intel® Core™2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz × 4, Geheugen: 3.9Gb, GPU: nVidia 220GT OS: Windows 7 64 bit / Ubuntu 12.04 64 bit
Notebook:
Processor: Intel® Core™ i7-4700MQ, Geheugen: 8Gb, GPU: nVidia GTX765m (met Optimus) OS: Windows 8 64 bit / Elementary OS Luna 64 bit

Re: Netbook leven inblazen
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/07, 19:37:07 »
Hmmm, bij mij draait - naar mijn gevoel - Ubuntu prima op MSI Wind U100 en U135. Wellicht een kwestie van gewenning, of geen zware taken doen, dus ik geeft toe: het blijft subjectief. Ik heb Ubuntu en Xubuntu nooit echt vergeleken. Wel even Xubuntu van CD geprobeerd, maar die sprak mij bij de eerste kennismaking minder aan, al weet ik inmiddels niet meer waarom. Wellicht een veel te snelle indruk.

Ik keek wel even naar de ombouwinstructies naar Xubuntu (goed werk!). Zouden die netbookjes daar nu merkbaar sneller van worden?
Bert Ernste (Xubuntu 22.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Netbook leven inblazen
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/07, 19:49:02 »
Ik keek wel even naar de ombouwinstructies naar Xubuntu (goed werk!). Zouden die netbookjes daar nu merkbaar sneller van worden?
Mijn ervaring: jazeker!  :)

Als ik Ubuntu of zelfs Linux Mint met Mate op een netboekje draai, dan zit er vaak een merkbare vertraging in, die ik tamelijk ergerlijk vind. Met Xubuntu lopen ze als een speer, lekker soepel.

Enige uitzondering: Updatebeheer, want dat blijft ook in Xubuntu een trage makker. Maar dat valt te omzeilen door de updates te installeren via de terminal, want dat gaat veel vlotter.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Netbook leven inblazen
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/07, 19:51:49 »
Mijn tip: Probeer eens Kubuntu. Klinkt raar, want KDE stond jarenlang bekend als log en traag, maar het is de laatste jaren erg verbeterd en lichter geworden. Ter vergelijking: Mijn oma draait het op een Intel Pentium D met 1 GB werkgeheugen waar de GPU ook nog vanaf snoept. Werkt prachtig en soepel, probeer het eens :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Netbook leven inblazen
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/07, 20:11:54 »
Er zijn wel een paar ingrepen die je systeem ietsje vinniger kunnen maken (of toch die indruk geven).

Eerst natuurlijk die lijst afwerken: https://sites.google.com/site/computertip/snelheid

Aangezien je vel geheugen hebt (je zegt wel niet hoeveel), ga je je voordeel doen door "preload" te installeren. Dit zorgt ervoor dat veel gebruikte applicaties al een beetje in het geheugen geladen worden, zodat ze heel snel opstarten.

Als je Compiz Config Settings manager installeert, dan kan je plugins "effects" en "fading windows" uitzetten (Categorie: effects). Scheelt natuurlijk processorkracht, maar de "versnelling" is hier vooral visueel.

Verwijder Unity lenzen die je niet gebruikt. "unity-lens-files" en "unity-lens-applications" zijn de enige die ik gebruik. Haal op zijn minst die "unity-lens-shopping" weg!

Schakel het on-line zoeken in de dash uit via Instellingen - Privacy settings, op de "Search results" tab.

Heb je veel geheugen, leid dan /tmp om naar RAM.

Verder natuurlijk je swappiness doen dalen

Re: Netbook leven inblazen
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/07, 20:19:15 »
Of probeer Bodhi Linux. 5 jaar ondersteuning want gebouwd op Ubuntu 12.04 LTS en met een hele lichte (op mijn laptop nog geen 80 MB geheugen van alles bij elkaar) maar aanpasbare omgeving :)

Re: Netbook leven inblazen
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/07, 22:44:43 »
Of probeer *plug uw distro naar keuze hier*  ;) TS wil tips om Unity lichter te krijgen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Netbook leven inblazen
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/07, 22:50:58 »
Of probeer *plug uw distro naar keuze hier*  ;) TS wil tips om Unity lichter te krijgen.
Er is m.i. niks mis mee, om bij de beantwoording verder te kijken dan de rechtstreekse vraag.... Soms is een vraagsteller erg blij met een oplossing die daaraan voorbij gaat, maar wel ingaat op de onderliggende behoefte.

Er komen vele antwoorden voorbij, in dit draadje. Ook antwoorden die wel degelijk de rechtstreekse vraag beantwoorden. De vraagsteller kan simpelweg dat antwoord toepassen, dat hem het beste bevalt.  :)
« Laatst bewerkt op: 2013/03/07, 22:52:58 door Pjotr »

Offline jabuca

  • Lid
Re: Netbook leven inblazen
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/08, 07:28:34 »
Hier heb ik een netbookje van Packard Bell met 1GB geheugen, en daar draai ik Lubuntu 12.04 op. Werkt prima!
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline edgar

  • Lid
Re: Netbook leven inblazen
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/08, 22:05:10 »
Of probeer *plug uw distro naar keuze hier*  ;) TS wil tips om Unity lichter te krijgen.
Er is m.i. niks mis mee, om bij de beantwoording verder te kijken dan de rechtstreekse vraag.... Soms is een vraagsteller erg blij met een oplossing die daaraan voorbij gaat, maar wel ingaat op de onderliggende behoefte.

Er komen vele antwoorden voorbij, in dit draadje. Ook antwoorden die wel degelijk de rechtstreekse vraag beantwoorden. De vraagsteller kan simpelweg dat antwoord toepassen, dat hem het beste bevalt.  :)


Het eeuwige gepush van xubuntu begint blijkbaar te vervelen  :(

De topicstarter geeft nb aan  veel waarde te hechten aan uniformiteit (unity staat ook op de andere pc's) en vraagt of er tweaks zijn om unity lichter te maken. Hij williever geen andere GUI.
ASRock M3A785GMH AMD Athlon II X4 630 8 GiB SSD 120 GiB HD 500 GiB GeForce GT 640 Ubuntu 14.04.3
En natuurlijk wat oud ijzer om te testen ;-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Netbook leven inblazen
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/08, 22:48:38 »
De topicstarter geeft nb aan  veel waarde te hechten aan uniformiteit (unity staat ook op de andere pc's) en vraagt of er tweaks zijn om unity lichter te maken. Hij wil liever geen andere GUI.
Jahhh.... Maar er zijn grenzen aan de verlichtingsmogelijkheden van Unity op een bescheiden netboekje. Waardoor andere, duidelijk lichtere werkomgevingen wellicht toch het overwegen waard worden: onder druk wordt immers alles vloeibaar.

Dat kan de vraagsteller toch heel goed voor zichzelf uitmaken, aan de hand van alle reacties die hem bereiken? Of acht jij hem daartoe niet in staat? :o
« Laatst bewerkt op: 2013/03/08, 22:54:44 door Pjotr »

Re: Netbook leven inblazen
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/08, 22:59:25 »
Installeer "CompizConfig-instellingenbeheerder" (ccsm), open de instellingen van de Unity-plug-in en speel met de mogelijkheden (zet bijvoorbeeld blur en fade uit).

Re: Netbook leven inblazen
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/09, 10:58:09 »
Ubuntu 2D op het inlogscherm kiezen maakt Unity, voor zover mogelijk, vederlicht :)