Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Game maken  (gelezen 2670 keer)

Offline ppaass

  • Lid
Game maken
« Gepost op: 2012/04/21, 11:50:43 »
Hoi,
Is er een makkelijk programma om een game in te maken?
Voor te beginnen dus.
Ik weet niet of het wat uitmaakt maar ik gebruik, ubuntu 11.10.

Bedankt alvast! :D

Re: Game maken
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/21, 13:49:41 »
Voor flash games: http://gamestudio.hetklokhuis.nl/index/home  =D
Voor downloadable games: http://www.pygame.org/ (Hier moet je wel een beetje ervaring met Python voor hebben)

Veel succes!

Re: Game maken
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/21, 15:09:21 »
Pygame is geen programma om games te maken maar een bibliotheek voor Python met handige functies voor spelletjes (voornamelijk wrappers om generieke spelbibliotheek SDL heen).

Re: Game maken
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/24, 11:53:19 »
Omdat je het in het programmeer gedeelte zet, veronderstel ik dat je wilt leren programmeren?

Ik vind Panda3D echt heel goed, een goede library voor python, waarmee je heel snel/makkelijk resultaat hebt.

Offline Basel

  • Lid
Re: Game maken
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/24, 21:15:57 »
Ik vind Panda3D echt heel goed, een goede library voor python, waarmee je heel snel/makkelijk resultaat hebt.
Ziet er goed uit. Heb het niet uitputtend doorgespit, maar is dat niet een wat steile leercurve om met zoiets te beginnen?

Panda3D is not a Beginner's Tool or a Toy

To successfully use Panda3D, you must be a skilled programmer. If you do not know what an "API" is, or if you don't know what a "tree" is, you will probably find Panda3D overwhelming. This is no point-and-click game-maker: this is a tool for professionals. While It is important to point that out so you have accurate expectations, it's also relevant to be aware that Panda3d is one of the easiest and most powerful engines you will ever use, and we welcome your participation.

Als je inderdaad wilt leren programmeren is een pygame boek misschien een goed idee. Op de pygame website kwam ik een nieuwsbericht tegen over een nieuw boek dat uit is met enkele werkede voorbeelden van simpele 2D spelletjes. 

Heb je enige ervaring op gebied van programmeren? (Python, php, Java, C, etc.)
Heb je al een idee van een verhaallijn? (wat is het onderwerp van het spel, wat moet je doen en hoe kan je winnen/punten scoren)
Hoeveel tijd wil je er aan spenderen? (Iets in een avondje in elkaar knutselen, weken of zelfs jaren iedere avond achter je pc)
Hoe wil je het grafisch uitvoeren? (2D, 3D of text based)
Hoe wil je de gameplay uitvoeren? (simpel tegen omgeving, tegen AI spelen, multiplayer)

Als je niet weet waar je uit wilt komen/heen wilt, zal je er ook nooit aankomen. Het is ook erg moeilijk voor anderen om je een hint in de goede richting te geven als je niet weet waar je naartoe wil.

Je kan zelfs een draadje starten om je code te posten zodat anderen je misschien kunnen helpen je algoritmen te verbeteren bijvoorbeeld.

EDIT: Quote Panda3D website toegevoegd.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/24, 21:40:06 door Basel »

Re: Game maken
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/26, 08:14:14 »
Als je serieus een game wilt maken, zou ik toch eerst aanraden om een goede basis programmeren te leren (je moet minstens kleine imperatieve en OO-programma's in Python of Java kunnen maken), een beetje over datastructuren te leren (dynamische array, linked list, hashmap, hashset om te beginnen), en een goede achtergrond wiskunde (goniometrie,  analytische meetkunde, lineaire algebra (matrices en vectoren), complexe getallen).

Dit is zowat mijn standaarddisclaimer voor iedereen die een game wilt maken. Met die tooltjes zoals GameMaker lijkt het wel allemaal erg leuk en eenvoudig, maar spoedig zal je meer willen en dan kan je maar beter weten hoe je een tweedegraadsvergelijking of een stelsel van vergelijkingen oplost of je kan er nog niet eens aan beginnen...

Als je als deel van het maken van een game al die dingen wilt leren, prima, dat heb ik ook gedaan. Maar een ding waar wij (de programmeergemeenschap) een hekel aan hebben is mensen die afkomen "Wij gaan een nieuwe MMORPG maken die beter is dan World of Warcraft!", om ons daarna een maand met triviale wiskunde- en programmeervragen lastig te vallen en te beginnen wenen en zeuren als we zeggen "leer eerst programmeren en doe een basis wiskunde op". En ja, zo een hebben we ongeveer iedere week in irc://irc.freenode.net/##c++ .

- Sey.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/26, 08:18:19 door SeySayux »
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: Game maken
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/26, 11:41:50 »
Als je serieus een game wilt maken, zou ik toch eerst aanraden om een goede basis programmeren te leren (je moet minstens kleine imperatieve en OO-programma's in Python of Java kunnen maken), een beetje over datastructuren te leren (dynamische array, linked list, hashmap, hashset om te beginnen), en een goede achtergrond wiskunde (goniometrie,  analytische meetkunde, lineaire algebra (matrices en vectoren), complexe getallen).

Dit is zowat mijn standaarddisclaimer voor iedereen die een game wilt maken. Met die tooltjes zoals GameMaker lijkt het wel allemaal erg leuk en eenvoudig, maar spoedig zal je meer willen en dan kan je maar beter weten hoe je een tweedegraadsvergelijking of een stelsel van vergelijkingen oplost of je kan er nog niet eens aan beginnen...

Als je als deel van het maken van een game al die dingen wilt leren, prima, dat heb ik ook gedaan. Maar een ding waar wij (de programmeergemeenschap) een hekel aan hebben is mensen die afkomen "Wij gaan een nieuwe MMORPG maken die beter is dan World of Warcraft!", om ons daarna een maand met triviale wiskunde- en programmeervragen lastig te vallen en te beginnen wenen en zeuren als we zeggen "leer eerst programmeren en doe een basis wiskunde op". En ja, zo een hebben we ongeveer iedere week in irc://irc.freenode.net/##c++ .

- Sey.

I do support this.

Daarom stelde ik Panda3D voor. Omdat het mij eigenlijk logisch lijkt dat je eerst leert te programmeren, en je die skills dan kan verbeteren bij het maken van een spelletje.
Zonder programmeerervaring begin je er echt beter niet aan. (Je zal toch nooit een echt resultaat bekomen)