Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen  (gelezen 3576 keer)

Offline w.d

  • Lid
    • WTR-DK
Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Gepost op: 2009/05/10, 10:01:09 »
Goedemorgen,

Ik heb sinds kort een verse Jaunty installatie. Telkens als ik de prullenbak wil legen loopt de computer helemaal vast. De muispointer slaat vast, het beeld bevriest en ik kan niks meer doen, behalve de resetknop indrukken.
Na een reboot geeft hij aan dat de prullenbak leeg is, maar als ik er op dubbelklik zit hij nog gewoon vol.
Ik heb veel met grote bestanden gewerkt, dus er zit nu bijna 25 gig aan zooi in de prullenbak die ik er graag uit wil hebben omdat mijn schijf volloopt!
Heeft iemand tips?

Groet,

W.D

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/10, 10:52:16 »
Heb je de schijf voor jaunty in ext4 geformatteerd?

Offline w.d

  • Lid
    • WTR-DK
Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/10, 11:03:52 »
Ik had tijdens de installatie de schijf in EXT3 geformatteerd, en naderhand omgezet naar EXT4. Alles werkt prima behalve het legen van de prullenbak.
Vanuit een console (ctrl-alt-F1) de boel legen via de commandline werkt ook niet, zelfs de console loopt vast!
Straks nog maar eens via een bootdisk opstarten en dan proberen de prullenbak te legen.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/10, 11:10:17 »
ext4 kan voorlopig slecht omgaan met het werken/verwerken van grote bestanden en data. Sterker nog het kan je systeem behoorlijk overhoop halen. Het lijkt erop dat je daar last van hebt. Wanneer je veel werkt met grote bestanden, en daar mee "schuift" ===>ext3.

Offline w.d

  • Lid
    • WTR-DK
Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/10, 12:34:56 »
Hmmm, da's balen... Maar eens uitzoeken of ik makkelijk terug kan naar EXT3!

Offline track

  • Lid
Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/10, 14:36:17 »
Hoi Wouter,

als je dermate veel in de prullenbak hebt staan kan het best zeer lang duren totdat hij klaar is.
(bij mij met maar 1 gieg ook meer dan een minuut)

Hoe lang heb je gewacht ?  Misschien was hij gewoon nog niet klaar ?

Vriendelijke groet,

track

Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/10, 14:51:12 »
Klinkt als ext4-problemen, inderdaad.

Offline siegi

  • Lid
Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/10, 15:21:44 »
ext4 kan voorlopig slecht omgaan met het werken/verwerken van grote bestanden en data. Sterker nog het kan je systeem behoorlijk overhoop halen. Het lijkt erop dat je daar last van hebt. Wanneer je veel werkt met grote bestanden, en daar mee "schuift" ===>ext3.
Normaal gezien was beloofd dit na de release van jaunty direct te fixen.
En bij mijn weten is dit ook gebeurt.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/348836

fix toegepast: https://launchpad.net/ubuntu/jaunty/+source/linux/2.6.28-11.42

Er zijn twee dingen die ik eerst zou doen voor terug naar ext3 te gaan.
*updates binnenhalen.
*misschien handmatig de verborgen prullenbak map leegmaken. (kan ook nog altijd een andere bug zijn, te wijten aan gnome ofzow)
« Laatst bewerkt op: 2009/05/10, 15:24:35 door siegi »

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/10, 17:10:24 »
Probleem kan ik hier bevestigen. Heb dit tweemaal nu gehad bij het verwijderen van films, en vervolgens leegmaken van prullenbak (>750mb). Zelf draai ik hier kubuntu 9.04 met ext4.

Kopiƫren en verplaatsen van grote bestanden verloopt wel prima.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/10, 22:31:50 »
Probleem kan ik hier bevestigen. Heb dit tweemaal nu gehad bij het verwijderen van films, en vervolgens leegmaken van prullenbak (>750mb). Zelf draai ik hier kubuntu 9.04 met ext4.

Kopiƫren en verplaatsen van grote bestanden verloopt wel prima.

Het is helaas nog een generaal probleem. Ik relateer het aan ext4, ondanks de zogenaamde bugfix.

Offline siegi

  • Lid
Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/10, 23:24:03 »
Het is helaas nog een generaal probleem. Ik relateer het aan ext4, ondanks de zogenaamde bugfix.
Werkt de bugfix dan niet? want ik zie eigenlijk geen verdere reactie op het bugreport na de fix.
Ik heb zelf toch al met wat grote bestanden gewerkt en ook verwijderd, en eigenlijk nog geen problemen gekregen.

Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/10, 23:45:28 »
Misschien eerst de prullenbak gevuld en toen pas EXT4 van het file systeem gemaakt ?

Voor alle nieuwe gebruikers gewoon EXT3 blijven adviseren totdat EXT4 beetje door ontwikkeld is.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Stijnen

  • Lid
Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/11, 00:07:00 »
Misschien eerst de prullenbak gevuld en toen pas EXT4 van het file systeem gemaakt ?

Voor alle nieuwe gebruikers gewoon EXT3 blijven adviseren totdat EXT4 beetje door ontwikkeld is.


In mijn geval had ik ext4 vanaf de installatie, dus geen tussentijdse omzetting.
superstition, dogma, faith, spirituality, astrology? Thank god there is science!

Offline w.d

  • Lid
    • WTR-DK
Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #13 Gepost op: 2009/05/11, 08:24:21 »
Ik heb de bugfix nog niet geprobeerd (het was zulk lekker weer gisteren  ;))
Handmatig verwijderen via de terminal of console werkt niet, dan loopt de boel ook vast.
Vanavond maar eens verder klooien...

Offline edwinv

  • Lid
Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #14 Gepost op: 2009/05/11, 15:02:14 »
ik heb een ext4  jaunty installatie (xubuntu) en heb hier helemaal geen last van - gisteren nog 150 foto's verwijderd en prullenbak  manueel leeggemaakt - geen enkel probleem

misschien dat dit alleen in ubuntu zo is  ??

Offline w.d

  • Lid
    • WTR-DK
Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #15 Gepost op: 2009/05/12, 07:32:17 »
@edwinv

Het lijkt niet zo zeer om de hoeveelheid bestanden te gaan, maar meer om het formaat van de bestanden. Probeer maar eens een bestand van meer dan 500mb (een ISO of videobestanden) naar de prullenbak te sturen en dan de prullenbak leeg te maken.


Offline edwinv

  • Lid
Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #16 Gepost op: 2009/05/12, 08:08:00 »
ik heb de img gedownload van netbook remix (meer dan 900 MB) - deze op een usb stick gezet en dan deze img verwijderd en geen enkel probleem - (prullenbak legen duurde enkele seconden +- 15 sec)

dan de iso gedownload van ubuntu jaunty (meer dan 600 MB) - op cd gebrand en iso verwijderd met del toets (weer maar enkele sec om prullenbak leeg te maken)

morgen zal ik beide images nog eens downloaden - ze allebei in dezelfde map zetten en ze allebei tegelijk verwijderen - dat is dan meer dan 1,5 GB

laat nog weten hoe het verloopt
« Laatst bewerkt op: 2009/05/12, 08:22:32 door edwinv »

Offline edwinv

  • Lid
Re: Jaunty loopt vast als ik de prullenbak probeer te legen
« Reactie #17 Gepost op: 2009/05/12, 20:19:39 »
heb zo-even de netbook remix image gedownload (947 MB) - heb dit in een testmap geplaatst. Dit bestand nog eens gekopieerd in de testmap (onder een andere naam)

dan verwijderd met del toets - dan rechtsklikken in prullenbak - net geen 20 sec en prullenbak was leeg

zonder problemen

ik heb xubuntu jaunty in ext4 geinstalleerd en tot nog toe geen problemen gehad