Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /-partitie loopt vol  (gelezen 912 keer)

Offline sonik

  • Lid
/-partitie loopt vol
« Gepost op: 2009/05/20, 18:54:10 »
Ik heb Ubuntu Jaunty draaien naar tevredenheid.

Heb 2 partities: 1 voor Ubuntu-systeem (40 GB) en 1 voor mijn /Home-directorie. (180 GB)

Nu krijg ik steeds  de melding dat  40-GB vol is. Ik heb nochthans een paar weken geleden de laatste RC-van jaunty geinstalleerd en sindsdien vooral alleen updates uitgevoerd en nauwelijks software extra geinstalleerd. Dus hoe zijn die 40 Gieg volgeraakt?? En wat kan ik doen om weer ruimte  te maken. Ik heb al diverse pakketten verwijderd maar dit haalt niets uit: er komt geen ruimte vrij. Het enige rare dat ik kan bedenken is dat ik via VirtualBox Windows7 draai, maar die staat ook op de Home directorie

wie weet wat er aan de hand kan zijn

tia

sonik

Offline MataS

  • Lid
Re: /-partitie loopt vol
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/20, 20:46:00 »
Allereerst welkom op het forum!

Via Toepassingen->Hulpmiddelen->Schijfgebruik kun je je bestandssysteem laten scannen.
Dat programma geeft dan de grootste mappen weer.
Als je een screenshot daarvan na scannen kunt geven (wat eventjes kan duren), kunnen wij misschien zien waar het probleem zit

40 GB is wel vrij veel om vol te hebben, ikzelf heb nog geen 4,8 GB op mijn / in gebruik (heb aparte /home)

Offline sonik

  • Lid
Re: /-partitie loopt vol
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/20, 22:18:09 »
dankjewel voor je aanwijzingen

Door het gebruik van schijfgebruik kom ik er achter dat mijn home-directory helemaal niet op mijn grote partitie staat (hadik wel bij het indelen van de HD gedaan)
Ik heb dus kennelijk de beide partities verkeerd  aangemaakt.

is dat nog te fixen of moet ik nu helemaal opnieuw partites maken en installeren?
Hoe zorg ik e rvoor dat /home nu wel op d e andere partitie komt...?

bijgevoegd screenshot schijfgebruik

[verwijderd door de beheerder]

Re: /-partitie loopt vol
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/20, 23:51:14 »
Het is te fiksen maar wel een lang verhaal. Dus eerst goed door lezen en dan pas uitvoeren http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/home-folder-plakken-lukt-niet/msg158288/#msg158288 Mocht je toch nog ergens tegen aan lopen, schrijf je maar weer.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline track

  • Lid
Re: /-partitie loopt vol
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/21, 16:17:44 »
Hoi sonic,

volgens mij kun je dat makkelijk rechtzetten.
Eerste stap:  controleren wat waar precies staat.  Dus  mount in de terminal.
Daar kun je zien, Is de /home extra gemount ?  en, Is de tweede partitie überhaupt ergens gemount ?

Als dus de tweede partitie "in de lucht zweeft" en niet als /home gemount is (en dus waarschijnlijk ook leeg is)
kun je met het verhuizen aan de slag gaan.
1. Start nautilus als "root":  gksu nautilus en maak een nieuwe map  /home2  aan.
2. Kijk welke rechten de map  /home  heeft (rechterklik erop - eigenschappen - [rechten]) en stel het rechtenpatroon
    van de nieuwe map  /home2  precies hetzelfde in.
3. Mount de tweede partitie op de nieuwe map  /home2 :    sudo mount /dev/sda2 /home2 
    ("/dev/sda2" moet je uiteraard aanpassen naar wat je partitie is !)
4. Kijk wat er op die partitie staat. (-> gksu nautilus ) Als dat niets is of alleen een oude gebruikermap kun je het wissen
    en de volledige inhoud van /home  naar /home2  kopiëren.
5. Bekijk het bestand /etc/fstab (met gksu gedit /etc/fstab ) en voer er een nieuwe regel voor de tweede partitie in.
/dev/sda2  /home  ext3  nodev,nosuid  0  2    ("/dev/sda2" aanpassen net zoals boven.  Verder uitleg:  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab )
6. Nu komt het omschakelen van  /home :  (-> gksu nautilus ) Hernoem de map  "/home" naar "/home1"  en "/home2" naar "/home"

Als je nu herstart zou hij de nieuwe /home pakken (op jouw 2de partitie).  Kijk met mount of dat ook klopt.
En zou er iets mis zijn gegaan is ook niets verloren. 
Je kunt altijd vanaf de live-CD de mappen /home en /home1 terug hernoemen en hebt dan weer de oude toestand.

Vriendelijke groet,

track