Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programma's installeren in Webmin  (gelezen 3106 keer)

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Programma's installeren in Webmin
« Gepost op: 2008/03/26, 21:43:26 »
Beste mensen,

Ik ben nog eens verder gegaan met webmin, maar loop helaas tegen een probleempje aan.
Webmin heb ik geïnstalleerd op een kale installatie van Ubuntu server 7.10.

De installatie is vlot verlopen (via het deb bestand), inloggen enz verloopt goed. Het probleem komt wanneer ik een programma, neem als voorbeeld Procmail, wil installeren.

Als ik bijvoorbeeld op "Procmail" klik, krijg ik logischer wijze het volgende, omdat Procmail nog niet geïnstalleerd is: "The Procmail package can be automatically installed by Webmin. Click here to have it downloaded and installed using APT."

Wanneer ik op "here" klik, begint alles te lopen alsof ik het via de CLI zou doen. Helaas, na de download stopt hij met output te spuwen en blijft de pagina laden. Hij maakt het proces niet af, want als ik een ander programma wil installeren moet ik eerst via de CLI handmatig het lopende apt-get proces killen.

Zijn er nog mensen die dit aan de hand hebben (gehad?)? Ik post het op dit forum, omdat het misschien een probleempje eigen aan Ubuntu is?

Ik heb de (virtuele) machine al eens volledig verwijdert en vanaf 0 opnieuw begonnen met de installatie, maar ook hier stootte ik weer op dezelfde fout, dus de kans op een fout bij de installatie lijkt me klein.

Alvast bedankt,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Programma's installeren in Webmin
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/26, 22:04:59 »
Hmz wazig.
Zie trouwens dat hij nog niet helemaal vertaald is, zal ik zometeen gelijk ff afmaken. misschien word hij nog meegenomen met de update deze week.....

Maarruh ?

Procmail zie ik alleen als Procmail Mail Filter.
We praten hier over dezelfde ?

Ga een naar "Overige" (einde rechts van de bovenbalk)  en installeer hem eens middels Terminal ?

Misschien dat er een source niet goed is.. ?

Of je bent te ongeduldig.
Ik zit Webmin te vertalen. ( ja dus staan er fouten kan je tegen mij schelden) en af en toe duurt het laden van een bepaalde pagina of afwerken wel 5 minuten.

En dit is heel lang als je erop zit te wachten.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Programma's installeren in Webmin
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/26, 22:23:42 »
Ik nam Procmail Mail Filter als voorbeeld, afgekort tot Procmail, dus we praten over dezelfde. Hetzelfde probleem heb ik met Bind, LDAP, MySQL, enz. Oei, 5 min heb ik nog niet zitten wachten ;)

Ik heb één programma (wat via de interface bleef laden) via de CLI geïnstalleerd, en vervolgens kon ik het ook gewoon benaderen via de Webmin interface.

Ik ga nog eens een programma proberen te installeren en het lang genoeg laten sidderen om zeker te zijn :)

Haha da's goed, als ik fouten tegenkom zal ik ze aan je doorspelen.

Dank je,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Programma's installeren in Webmin
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/26, 22:31:36 »
Heb ff die file translation afgemaakt en verzonden.

Tijdens dit klusje schoot me iets te binnen van een tijdje terug...
Ik installeerde ook iets en dat duurde en duurde maar.
Uiteindelijk lukte het niet, of ging niet goed,
dus toen via terminal geinstalleerd en wat bleek ?

Er was een ja/nee vraag waar hij bleef hangen.

effin afgemaakt in terminal en toen ik in webmin erop klikte was het goed en kon de rest gewoon instellen.

BTW ik probeer zowiezo geen typo's te maken..
Echter je zal misschien vreemde woorden tegenkomen of dat je zinsloop niet lekker is.

Dit komt omdat ik de afgelopen weken een inhaal slag heb zitten maken omdat er nog niet zoveel vertaald was.

Dus kwantiteit boven kwaliteit.

Bijna alles is nu vertaald, nog 3 a 4 modules en dan gaan we ff rustig rondkijken of dit nog verbeterd kan worden.

mja tis moeilijk hoor?
Die gasten gebruiken regelmatig een afk omdat het web based is en dan kan je met
 wel de volgende regel aangeven, maar om dan nog goed duidelijk nl ervan te maken ??
pfffff

Webmin updaten is trouwens een fluitje van een cent he?
1e pagina "Webmin"  dan "Webmin Configuratie" dan "Webmin bijwerken"
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Programma's installeren in Webmin
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/27, 10:43:56 »
Oh man, nu zou je me wellicht door de kabels tot bij jou willen sleuren, maar ik heb hier nog de default Engelse taal draaien, niet de vertaalde Nederlandse versie, daarmee dat dat ook in het Engels kwam... :$

Wat die ja/nee vraag betreft, er wordt nogthans volgend commando gegeven bij bv de installatie van postfix: Installing package(s) with command apt-get -y --force-yes -f install postfix .. dus zou ik denken dat hij op alles "ja" zal antwoorden?

Als ik zaken via de terminal installeer kan ik er zonder problemen aan via Webmin, zo heb ik bv net Bind kunnen installeren, waar hij gisteren nog 20min in de webinterface heeft aan zitten spelen, waarna ik hem toch maar afgesloten heb.

Voor mij is het geen probleem om die zaken via de CLI te installeren, maar het punt is dat ik aan het testen ben om voor iemand anders een kleine web-, mail-, ftp- en heel de bazaar server op te zetten, die niet zo gekend is in de Linux wereld.

Hopelijk doe ik toch ergens iets fout, of zit er een schoonheidsfoutje in Webmin ;)

Updaten gaat idd zeer gemakkelijk! :)

groetjes,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Programma's installeren in Webmin
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/27, 12:28:27 »
aha hmz wazig dan ?

Want dit zou vlekkeloos moeten verlopen normaal gesproken ???

Heb ik nog een klein vraagje ?
Welke versie heb je geinstalleerd ?
Heb je niet per ongeluk de 1.409 versie gepakt ?
Want dit is de development versie. die nog vol foutjes zit.

Ik neem zowiezo ff contact op met de maker hierover.

Want zoals ik al zij , ik heb hier een tijdje geleden ook last van gehad, en niet in Ubuntu maar op een Debian server.
Ik heb daar geen last van gebruikers rechten ofzo want  de enigste die erop kan ben ik als root.

Hier zou het theoretisch ook aan kunnen liggen bij Ubuntu......
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Programma's installeren in Webmin
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/27, 12:42:21 »
Ja, best wazig hé ;)

Ik gebruik versie 1.400, geïnstalleerd via apt-get.
Er zijn geen andere gebruikers op de server, enkel mijn account met zijn root-wachtwoord.
Ik zal je zodadelijk eens even de login gegevens doormailen zodat je zelf kan zien wat er precies gebeurt.

Ook zal ik asap webmin eens installeren op een centos server, kijken of ik hier met hetzelfde probleem te maken krijg.

Grtz
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Programma's installeren in Webmin
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/27, 13:34:36 »
Gandyman, ik heb zonet Webmin 1.400 op een kale installatie van CentOS 5.1 geïnstalleerd via het *.tar.gz pakket.
De installatie verliep vlotjes.

Maarrr, nu kan ik de programma's wel installeren via de webinterface van Webmin. Het lijkt er dus op dat er toch iets scheelt met de communicatie tussen Webmin en Ubuntu server 7.10.

Ik zal nu ook eens proberen om Webmin vanaf het *.tar.gz pakket op een frisse installatie van Ubuntu 7.10 server te installeren, en niet via apt-get zoals de twee afgelopen keren.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Programma's installeren in Webmin
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/27, 14:07:22 »
Zoals beloofd heb ik nogmaals een kale versie van Ubuntu server 7.10 geïnstalleerd en Webmin erop gezet d.m.v. het *tar.gz pakket en niet via apt-get zoals de twee voorgaande keren.

Helaas, weer hetzelfde resultaat wanneer ik programma's probeer te installeren, het blijft maar laden en laden en laden.

Er blijkt toch een foutje te zitten tussen Webmin <> Ubuntu server 7.10, want zoals hierboven geschreven: op CentOS 5.1 werkt het wél zoals verwacht.

Grtz
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Programma's installeren in Webmin
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/27, 18:39:17 »
Zow je bent er druk mee.

Hmz ?
Ik had al eens een HowTo op dit forum gegooid om webmin te installeren in Ubuntu, mede omdat we toen ook op wazige dingetje liepen.

Echter dit is zo rechttoe-rechtaan kan me niet voorstellen dat jij het verkeerd doet... ?

Op Debian heb ik er totaal geen last van trouwens, daarom kan ik het ook niet reproduceren.....

Zal straks na het eten ff mail checken en op die server kijken.

Ik blijf met het vooroordeel zitten dat het een rechten probleem is, want dit is echt de archilleshiel in Ubuntu kwa structuur...

maagoe dat zie ik strakjes wel.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Programma's installeren in Webmin
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/27, 19:13:30 »
Haha, best wel druk mee bezig ja :)

Je bedoeld deze howto? http://forum.ubuntu-nl.org/message/225864#p225864

Ik zal anders ook nog eens op een Debian server een poging wagen :)

Grtz
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Programma's installeren in Webmin
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/27, 19:36:20 »
Nu ik die parameters zie, raad ik ten zeerste AF om via Webmin pakketten te installeren.

Het doet namelijk hetzelfde als Automatix...

En dat willen we toch niet hé? ;)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Programma's installeren in Webmin
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/27, 19:48:00 »
Tja, altijd "ja" knikken is nooit goed ;)

Maar dat is idd een probleem bij Webmin...

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Programma's installeren in Webmin
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/27, 23:01:12 »
Ik vrees mijn beste dat je Webmin niet met automatix kan vergelijken.

Webmin werkt iets anders, en hiervan heeft Kris nu last.
BTW iedereen in deze situatie...

Webmin breekt namelijk de installatie af indien er iets niet goed is, het word dus niet alsnog geforceerd geinstalleerd waardoor je fouten krijgt.
Daarnaast word alles op de plek neergezet waar het hoort en word alles netjes bijgewerkt zodat je systeem niet achteraf raar gaat doen.

Mja, ben het ermee eens dat je beter altijd met de hand kan installeren, ware het niet dat je soms behalve de j/n ook nog wel eens info moet ingeven, zijnde een gebruikersnaam en wachtwoord of hostnaam.

En indien een autoinstall je niet die kans geeft zit je met een fout geconfigureerde installatie die je achteraf weer moet herstellen.
Dus dubbel werk.

Niet alle modules kunnen autogeinstalleerd worden het zijn er maar een paar, en in principe is Webmin bedoeld voor configuratie en beheer.

Maagoe.

Ik heb nu een tijdje zitten pielen en dingen bekeken en geprobeerd en idd die pakketten die auto geinstalleerd zouden kunnen worden vertikt hij.
Terwijl alles goed lijkt te zijn.

Ik zit nu te schommelen tussen een paar dingen waarom ?

Primair zie ik dat hij met de verkeerde naam van het pakket werkt, het heet bij Ubuntu anders.

Echter zoek ik hem op in het pakket gebeuren en wil hem dan installeren lijkt het of hij met de verkeerde rechten naar de ubuntu servers gaat dan wel de pakketten pakt met die pakketten die erbij horen maar dan toch weer afbreekt.

Wat me ook opvalt , maar ik weet niet of dit Ubuntu server eigen is, of dat jij dit expres hebt gedaan, is dat

Webmin in urs/local/share staat en bij mij staat hij altijd in urs/local/
misschien kan je dit bekijken als je hem op die Debian bij jouw installeerd ??
of heb je dit expres gedaan ??

Als je deze webmin nog ff actief wilt houden kan ik me maatje mee laten kijken om te zien of ik nu iets mis ?
Dan kan ik ook nog even in de code kijken hoe en wat en eventueel iemand van webmin zelf erbij betrekken....
Want hoe dan ook dit is wel interesant natuurlijk.

Of die optie om automatisch dingen te installeren zou eruit gehaald moeten worden. ??

Wel een ander pluspuntje voor vanavond..
Ik zag een aantal typo's en dat deze webmin module nog niet kompleet vertaald was, dus doe ik deze eerst ff afmaken en alles corriceren.

En ik ga nog ff verder stoeien ermee, dit soort dingetjes trekt me wel :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Programma's installeren in Webmin
« Reactie #14 Gepost op: 2008/03/28, 12:10:17 »
Goeiemiddag!

Ik heb zonet Webmin (via het *.deb pakket) nogmaals geïnstalleerd, maar nu dus op een Debian server (frisse installatie, netinstall, 40r1).
Het is me wel opgevallen dat sinds deze morgen een nieuwe versie van Webmin als default download staat op www.webmin.com. Gisteren nog, heb ik altijd de 1.400 gedownload en geïnstalleerd. Sinds vandaag staat er de 1.410, welke ik nu ook op Debian geïnstalleerd heb.

Op Debian ging de installatie ook vlotjes en kan Webmin uit zichzelf de programma's installeren. Ik zal asap nog eens een nieuwe Ubuntu server installeren met daarop Webmin 1.410 ;)

Citaat
Mja, ben het ermee eens dat je beter altijd met de hand kan installeren, ware het niet dat je soms behalve de j/n ook nog wel eens info moet ingeven, zijnde een gebruikersnaam en wachtwoord of hostnaam.
Ben ik het ook volledig mee eens, maar voor een leek die niet echt thuis is in de linux wereld... Oké idd, die gaat zulke dingen ook niet vlug gaan installeren, ook niet via Webmin.

Citaat
Wat me ook opvalt , maar ik weet niet of dit Ubuntu server eigen is, of dat jij dit expres hebt gedaan, is dat Webmin in urs/local/share staat en bij mij staat hij altijd in urs/local/
misschien kan je dit bekijken als je hem op die Debian bij jouw installeerd ??
of heb je dit expres gedaan ??
Dat heeft hij idd uit zichzelf gedaan. Zie het volgende, beide uit zichzelf laten installeren:

Citaat
Ubuntu
find / -name webmin
/etc/webmin
/etc/webmin/webmin
/etc/pam.d/webmin
/etc/init.d/webmin
/usr/share/webmin-1.400/mscstyle3/webmin
/usr/share/webmin-1.400/caldera/webmin
/usr/share/webmin-1.400/webmin
/usr/share/webmin-1.400/blue-theme/webmin
/usr/share/webmin
/usr/share/webmin/mscstyle3/webmin
/usr/share/webmin/caldera/webmin
/usr/share/webmin/webmin
/usr/share/webmin/blue-theme/webmin
/var/webmin
Citaat
Debian
find / -name webmin
/var/webmin
/etc/webmin
/etc/webmin/webmin
/etc/init.d/webmin
/etc/pam.d/webmin
/usr/share/webmin
/usr/share/webmin/mscstyle3/webmin
/usr/share/webmin/webmin
/usr/share/webmin/blue-theme/webmin
/usr/share/webmin/caldera/webmin
Citaat
Als je deze webmin nog ff actief wilt houden kan ik me maatje mee laten kijken om te zien of ik nu iets mis ?
Excuseer, gisterenavond heb ik men laptop afgesloten rond 23:00u. Nu is het terug beschikbaar via hetzelfde IP als ik gisteren doorgemaild heb. SSH heb ik ook geforward, wel poort 9999 meegeven.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Programma's installeren in Webmin
« Reactie #15 Gepost op: 2008/03/28, 12:46:48 »
Citaat
Gisteren nog, heb ik altijd de 1.400 gedownload en geïnstalleerd. Sinds vandaag staat er de 1.410, welke ik nu ook op Debian geïnstalleerd heb.
Bedoeling was eigenlijk begin deze week, echter we wilden zo veel mogelijk de nl vertaling rond hebben en daar was uiteindelijk het wachten op.
Erg vervelend was eigenlijk dat ik me teveel gefocust had op de nog-niet vertaalde modules en eigenlijk gisteren door bij  jouw rond te klikken erachter kwam dat de hoofd module van Webmin 1/2 vertaald was en nog erger er heel veel typós inzaten.
Heb dat vannacht nog af zitten maken in de hoop dat hij vandaag nog meegenomen kon worden in de update....

Citaat
Ben ik het ook volledig mee eens, maar voor een leek die niet echt thuis is in de linux wereld... Oké idd, die gaat zulke dingen ook niet vlug gaan installeren, ook niet via Webmin.
In theorie is het juist bedoeld voor de noob zodat hij/zij niet direct met wget hoeft te werken of de zaken links en rechts gaat downloaden van het internet,
En dat achteraf het pakket niet meer onderhouden word omdat zijn source.list dit niet toelaat.

Echter nadeel is dat het een beetje achter de schermen gebeurt.
Mooiste zou zijn dat er een soort Terminal popup komt waarin je het verloop ziet en eventueel kan ingrijpen of dingen kan invullen indien nodig.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Hendrikdegraaf

  • Gast
Programma's installeren in Webmin
« Reactie #16 Gepost op: 2008/03/28, 12:49:31 »
Ik heb ook gemerkt dat webmin soms niet helemaal zuiver werkt voor het installeren van paketten (ik draai een gutsy server in VMware). Ik heb het al een paar keer gezien dat ik een pakket via webmin probeerde te installeren, geen foutmeldingen kreeg, maar het pakket vervolgens niet kon configureren via webmin.

Als ik dan vervolgens via een ssh terminal hetzelfde pakket installeerde ging alles goed: ik kon het vervolgens ook in webmin configureren.

Ik zag ook dat webmin bij de installatie allerlei -f en -o expressies toevoegd. Ik ben niet zo bekend met de commandline, maar volgens mij betekend -f force. Ik kreeg in ieder geval de indruk dat Webmin de installatie erdoorheen ramde.....

Ikzelf gebruik Webmin alleen voor het configureren van de reeds geïnstalleerde modules. Het lijkt me dat de module dan niet zoveel schade aan kan richten. Vooral als je eerst een backup van allee relevant .config files maakt.

Mijn mening over webmin (gebaseerd op zeer beperkte ervaring) is dat het rotzooi is, maar helaas is er geen goed werkend alternatief beschikbaar is. Ik vind dat best jammer, want ik als leek kan bijvoorbeeld makkelijk een Windows SBS beheren, maar een Linux server is toch een stuk lastiger. Iemand als ik is nu aangewezen op een distributie als ClarkConnect (SBS is toch wel erg duur): op zich werkt dat wel, maar ik zou een beetje meer flexibiliteit best leuk vinden.

Groet,
Hendrik

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Programma's installeren in Webmin
« Reactie #17 Gepost op: 2008/03/28, 13:43:19 »
Ik heb dus een nieuwe Ubuntu 7.10 server geïnstalleerd met daarop Webmin 1.410. De installatie verliep iets minder vlot (*.deb pakket) dan voorheen. Webmin vertelde dat hij enkele pakketten miste, waarop ik handmatig deze lijst heb moeten installeren: libnet-ssleay-perl openssl libauthen-pam-perl libio-pty-perl libmd5-perl

Maar ook hier weer hetzelfde probleem, wanneer ik b.v. Apache probeer te installeren blijft hij weeral laden en laden en laden, al 10min. aan één stuk. Nog steeds doet hij het met dit commando: apt-get -y --force-yes -f install apache2

Wat me op het eerste zicht opvalt tussen 1.400 en 1.410 is dat bij 1.410 de niet-geïnstalleerde programma's niét in het menu staan zoals bij 1.400.

Citaat
In theorie is het juist bedoeld voor de noob zodat hij/zij niet direct met wget hoeft te werken of de zaken links en rechts gaat downloaden van het internet,
En dat achteraf het pakket niet meer onderhouden word omdat zijn source.list dit niet toelaat.

Echter nadeel is dat het een beetje achter de schermen gebeurt.
Mooiste zou zijn dat er een soort Terminal popup komt waarin je het verloop ziet en eventueel kan ingrijpen of dingen kan invullen indien nodig.
 k heb dat idee ook al gelanceerd bij Webmin, want dit is geen luxe maar toch wel een must.
Dat zou inderdaad wel een goede toevoeging zijn, dat popupje.

Citaat
Zag trouwens wel dat je al een boel geinstalleerd had big_smile
Moest zoeken naar welke er nog automatisch geinstalleerd konden worden hehehehe.
Haha, tja, ineens tegoei testen, of niet testen hé ;)

---------------

Citaat
Ik heb ook gemerkt dat webmin soms niet helemaal zuiver werkt voor het installeren van paketten (ik draai een gutsy server in VMware). Ik heb het al een paar keer gezien dat ik een pakket via webmin probeerde te installeren, geen foutmeldingen kreeg, maar het pakket vervolgens niet kon configureren via webmin.

Als ik dan vervolgens via een ssh terminal hetzelfde pakket installeerde ging alles goed: ik kon het vervolgens ook in webmin configureren.
Ja klopt, dat is nu net het probleem.

Citaat
Ik zag ook dat webmin bij de installatie allerlei -f en -o expressies toevoegd. Ik ben niet zo bekend met de commandline, maar volgens mij betekend -f force. Ik kreeg in ieder geval de indruk dat Webmin de installatie erdoorheen ramde.....
Zoals ook reeds aangehaald, dat is idd "force". Hij geeft ook een -y (yes) optie mee; waardoor op alle vragen "ja" geantwoord wordt.

Citaat
Mijn mening over webmin (gebaseerd op zeer beperkte ervaring) is dat het rotzooi is, maar helaas is er geen goed werkend alternatief beschikbaar is.
Dat is wel een groot woord! Naar mijn mening is Webmin heel handig om de programma's te configureren. Helaas is het blijkbaar nog niet mogelijk om (op Ubuntu) de pakketten te installeren.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Programma's installeren in Webmin
« Reactie #18 Gepost op: 2008/03/28, 14:00:12 »
Waar ik denk dat de fout wel zou kunnen liggen, is zoals je eerder aanhaalde, bij de rechten.
Bij Debian kan ik niet inloggen met mijn "gewoon" account, maar moet ik echt inloggen met root.
Bij Ubuntu kan ik niet inloggen met het "root" account, zoals logisch is bij Ubuntu, maar moet ik inloggen met mijn "gewoon" account met het root wachtwoord.

Misschien dat hier toch een foutje zit....

Edit: hmm, ik heb nu eens "passwd root" gedaan en het zo gewijzigd zodat ik met "root" kon inloggen.
Maar helaas, nog steeds hetzelfde probleem.

Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Programma's installeren in Webmin
« Reactie #19 Gepost op: 2008/03/28, 14:39:33 »
Citaat
Mijn mening over webmin (gebaseerd op zeer beperkte ervaring) is dat het rotzooi is, maar helaas is er geen goed werkend alternatief beschikbaar is.
Sorry hoor maar Webmin is absoluut geen rotzooi, maar een hoogwaardige beheersmodule.
Het geeft je op een makkelijke manier volledige kontrole over een server waarbij je ff snel dingen kan veranderen en aanpassen.

Dat die opties erin zijn gekomen van het automatisch installeren komt omdat mensen hierom vragen omdat ze te onkundig zijn om het handmatig te doen.

Het Webmin team heeft vervolgens die optie erin gebouwd en aangezien Webmin nog steeds word verbeterd zal ook dit in de toekomst worden verbeterd.
Net als bij Ubuntu en alle andere software gebeurd.

Ik ben zelfs van mening dat zelfs in Ubuntu server de boel niet zo staat als ik het wil hebben.
En dat de opdracht "install taksel" om een lamp server te verkrijgen mij zeer triest maakt achteraf.

Bij mij begint het al met de installatie van Debian die ik op mijn manier wil hebben.
Vervolgens loop ik in een bepaalde volgorde het LAMP & Hosting gebeuren af en alles wat ik er verder op wil hebben.
Daarna pas installeerd ik Webmin voor het beheer.

@Scormen
IDD ik vrees dat hier het probleem zit.
In Debian en andere distro's werk je vanaf het eerste moment als root.
Bij Ubuntu werk je altijd als user en kan je jezelf root recht toekennen.

Indien je zoals nu achteraf een root pw zet en als root gaat werken in Webmin is het al te laat, want Webmin zal niet de juiste rechten hebben op alle mappen.

Trouwens,  tegen dit probleem loop je niet alleen bij Webmin in Ubuntu, er zijn meerdere proggies zoals Samba en PHP zaken.

De software makers hebben denk ik in hun proggie hier geen rekening mee gehouden.
Misschien zaldit probleem niet opduiken indien je dit allemaal uit de Ubuntu sources trekt, omdat die modules natuurlijk aangepast zijn voor Ubuntu....

Volgens mij (als ik alles zo deduceer) is ongeveer 30% van de problemen die je hier op het forum ziet gerelateerd aan dit rechten probleem.
Veel proggies kunnen geen map aanmaken op de plek die ze willen tijdens de install of kunnen niet schrijven naar ...... enz enz.

De software makers houden hier waarschijnlijk geen rekening mee, en ik vrees dat met al die distro's er ook geen rekening mee gehouden kan worden, veel te gecompliceerd.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Programma's installeren in Webmin
« Reactie #20 Gepost op: 2008/03/28, 20:59:37 »
Wat ik eigelijk nog vergat te zeggen is dat wel grappig is dat je in Webmin meteen een Hosting module kan installeren.

Welliswaar beperkt in het aantal URLs, maar voor de beginner is dit natuurlijk wel heel erg makkelijk.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Hendrikdegraaf

  • Gast
Programma's installeren in Webmin
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/01, 10:30:50 »
OK OK..... Ik denk dat ik in een beetje slechte bui was op 28/3: rotzooi is wel een heel sterk woord!

Ik had alleen de laatste keer een beetje negatieve ervaring met Webmin: ik wilde een ldap module op m'n virtuele server installeren en had dit dus even via webmin geprobeerd. Doordat dit niet goed was gegaan zonder een enkele foutmelding te ontvangen, was ik er meteen een beetje klaar mee.