Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ssh achter de firewall  (gelezen 1216 keer)

ssh achter de firewall
« Gepost op: 2009/07/13, 22:01:53 »
Ik deel mijn bestanden tussen 2 (ubuntu 9.04) computers via ssh. Als de firewall in ubuntu aanstaat kan ik geen verbinding maken met de andere computer. Kan ik dat op de een of andere manier configureren. Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik wil wel op een veilige manier bestanden kunnen uitwisselen in het netwerk. De firewall van mijn router  staat wel aan. Is dat voldoende? gaarne advies. Mijn dank is groot!

een groet aan u allen, Louke

Offline ivo

  • Lid
Re: ssh achter de firewall
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/13, 22:54:01 »
Dat je bestanden wilt uitwisselen met de andere computer op hetzelfde netwerksegment geeft al aan dat je de andere computer vertrouwt, dus waarom een firewall binnen het segment?
Gewoon uitzetten en zorgen dat je vanaf buiten veilig bent. Maar dat geef je al aan.
Als je toch de lokale firewall wilt behouden zal je deze moeten configgen voor ssh.
Het makkelijkst gebruik je dan gufw als je tenminste niet via de CLI wilt werken.

http://linux.softpedia.com/get/System/Networking/Gufw-39312.shtml
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: ssh achter de firewall
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/14, 01:12:11 »
Een goed merk Router heeft een degelijke firewall waar iemand niet zomaar door naar binnenkomt.
Zorg er wel voor dat je op dat ding een goed en sterk wachtwoord en gebruikersnaam hebt staan.

Dan is je LAN in ieder geval helemaal afgedekt.

Enigste risico wat je eventueel kan lopen is dat je poorten open hebt staan naar een PC toe voor een programma.

Theoretisch zou een hacker dan via die poort op die pc kunnen komen en wanneer het proggie waar je de poort voor open hebt staan zwakheden heeft zou hij dan via het proggie op je pc kunnen rondlopen.

Dit gaat echter niet zomaar natuurlijk maar kan een mogelijkheid zijn.

In Ubuntu ben je zowiezo zeker dat alle poorten dicht staan en het rechtensysteem ervoor zorgt dat die hacker nix kan doen.

In windows is dit een geijkte manier om iemand zijn pc te verzieken  XD
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline tim_vb

  • Lid
Re: ssh achter de firewall
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/14, 10:50:18 »
Hey,
Zorg er voor dat de pc waar de firewall opstaat poort 22 door laat voor ssh dit is de standaart poort
Je kan deze poort ook aanpassen onder /etc/ssh/sshd.conf

Mvg.
Tim

Re: ssh achter de firewall
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/14, 16:40:48 »
Kijk, hier kan ik mee vooruit! Bedankt voor jullie tips. ;)

Groetjes, Louke