Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verander je oude computer in een Chromebook/Box  (gelezen 3205 keer)

DarkEra

  • Gast
Verander je oude computer in een Chromebook/Box
« Gepost op: 2016/05/08, 09:18:19 »
Onlangs kwam ik iemand tegen op IRC en raakten we in een gesprek over Chrome OS en Chromebooks. Zelf was ik al wat bekend met Chromium OS builds van de man achter Arnold The Bat die niet slecht zijn maar ik miste het een en ander naar mijn gevoel kwa configuratie etc.

Toen werd Cloudready van Neverware genoemd en besloot ik daar eens naar te kijken. Na de aanschaf van een grotere capaciteit usb stick downloade ik het zip bestand en de pret kon beginnen. Van booten tot afsluiten is het perfect afgewerkt, kan men Flash installeren en heeft men ruime keuze aan instellingen die ik mistte in de Chromium OS builds zelf.

Heb je een oudere laptop of PC staan met minimaal 2GB RAM en je gebruik deze merendeels alleen om online te zijn dan kan je deze omtoveren in een Chromebook of ChromeBox met Cloudready welke op Chromium OS is gebaseerd. Regelmatig krijg je automatisch OTA updates binnen als er een nieuwe versie uit komt of een bugfix uitgave en betreft het net als met Chrome OS dus een rolling release.

Een ander voordeel is dat je niet beperkt bent tot de Google Drive cloud opslag maar je ook gebruik kan maken om bestanden gewoon op de harde schijf op te slaan. Een nadeel is wel dat je beperkt bent in het gebruik van apps maar Chrome/Chromium OS is dan ook meer bedoelt voor het online gebruik.

Ook als je dacht ooit een Chromebook aan te schaffen maar was of bent er nog niet zeker van dan is dit misschien een oplossing om het eerst eens een tijdje uit te proberen.

http://www.neverware.com/#introtext-3

Voor de specificaties en tot nu ondersteunde hardware zie hier:
https://docs.google.com/document/u/1/d/1oaFfS3QZia17FE8UBMEF4xNKhz6U2iAtbPmxZTethF0/pub


« Laatst bewerkt op: 2016/05/08, 11:01:18 door Maik »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Verander je oude computer in een Chromebook/Box
« Reactie #1 Gepost op: 2016/05/08, 11:02:37 »
Ziet er interessant uit! Werkt het met .deb of met .rpm?

DarkEra

  • Gast
Re: Verander je oude computer in een Chromebook/Box
« Reactie #2 Gepost op: 2016/05/08, 11:09:04 »
Geen van beiden. Het betreft geen clone zoals Cub (voorheen Chromixium) die op bijvoorbeeld Ubuntu is gebaseerd maar is het in feite gewoon Chrome/Chromium OS zoals je 'm op de officiële Chromebooks krijgt als je deze aanschaft.

http://www.google.be/chromebook/

https://en.wikipedia.org/wiki/Chrome_OS

https://www.chromium.org/chromium-os

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Verander je oude computer in een Chromebook/Box
« Reactie #3 Gepost op: 2016/05/08, 14:49:30 »
Interessant dit, misschien wel handig voor mijn ouders in dualboot (even ondersteuning checken) op hun oude win7 laptop..

Thanks voor de tip!

DarkEra

  • Gast
Re: Verander je oude computer in een Chromebook/Box
« Reactie #4 Gepost op: 2016/05/08, 16:04:53 »
Graag gedaan valk. Er zit een optie in de installer waar je kan kiezen voor een standalone of een dualboot installatie. Zelf heb ik de 32bit op een oud acer netbookje gezet, het werkt maar is stukken langzamer wat te verwachten is met zo'n zwak machientje met 1GB RAM. Desondanks toch leuk om uit te proberen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Verander je oude computer in een Chromebook/Box
« Reactie #5 Gepost op: 2016/05/21, 21:24:43 »
Wat voor voordeel heeft chromium os tov bijvoorbeeld Xubuntu op een oude laptop?

DarkEra

  • Gast
Re: Verander je oude computer in een Chromebook/Box
« Reactie #6 Gepost op: 2016/05/22, 16:05:19 »
Ik neem aan dat door gebruik te maken van het cloud OS het systeem een stuk minder belast wordt, een mechanische HDD bijvoorbeeld niet zo vaak aangesproken dan bij een normale Linux distributie omdat je gebruik maakt van webapps en links in plaats van native applicaties. De processoren en het RAM geheugen worden volgens mij ook niet zwaarder belast daar alles op het web plaats vindt dus blijft de computer wat koeler.

Het is leuk voor de mensen die helemaal weg zijn van de Chrome/Chromium browser, Android en die veel online zijn waarbij ze gebruik maken van de beschikbare webapps zoals Google Drive, Docs etc. etc..

Offline RikRik

  • Lid
Re: Verander je oude computer in een Chromebook/Box
« Reactie #7 Gepost op: 2016/05/22, 16:37:30 »
Het is leuk voor de mensen die helemaal weg zijn van de Chrome/Chromium browser, Android en die veel online zijn waarbij ze gebruik maken van de beschikbare webapps zoals Google Drive, Docs etc. etc..

Mensen die helemaal verzot op Google zijn zullen Google Home ook wel leuk vinden..... vraag aan Google Home: wat is het beste besturingssysteem voor de desktopcomputer? Het antwoord is vast niet Ubuntu
http://youtu.be/2KpLHdAURGo
« Laatst bewerkt op: 2016/05/22, 16:39:09 door RikRik »

Re: Verander je oude computer in een Chromebook/Box
« Reactie #8 Gepost op: 2016/05/22, 18:56:33 »
Er is nog een leukere optie.  =D

Je kunt alle data onder een pc-gebruiker op een andere pc zetten.
Bouw in je netwerkje thuis je eigen cloudje door één snelle pc goed in te richten met flink wat hdd-ruimte, en laat alle andere pc's daarop hun bestanden organiseren en daarvan ook de programma's draaien. Zeg maar, netwerk-servertje-mini.
Dan heb je alleen maar simpele pc's nodig die hoofdzakelijk een gebruiker moeten kunnen weergeven, en wat configuratie-bestandjes moeten kunnen verwerken om op de juiste plek de bestanden en programma's te kunnen lezen en aansturen.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Verander je oude computer in een Chromebook/Box
« Reactie #9 Gepost op: 2016/05/23, 16:29:13 »
Er is nog een leukere optie.  =D

Je kunt alle data onder een pc-gebruiker op een andere pc zetten.
Bouw in je netwerkje thuis je eigen cloudje door één snelle pc goed in te richten met flink wat hdd-ruimte, en laat alle andere pc's daarop hun bestanden organiseren en daarvan ook de programma's draaien. Zeg maar, netwerk-servertje-mini.
Dan heb je alleen maar simpele pc's nodig die hoofdzakelijk een gebruiker moeten kunnen weergeven, en wat configuratie-bestandjes moeten kunnen verwerken om op de juiste plek de bestanden en programma's te kunnen lezen en aansturen.
Dat noemen ze een thin client  :evil:

Re: Verander je oude computer in een Chromebook/Box
« Reactie #10 Gepost op: 2016/05/24, 11:37:30 »
Hoe het in ict termen heet weet ik niet  :-[ maar ik weet wel dat goede bedrijfsnetwerken zo op hun server werken, en dat je dat thuis vrij simpel na kunt bouwen door een flinke pc goed te configureren. En dat je dan echt niet alle workstations supersnel en groot in hoeft te richten (en dus oudere pc's nog prima voldoen).
(bij diverse workstations en veelvuldig gebruik wel wat extra koelvennen inbouwen!)

En dan heb je geen wolkjes nodig want dan heb je je eigen wolkje. Wat je met nog wat meer configuratie ook vanaf het web kunt benaderen.
Mmmm, dan wordt misschien linux server weer aantrekkelijker?
« Laatst bewerkt op: 2016/05/24, 11:39:07 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline MKe

  • Lid
Re: Verander je oude computer in een Chromebook/Box
« Reactie #11 Gepost op: 2016/05/24, 16:31:46 »
De thinclient was een grapje. Als het een volledige pc is dan is het natuurlijk niet een thin client, maar gebruik je het wel als zodanig.
Zo werken wij hier ook. We hebben openstack hier draaien waaronder een hele wolk aan servers (linux natuurlijk). Als je begint wordt er een instantie de lucht ingegooid waarop je remote van je client kan werken. De instantie leeft dus ergens binnen de eigen cloud. De client is hier meestal een windows 7 machine, maar ik heb mijn eigen Ubuntu machine bedongen. Voor als ik ff niet in die 'cloud' wil werken.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Verander je oude computer in een Chromebook/Box
« Reactie #12 Gepost op: 2016/05/24, 17:52:53 »
Terug naar af. 

Ik heb nog een laptop staan en ga het Chromebook gebeuren als hier aangegeven nog maar eens proberen. Chromium had zijn grenzen, Chromixium boeide me niet echt en misschien is de belofte en de charme van de Chromebook er met deze laatste stand er weer wel.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vilamar

  • Lid
Re: Verander je oude computer in een Chromebook/Box
« Reactie #13 Gepost op: 2017/01/14, 15:06:09 »
Heb hier net 2 oude Delletjes (van het merk Dell) terug mee aan de praat gekregen, enkel om te internetten.
Inspiron 1370 en een N5050
CloudReady draait perfect.
Zelfs de schermhelderheid op de 1370 werkt, hetgeen in Ubuntu, OpenSuse of Fedora niet lukte!