Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Servertje poten in hol van de leeuw  (gelezen 1304 keer)

Offline sjampoo

  • Lid
Servertje poten in hol van de leeuw
« Gepost op: 2008/06/25, 12:25:49 »
Ik wil een servertje planten in een all-microsoft kantoor omgeving.
In windows terminologie heel simpel: Gewoon een gedeelde netwerk-share waar een ieder z'n privé zooi kan dumpen. Rechten? Geen rechten! :) Backup? Geen backup! :)

Ik heb al een (ge)bakje staan waar Ubuntu prima op draaien kan (AMD 1400+ met 1GB intern), maar ik wil natuurlijk weer wat moeilijks:
- Een desktop ( want via de terminal alles instellen kan wel, maar de kans dat het mij dan lukt is nihil: point en click verslaafde)
- Een desktop die goed (!) op afstand is te bedienen ( PC is een bron van lawaai, dus komt in de meterkast te staan )

Ik heb al eens geprobeerd Hardy 'server' te installeren, incl Apache en MySQL, maar het ontbreken van een grafische interface zorgde er bij mij voor dat ik er hoorn dol van werd. Een 'Webadmin' dingetje waarmee je op afstand het een en ander zou kunnen instellen werkte ook niet goed, en kreeg ik niet 'automatisch' gestart als system-service.. dus ik denk zelf aan Ubuntu (of Kubuntu of Xubuntu ) in de normale desktop variant, met VNC en 'samba?' ofzo?  

Ik zou m in een domein kunnen opnemen, maar aangezien ik 1) geen kaas gegeten heb van Active Directory en 2) geen rechten wil toekennen lijkt een 'open share' binnen het afgesloten bedrijfsnetwerk geen probleem. Open kan ook zijn dat de share beschikbaar is voor 1 user met 1 pwd, waarmee iedereen tegelijk op de share kan komen.

Vraag:
Hoe pak ik dit aan?
-Maakt het nog uit welke smaak ik kies? ( Xubuntu is de lichtste variant, maar wellicht dat het onder U of Ku makkelijk te configureren valt
-Valt MySQL/PHP en Apache eventueel alsnog toe te voegen? ( niet noodzakelijk voor nu, maar aangezien de 'hardy-server' niet van de grond wilde komen (voor een intern PHP forumpje (simple machines forum) wil ik nog eens een poging wagen)
-Hoe zorg ik ervoor dat ik de PC niet al te lang aan een monitor/toetsenbord hoef te hangen? Liefst geef ik m een reboot met een cd'tje d'r in, en installeer ik m helemaal op afstand: hij staat namelijk al in de meterkast :) maar dat zal ongetwijfeld niet de makkelijkste weg zijn.

Offline sjampoo

  • Lid
Servertje poten in hol van de leeuw
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/25, 12:54:50 »
Ochja: voor de duidelijkheid:
- De PC staat in de meterkast, en is via putty te bereiken (telnetssh)
- Ik weet dat je VNC op een ubuntu bak kunt komen, maar dan moet je wel eerst fysiek op de bak zijn ingelogd

Jean_

  • Gast
Servertje poten in hol van de leeuw
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/25, 13:23:29 »
Van wat i k me herinner van hardy server installatie was 1 of 2 vragen over je mysql pass enzo en de boel werkt.

Daarna kan je dan alsnog apt-get kubuntu-desktop doen. En tight vnc installeren oid.

Je kan ook 'gewoon' kubuntu eropzetten en dan xampp, op linux heb ik daar nog geen ervaring mee maar op win was dat ook een fluitje.

Offline sjampoo

  • Lid
Servertje poten in hol van de leeuw
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/25, 15:55:04 »
http://www.howtoforge.com/ubuntu-home-fileserver

denk dat ik hier wel mee uit de voeten kan, om in iedergeval het 'home-server' verhaal van de grond te krijgen..