Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Met je vriend of vriendin bellen...voip (geen skype) ?  (gelezen 2281 keer)

Offline evarie

  • Lid
Met je vriend of vriendin bellen...voip (geen skype) ?
« Gepost op: 2011/01/22, 23:21:36 »
Zelf ken ik skype en ekiga en teamspeak
Weet iemand nog meer initiatieven voor het bellen over het internet van computer naar computer, van vriend naar vriendin? (liefst opensourcesoftware!)

Heb je er zelf ervaring mee in ubuntu?
« Laatst bewerkt op: 2011/01/22, 23:29:30 door evarie »

Offline Bloom

  • Lid
Re: Met je vriend of vriendin bellen...voip (geen skype) ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/22, 23:26:06 »
Het enige open source protocol is SIP. Dat is ook de belangrijkste manier van telefoneren geworden in de bedrijfswereld. Ekiga werkt daar dus mee.
Skype is een gesloten protocol met grote vraagtekens inzake privacy. Daarom weiger ik dat te gebruiken.
Het enige andere alternatief is chatprogramma's. Vaak ondersteunen die ook audio- en videochats, zodat ze in feite ook een telefonieapplicatie kunnen worden. Audio- en videochats zijn zowel mogelijk via het MSN-platform (gesloten protocol van Microsoft) als via XMPP (Google Talk e.d.).

Offline dropl

  • Lid
Re: Met je vriend of vriendin bellen...voip (geen skype) ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/22, 23:44:21 »
Er zijn wel een handjevol programma's die inderdaad met het sip protocol werken. Vaak zijn deze gekoppeld aan een optionele betaalde dienst om naar echte nummer te bellen, zoals ekiga.
Je kan met asterisk zelf een voip server opzetten mocht je echt privacy willen.
Zoeken in de pakket manager naar sip levert al een redelijk aantal sip clients op.
Ge wit dit oit noit nie

Offline evarie

  • Lid
Re: Met je vriend of vriendin bellen...voip (geen skype) ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/23, 12:36:13 »
Deze programma's zou ik graag hier onder een lijst van willen maken, please?

Offline siegi

  • Lid
Re: Met je vriend of vriendin bellen...voip (geen skype) ?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/23, 13:09:32 »
SIP wordt gebruikt door verschillende aanbieders.
Het voordeel hiervan is dat je een programma bijvoorbeeld Ekiga voor al deze aanbieders kan gebruikers.
lijstje van de aanbieders is gewoon veel te lang :)

http://www.voip-rates.net/nl/free-voip-be.php

Offline dropl

  • Lid
Re: Met je vriend of vriendin bellen...voip (geen skype) ?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/23, 17:00:03 »
Let wel op met de aanbieders van gratis bellen naar vaste lijnen.
Er schijnen (ergens gelezen, vraag me niet naar een bron) een stel marketing cowboys te zijn die onder tig merknamen gratis voip aanbieden. Vervolgens worden alle gegevens gebruikt om mensen met direct marketing lastig te vallen. Ze leveren ook 'gratis' software erbij die prachtig integreert met je adres boeken en deze ook plundert dus.
Meer een windows gebruikers probleem natuurlijk, maar ik zou toch even kijken met wie je in zee gaat.

Oh ja, dat was het:
http://www.calliflower.com/2008/01/23/betamax-voip-accused-of-fraud/
http://voipguides.blogspot.com/2007/12/5-things-about-betamax-voip-you-didnt.html
« Laatst bewerkt op: 2011/01/23, 17:06:14 door dropl »
Ge wit dit oit noit nie

Offline siegi

  • Lid
Re: Met je vriend of vriendin bellen...voip (geen skype) ?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/23, 17:16:40 »
Ik ben zelf tevreden gebruiken van een betamax product namelijk voipstunt. Dat ze verschillende sites hebben is waar, maar het zijn ook steeds andere tarieven.
Onze gsm providers bieden toch ook allemaal andere abonnementen aan? in weze niet veel verschil ...

Citaat
Vervolgens worden alle gegevens gebruikt om mensen met direct marketing lastig te vallen. Ze leveren ook 'gratis' software erbij die prachtig integreert met je adres boeken en deze ook plundert dus.
Meer een windows gebruikers probleem natuurlijk, maar ik zou toch even kijken met wie je in zee gaat.
Waar je dit vandaan haalt weet ik niet...

Wat er wel staat is dat je moet oppassen met resellers, er zijn er die doen alsof ze reseller zijn van betamax. (daar kan het bedrijf toch niets aan doen...) Koop gewoon rechtstreeks op hun sites.

Bovendien is het bedrijf gevestigd in Duitsland, dit is een land dat niet kan lachen met de schending van de privacy. Kijk maar naar hun acties tegen google streetview.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/23, 17:19:40 door siegi »

Offline dropl

  • Lid
Re: Met je vriend of vriendin bellen...voip (geen skype) ?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/23, 18:03:48 »
Ge wit dit oit noit nie

Offline siegi

  • Lid
Re: Met je vriend of vriendin bellen...voip (geen skype) ?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/23, 18:29:57 »
Een bedrijf als dit met zoveel klanten zal altijd wel klachten krijgen. Al is het maar 0,01%...

-Eerste bericht lijkt me niet echt duidelijk over wat soort spam het gaat, misschien had die man gewoon een trojan binnengehaald. Kan puur toeval zijn.

-Tweede bericht: zo'n fouten gebeuren bij de beste providers

-Derde bericht: fraude, Het is geld dat naar Betamax gegaan is. Maar wie heeft de opdracht gegeven? Waarschijnlijk gewoon iemand die de kredietkaartgegevens gestolen had en deze gegevens wou gebruiken. Je moet om op internet te betalen enkel de kaartnummer, vervaldatum en nummer achteraan op de kaart hebben.

-Vierde bericht: Mensen die waarschijnlijk zelf iets fout doen, waardoor ze niet kunnen bellen. Bij mij is de service eigenlijk nooit onbereikbaar geweest.