Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 8.10 op USB  (gelezen 2874 keer)

Offline yafuhenk

  • Lid
Ubuntu 8.10 op USB
« Gepost op: 2008/11/01, 21:42:33 »
Ik heb Ubuntu 8.10 op een USB stick gezet. Alles werkt goed echter wijzigingen worden niet opgeslagen. WPA2 moet telkens weer worden ingegeven. Instellingen van Firefox eveneens. Ook zie ik na installatie van Samba dat dit programma in het menu staat maar na het opnieuw opstarten is het weer verdwenen.
Thuis werk ik alleen nog maar met Ubuntu maar ik wil graag een versie die alleen werkt via USB zodat ik deze op de labtop van de zaak kan gebruiken als ik in het buitenland vertoef.

Groeten

yafuhenk

Ubuntu 8.10 op USB
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/02, 00:40:42 »
Waarschijnlijk de Ubuntu Live cd gekozen?
Je moet echt Ubuntu installeren op de USB Stick.
Welk programma heb je gebruikt?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline yafuhenk

  • Lid
Ubuntu 8.10 op USB
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/02, 10:48:45 »
Gijsbert, ik heb inderdaad de live cd gebruikt. Krijg ik bij de iso installatie CD de mogelijkheid om op de usb te installeren?

Ubuntu 8.10 op USB
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/04, 13:31:25 »
Als ik met mijn usb stick opstart werkt Ubuntu prima, maar na het updaten komt er een foutmelding.
Je kan vervolgens niet meer met de usb stick booten.

Ik heb 6Gig gereserveerd voor data.

Ubuntu 8.10 op USB
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/04, 14:55:30 »
Citaat van: yafuhenk
Gijsbert, ik heb inderdaad de live cd gebruikt. Krijg ik bij de iso installatie CD de mogelijkheid om op de usb te installeren?
Als het goed is krijg je tijdens de installatie een scherm(dacht het vierde)waar je drie mogelijkheden ziet voor de schijf indeling, kies hier de derde mogelijkheid, handmatig, nu kan je de USB stick aanwijzen en indelen met bijv een root partitie en een home partitie als je dit wilt. Moet er wel bij vermelden dat een USB stick en externe USB schijf niet de meest ideale mediums zijn om op te installeren. Denk bijv aan de toegangs snelheid van USB t.o.v. een interne harddisk. Het is in ieder geval wel mogelijk. Lees het stukje hieronder ook:
@Velthuizen, door de update is er waarschijnlijk iets veranderd in je Grub menu.lst Reparatie van Grub:
1 Start op met de Ubuntu Live cd
2 Open een terminal
3 Type in sudo grub en geef een ENTER
4 Je komt nu in Grub terecht, staat ook voor de cursor  grub>
5 Typ root (hd0,0) en druk op Enter (als uw Linux rootpartitie op sda1 staat; Grub telt vanaf 0, vandaar dat het cijfer één lager is). Partitie 1 = 0, partitie 2 = 1, enzovoorts. Hoewel Ubuntu een harde schijf "sda" noemt, gebruikt Grub de aanduiding "hd0".
Staat de Linux rootpartitie bijvoorbeeld op sda6, dan is de terminaltoverspreuk "root (hd0,5)". Hiermee vertelt u Grub waar de actieve Linuxpartitie zit. Staat Ubuntu op een fysieke tweede harde schijf, dan is het niet hd0 maar hd1 voor Grub. Dus bijvoorbeeld root (hd1,5)
6 Tik in: setup (hd0) en druk op Enter. Hiermee installeert u Grub (opnieuw) in de MBR.
Ook bij twee harde schijven geldt: Grub zelf moet in de MBR van de eerste harde schijf, dus dit commando blijft dan hetzelfde.
7Tik in: quit
en druk op Enter.
Herstart de computer. Haal de CD eruit en start normaal op.
Met dank aan Pjotr123
Kan je nu wel weer booten?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Ubuntu 8.10 op USB
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/04, 15:21:35 »
Had inderdaad met Grub te maken, bedankt nu werkt het prima.

Offline yafuhenk

  • Lid
Re: Ubuntu 8.10 op USB
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/12, 23:00:31 »
Heb Ubuntu op een USB stick gezet met behulp van het installatieprogramma. Alles leek prima te lopen tot ik opnieuw wil opstarten.
Helemaal niets meer! Foutmelding van Grub Error 21. Probleempje omdat ik de computer van de zaak had gebruikt.
Wat op het forum gezocht en weer terecht gekomen op de Computertip pagina van Pjotr123. Met behulp van de info daar samen met onze systeembeheerder de Grub verwijderd en alles werkt weer naar behoren.
Inmiddels heb ik op de site gelezen dat veel mensen  het niet adviseren om Ubuntu op een usb stick te installeren. Ik sluit me daar nu bij aan!
Wat wel werkt is de installatie van Fedora via het programma USB Creator. Deze versie past het MBR niet aan en slaat wijzigingen van een Live User gewoon op op de USB stick. Heb ik toch nog mijn zin gekregen ;-)

Re: Ubuntu 8.10 op USB
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/12, 23:07:42 »
Heb Ubuntu op een USB stick gezet met behulp van het installatieprogramma. Alles leek prima te lopen tot ik opnieuw wil opstarten.
Helemaal niets meer! Foutmelding van Grub Error 21. Probleempje omdat ik de computer van de zaak had gebruikt.
Wat op het forum gezocht en weer terecht gekomen op de Computertip pagina van Pjotr123. Met behulp van de info daar samen met onze systeembeheerder de Grub verwijderd en alles werkt weer naar behoren.
Inmiddels heb ik op de site gelezen dat veel mensen  het niet adviseren om Ubuntu op een usb stick te installeren. Ik sluit me daar nu bij aan!
Wat wel werkt is de installatie van Fedora via het programma USB Creator. Deze versie past het MBR niet aan en slaat wijzigingen van een Live User gewoon op op de USB stick. Heb ik toch nog mijn zin gekregen ;-)

Ook niet op een externe usb harddisk, zelf geprobeerd, na enige tijd werkte het ook niet meer.
Waar een usb stick wel handig voor is, om de Ubuntu live iso te installeren op een pc die kan booten van usb.Gaat heel eenvoudig met het programma Unetbootin.

Met vriendelijke groet,

Gijs

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline yafuhenk

  • Lid
Re: Ubuntu 8.10 op USB
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/13, 14:41:11 »
Citaat
Waar een usb stick wel handig voor is, om de Ubuntu live iso te installeren op een pc die kan booten van usb.Gaat heel eenvoudig met het programma Unetbootin.

Probleem daarbij is dat wijzigingen niet worden opgeslagen. Bij Fedora/USB Creator werkt dat wel.

Henk

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 8.10 op USB
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/13, 18:05:37 »
Citaat
Waar een usb stick wel handig voor is, om de Ubuntu live iso te installeren op een pc die kan booten van usb.Gaat heel eenvoudig met het programma Unetbootin.

Probleem daarbij is dat wijzigingen niet worden opgeslagen. Bij Fedora/USB Creator werkt dat wel.

Henk

En nu dus ook bij de Ubuntu USB Creator, let wel dat dit idd alleen voor Ubuntu 8.10 geldt. Geen Unetbootin meer nodig.