Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem live-dvd Xubuntu 20.4 en scherm-resolutie  (gelezen 1099 keer)

Probleem live-dvd Xubuntu 20.4 en scherm-resolutie
« Gepost op: 2021/04/16, 14:15:36 »
Hoi Allemaal!

Toch een probleem met het installeren van Xubuntu 20.04. Mijn ideale schermresolutie is normaal 1920x1080 en heb tevens in Beeldscherm ook de keuze uit tal van andere resoluties.

Maar als ik de live-dvd gebruik om 20.4 uit te proberen of zelfs direct te installeren, dan moet ik wel de nomodeset gebruiken of wel de install met safety resolutions.
Als ik de normale start doe dan eindigt het proces met wel een bruikbare muis,maar tevens met iets van een verknipt beeldscherm waar ik verder niets mee kan.Dus harde re-start.

Als ik wel de nomodeset gebruik, dan krijg ik wel een enigszins werkbaar beeldscherm, maar met een resolutie van maximaal iets van 1024x768 of lager als 640x480. Als ik switch naar die lagere dan wordt het alleen nog veel erger en moet ik weer herstarten. Maar ook met de hoogste van 1024x768 werkt het niet voldoende. Ik kan wel de muis naar links of rechts drukken en dan komt er wel wat meer scherm tevoorschijn…,maar nog altijd niet volledig of zelfs maar voldoende om tijdens het installeren alle benodigde knop-keuzes te kunnen maken. Nog geprobeerd om via software het programma xrandr te vinden maar helaas,niet dus.

Mijn probleem is dus; hoe kan ik ondanks het gebruik van de live-dvd tóch de resolutie zodanig aanpassen dat ik weer op 1920x1080 kom om er normaal mee tw erken? Hopelijk iemand met raad !!

Groet,
Goese Duikertje

Offline M_aD

  • Forumteam
Re: Probleem live-dvd Xubuntu 20.4 en scherm-resolutie
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/16, 15:18:41 »
Als je een driver nodig hebt voor een nVidia grafische kaart of een andere grafische kaart die in je computer zit, zal je de resolutie niet verder kunnen aanpassen via een live sessie.
Als je zo'n driver installeert moet je namelijk rebooten en dan gaat alles weer verloren want het wordt niet opgeslagen in de live sessie.

Dus heb je een nVidia of andere grafische kaart erin zitten die een driver nodig heeft?
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Re: Probleem live-dvd Xubuntu 20.4 en scherm-resolutie
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/16, 15:29:32 »
Hi M_aD!
Ik heb wel een amd radeon 6450 videokaart in de pc maar die wordt alleen door win gebruikt. Ik heb Xubuntu 16.04 en 18.04 die dus de Xubuntu-driver gebruikten en altijd probleemloos. Kan het probleem in feite komen doordat ik mijn scherm aangesloten heb op die video-kaart-aansluiting ipv de pc-hdmi (?) Maar dan nog, bij het installeren van de anderen geen probleem gehad...?? Samengevat; volgens mij gebruik ik geen videodriver met eigen driver.

Re: Probleem live-dvd Xubuntu 20.4 en scherm-resolutie
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/18, 14:42:46 »
Hoi Allemaal! Vandaag eindelijk het installeren van Xubuntu 20.04 succesvol afgerond. Bijgaand een 5 pagina groot pdf-verslag van mijn ervaringen die mogelijk anderen kunnen helpen.

Groet,
Goese Duikertje