Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop  (gelezen 7568 keer)

Offline TopGear

  • Forumteam
Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Gepost op: 2011/05/05, 10:26:01 »
Beste mensen,

Ik heb zo'n leuke oude Dell Dimension D800 met wel 1gb aan ram (2x512), een Pentium M cpu op 1,7ghz en een nVIDIA Geforce 4200 Go 32MB.
Iedere distro die ik heb geprobeerd (Ubuntu 10.10/10.04/11.04 en OpenSuse 11.4/11.2) (Op Mint 9 na dan, die werkt wel) was grafisch helemaal raar. Het enige wat dan hielp was de Gesloten Drivers installeren. De meeste distro's hebben de goede driver niet meer óf ze hebben ze wel, maar geven me een totaal ver***** X.org die niet meer werkt :(
Is er nog een goede distro die deze kaart fatsoenlijk aan kan sturen of is het gewoon Mint 9 houden en jammer dan, geen andere distro mogelijk?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/05, 10:28:21 »
Wat is er mis met het gesloten stuurprogramma?

Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/05, 10:31:17 »
Die kaart zal niet meer ondersteund worden door de gesloten NVidia driver en de nieuwste Xorg. Wat als ge de experimentele Nouveau drivers gebruikt? In Natty kunt ge deze ook installeren vanuit het Extra Stuurprogramma's scherm.

Edit: Op de volgende pagina staat het volgende bij uw kaart:
"Below are the legacy GPUs that are no longer supported in the unified driver. These GPUs will continue to be maintained through the special legacy NVIDIA GPU driver releases."

ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-9755/README/appendix-a.html

Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/05, 10:39:30 »
Ik heb sinds januari op een laptop van bijna 6 jaar Linux Mint debian draaien en ik moet zeggen, nog helemaal geen problemen gehad, draait heerlijk soepel, is degelijk en ook erg gebruiksvriendelijk. En je hoeft niet telkens een upgrade of een schone install te doen voor een nieuwe uitgave omdat het een rolling distributie is. Mocht je een lichtere versie willen van Mint debian dan is er sinds vorige maand Xfce. Dit is dus mijn tip aan je maar het blijft natuurlijk een persoonlijke keus.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/05, 11:27:38 »
Die kaart zal niet meer ondersteund worden door de gesloten NVidia driver.

Maar zelfs de oude gesloten nvidia-96 zit nog gewoon in de pakketbronnen, hoor... Juist voor oude kaarten stoppen ze ook drie verschillende versies (nvidia-96, nvidia-173, nvidia-current) van dat gesloten nvidia-stuurprogje in de pakketbronnen.

Alleen kun je bijvoorbeeld de oeroude nvidia-96 soms niet meer installeren via Systeem - Beheer - Extra stuurprogramma's. Je kunt die dan nog wel installeren via synaptic en achteraf activeren via nvidia-xconfig en zo.

Offline Tom

  • Lid
Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/05, 11:33:29 »
Was mijn gedachte ook. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/05, 13:28:10 »
Of probeer de overige distro's eens op te starten met de toegevoegde kernelparameter xforcevesa.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2011/05/05, 14:16:50 »
Was mijn gedachte ook. :)
Tja, waarom hou je het dan niet bij Linux Mint?
Je zegt zelf dat die wel normaal draait, nou..........dan is de keus toch makkelijk?!

Ach, ik ben een beetje uitgekeken op Mint. Maarja, hé, als er niets anders is moet ik ook niet zeuren. Was gewoon benieuwd eigenlijk.

Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2011/05/05, 14:28:46 »


Ach, ik ben een beetje uitgekeken op Mint. Maarja, hé, als er niets anders is moet ik ook niet zeuren. Was gewoon benieuwd eigenlijk.
[/quote]


Je had het over Mint 9, ondertussen is 10 al verschenen en dan ook nog de diverse versies en daarnaast kun je hem volledig aanpassen aan je eigen wensen en smaak, zodat je er niet direct op uitgekeken raakt.  :D

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2011/05/05, 16:25:01 »
M10 werkt ook niet ;) Anders stond die er al lang op.

Offline h2o

  • Lid
Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2011/05/05, 16:52:48 »
M10 werkt ook niet ;) Anders stond die er al lang op.
Mepis Linux al eens geprobeerd? Loopt op Debian Stable. Anders AntiX, het IceWM/Fluxbox  broertje wat op Debian Testing draait.
Ik heb in huis een Dell Latitude laptop wat niet op normaal Debian, Linux Mint of Ubuntu wil lopen. Maar met AntiX gaat het prima.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline heir4c

  • Lid
Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2011/05/10, 19:22:31 »
TopGear, wat je kan proberen (ik zeg wel proberen, want of het lukt...?):
Installeer 8.04.3 en stel alles goed in. Kopieer dan het xorg.conf bestand op een externe opslag.
Als je dan de 10.04 geïnstalleerd hebt zet je die xorg.conf gewoon in je Persoonlijke Map (niet in Documenten of andere map maar direct naast die mappen in je /home/gebruiker.
En start terug op.
Er word namelijk in je Persoonlijke Map gekeken of er ergens configuratie bestanden staan.
Lukt het, zoveel te beter, lukt het niet, dan heb je enkel de tijd van het installeren verloren.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/10, 19:24:02 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline jan11000

  • Lid
Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2011/05/10, 21:19:56 »
Puppy linux heeft een speciale versie voor oudere hardware, test deze en laat ons horen of deze goed werkt.

Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2011/05/11, 21:57:11 »
M10 werkt ook niet ;) Anders stond die er al lang op.
Mepis Linux al eens geprobeerd? Loopt op Debian Stable. Anders AntiX, het IceWM/Fluxbox  broertje wat op Debian Testing draait.
Ik heb in huis een Dell Latitude laptop wat niet op normaal Debian, Linux Mint of Ubuntu wil lopen. Maar met AntiX gaat het prima.

Ik heb verleden jaar ook een onwillige pc onder handen gehad, ook gedoe met het videogedeelte.
AntiX werkte out-of-the-box zonder dat probleem.
In mijn ogen is het een prima distro dus heb ik het ook zo gelaten.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2011/05/12, 00:01:24 »
Zoals al eerder gezegd kan je met Antix vaak wonderen verrichten (na een stuk of 25 cd's noem ik dat een wonder...) en zo zijn er nog een paar: PCLinuxOS werkt op erg veel laptops waarop verder niet veel wil booten of installeren, de LXDE versie doet het ook erg goed op oude bakken met weinig ram (128/256MB)

ChrunchBang en Archbang worden speciaal voor oudere hardware samengesteld en hebben dus ook een behoorlijke bak legacy drivers op de cd en in de repo's. Dit zijn verder ook erg snelle en betrouwbare systemen waar een hoop software voor beschikbaar is.

Een die minder vaak genoemd word maar ook echt een pracht van een distro is Sabayon, dat is een binary distro gebaseerd op Gentoo, rolling release en bijna net zo veel software in de repo als voor Gentoo. En alles wat er niet is kan je natuurlijk gemakkelijk met emerge compileren op de Gentoo manier. Sabayon heeft standaard erg veel drivers meegeleverd dus het werkt ook op vrijwel elke pc.

Natuurlijk is puppylinux ook vaak een goede optie maar toch is die niet voor iedereen compleet genoeg, wel een erg prettig en betrouwbaar systeem als je er genoeg aan hebt of graag distro's uitbouwd.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2011/05/13, 11:44:32 »
Met Bodhi heb ik goede ervaringen met oudere laptops ! (op een dell cpx ) = licht snel en vereist maar weinig speciaaltjes.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2011/05/13, 12:25:05 »
Misschien nog een tip is CTKArch, ook een lichtgewicht distro.
Deze is te vinden op http://ctkarch.org


Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline kel_p

  • Lid
    • www.labordusjes.nl
Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/13, 09:42:09 »
Ik heb ook een D800 draaien met CrunchBang en het werkt helemaal perfect, incusief wireless (out of the box).
Crunchbang is Debian Stable maar met een nieuwere kernel, default werkt het met OpenBox en/of Xfce.
Heb het beessie nog nooit zo snel zien draaien..
Hardware: Asus P5QC, Intel Core 2 Quad Q8200, 4Gb DDR3, 3x1Tb HD, GeForce 9500 GT
Powered by: Arch(64)

http://ubuntuforums.org/member.php?u=44758
http://www.labordusjes.nl

FrSu

  • Gast
Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/13, 10:26:45 »
Bij de PCLinuxOS tip kan ik me aansluiten.

Werkt bij mij prima op een oude Packard Bell waarop ik alleen Mint 5 ook werkend kreeg. Nu dus een actuele rolling release met een zeer complete desktop (Gnome) draaiend op het oude beestje.

Ben er erg tevreden mee. :D

Offline midas

  • Lid
Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/14, 20:49:40 »
Het is inderdaad zo dat wanneer debian/ubuntu/mint niet lekker willen lopen je eens een mandriva/pclos/mageia moet proberen. Gaat in veel gevallen op en ook andersom ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/15, 17:16:27 »
Ik ga eens lekker aan de haal met jullie tips binnenkort. Ik zit eerst nog met iets wat ze toetsweek en verslagen noemen (:() Maar daarna heb ik zomervakantie. Dan kan ik lekker bezig :-)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Distro gezocht die niet irritant doet met laptop
« Reactie #21 Gepost op: 2011/07/11, 13:06:00 »
@kel_p:
#! geeft me rare graphics, zoals Ubuntu doet.

Ik zal PCLOS ff testen.