Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?  (gelezen 2400 keer)

Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Gepost op: 2016/01/18, 20:51:16 »
l.S,
Ik wil een nieuwe laptop kopen.
Een moderne en een lekkere snelle.
Ik wil de HD met het Win besturingssysteem verwijderen en een nieuwe SSD plaatsen.
Daarna Ubuntu installeren.
Gaat dit probleemloos? Er wordt mij van meerdere kanten verteld dat MicroSoft dit niet meer toestaat bij nieuwe PC´s.
Noem eens merk en type waar dit wel kan.
Ik ga voor een ASUS of MSI game type.

Bedankt en groet,
Herman

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/18, 21:17:47 »
Hier heb ik 2 BTO laptops, deze worden standaard zonder OS geleverd !
De bovenste heeft ruimte voor 2 HD's (nu één SSD en één HD), 2 video kaarten en 2 geluidskaarten (de HDMI heeft zijn eigen beeld en geluids kaart).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/19, 10:02:12 »
l.S,
Ik wil een nieuwe laptop kopen.
Een moderne en een lekkere snelle.
Ik wil de HD met het Win besturingssysteem verwijderen en een nieuwe SSD plaatsen.
Daarna Ubuntu installeren.
Gaat dit probleemloos? Er wordt mij van meerdere kanten verteld dat MicroSoft dit niet meer toestaat bij nieuwe PC´s.
Noem eens merk en type waar dit wel kan.
Ik ga voor een ASUS of MSI game type.

Bedankt en groet,
Herman
Het kan dat er  sommige onderdelen niet werken met ubuntu (asus nb geven soms problemen met wireless), maar het kan ook dat je enkel via de windows bootloader ubuntu kan laten opstarten.
Hangt allemaal af hoe de fabricant het in de bios mogelijk maakt.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/19, 10:11:13 »
l.S,
Ik wil een nieuwe laptop kopen.
Een moderne en een lekkere snelle.
Ik wil de HD met het Win besturingssysteem verwijderen en een nieuwe SSD plaatsen.
Daarna Ubuntu installeren.
Gaat dit probleemloos? Er wordt mij van meerdere kanten verteld dat MicroSoft dit niet meer toestaat bij nieuwe PC´s.
Noem eens merk en type waar dit wel kan.
Ik ga voor een ASUS of MSI game type.

Bedankt en groet,
Herman

Ik weet niet wat je budget is, maar ik vind zelf de Dell XPS laptops erg mooi en ze hebben op sommige XPS modellen Ubuntu gehad dus ik denk dat de ondersteuning in orde is.
http://www.dell.com/nl/p/laptops.aspx?c=nl&l=nl&s=dhs&~ck=mn#!dlpgid=xps-laptops

Offline ajjp

  • Lid
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/19, 10:24:54 »
Citaat
Ik ga voor een ASUS of MSI game type.
Als je dan toch al weet dat je voor een Asus (of MSI) gaat, dan kun je wellicht beter de vraag beter stellen:
"Zijn er mensen die, na hulp via dit forum, een bepaald type Asus (of MSI) niet aan de praat hebben gekregen met Ubuntu?"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/01/19, 10:49:40 »
Even een tip:
Bij iedere goede computerzaak is het mogelijk om een laptop te testen, het zijn tenslotte demonstratie apparaten.
Vraag of je mag opstarten vanaf een DVD, dan kan je in de winkel kijken of alles werkt.
Iedere goede computerzaak zal hier aan meewerken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/01/19, 16:24:36 »
Ten eerste, ik zou een linux-opstart-usb meenemen naar de winkel. En dan moeten ze de laptop maar van die probeerversie opstarten om te laten zien dat hij voor mij geschikt is.

Ten tweede,
lEr wordt mij van meerdere kanten verteld dat MicroSoft dit niet meer toestaat bij nieuwe PC´s.
Dit is je reinste monopolistische koppelverkoop en is verboden. Hier zou ik flink moeilijk over doen in de winkel met de eis dat ze maar regelen dat die laptop voor mij geschikt is. En anders wordt er officieel werk van gemaakt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/01/19, 17:06:07 »
Even een tip:
Bij iedere goede computerzaak is het mogelijk om een laptop te testen, het zijn tenslotte demonstratie apparaten.
Vraag of je mag opstarten vanaf een DVD, dan kan je in de winkel kijken of alles werkt.
Iedere goede computerzaak zal hier aan meewerken.
Dit zal waarschijnlijk ook niet lukken: meestal staan nieuwe notebooks in fastboot , dus per direct bij opstart zit je in windows.
Dus zal je eerst de configuratie instellingen van windows 10 moeten doorlopen om daarna naar je uefi bios te kunnen gaan en in te stellen om op te starten via cd/dvd of usb -stick.
Als die mogelijkheid er uberhaupt is,,,
En kan de winkel die notebook dan nog als nieuw verkopen?

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/01/19, 17:47:09 »
Ten eerste, ik zou een linux-opstart-usb meenemen naar de winkel. En dan moeten ze de laptop maar van die probeerversie opstarten om te laten zien dat hij voor mij geschikt is.

Ten tweede,
lEr wordt mij van meerdere kanten verteld dat MicroSoft dit niet meer toestaat bij nieuwe PC´s.
Dit is je reinste monopolistische koppelverkoop en is verboden. Hier zou ik flink moeilijk over doen in de winkel met de eis dat ze maar regelen dat die laptop voor mij geschikt is. En anders wordt er officieel werk van gemaakt.
Bereid je dan voor op de windows-only notebooks en desktops (die hier en daar al verschijnen). Dan is de software en hardware onlosmakelijk verbonden met mekaar, dus geen koppelverkoop meer.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/01/19, 18:08:42 »
Even een tip:
Bij iedere goede computerzaak is het mogelijk om een laptop te testen
Dit zal waarschijnlijk ook niet lukken: meestal staan nieuwe notebooks in fastboot , dus per direct bij opstart zit je in windows.
//knip//
En kan de winkel die notebook dan nog als nieuw verkopen?
Een demonstratie apparaat kan nooit meer als nieuw worden verkocht, iedereen zit er aan mijn zijn vingers.
Voordat deze als "demo" worden verkocht, wordt dan ook een image teruggezet, zodat de koper de originele software krijgt.
De afgelopen 6  jaar heb ik geen problemen met testen gehad (daarvoor had ik geen laptop), en dan heb ik het zelfs bij een gecertificeerde Microsoft dealer gedaan.
Wel krijg ik overal de opmerking, dat ik bij problemen met de software niet hoef te rekenen op ondersteuning :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/01/19, 19:09:13 »
Dit is je reinste monopolistische koppelverkoop en is verboden. Hier zou ik flink moeilijk over doen in de winkel met de eis dat ze maar regelen dat die laptop voor mij geschikt is. En anders wordt er officieel werk van gemaakt.
Die eis slaat nergens op, volgens de link naar Wikipedia die je noemt is koppelverkoop
Alleen verboden voor ondernemingen met een economische machtspositie
De vraagsteller heeft het over een ASUS laptop en ASUS heeft geen economische machtspositie. ASUS kan er voor kiezen laptops met Windows (of Ubuntu) te verkopen.

Van dezelfde Wikipedia pagina:
Een fabrikant van computers, die bijvoorbeeld tien procent van de markt bezit, mag toch Microsoft Windows bij zijn product verkopen. Het koppelende product is immers de computer; er is voor deze fabrikant dus geen aanzienlijke marktmacht.

« Laatst bewerkt op: 2016/01/19, 19:13:21 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/01/20, 12:23:06 »
Bereid je dan voor op de windows-only notebooks en desktops (die hier en daar al verschijnen). Dan is de software en hardware onlosmakelijk verbonden met mekaar, dus geen koppelverkoop meer.
Dan moet de pc toch ook hetzelfde merk voeren want anders is er nog steeds sprake van koppel.

@testcees.
En als dat al niet is komt toch ook weer de monopolypositie in het geding. Dit mag zo gewoon niet.
Ook bij mobieltjes geld ditzelfde. Je android-verplichting hangt onder het contract. Koop je los zit je nergens aan vast (omdat dit ook niet mag).
Voor zover ik weet kan dit echt niet keihard opgedrongen worden, want als dat keihard opdringen wel lukt is het weer het verboden monopoly.

Maar hoe dan ook zou ik het die winkelier op een vriendelijke manier flink moeilijk maken. Hij wil toch ook verkopen.
Alleen die eerste keer zal voor mij nog moeten komen.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/20, 12:25:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline duportail

  • Lid
    • ubuntushop
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/01/20, 12:36:30 »
Even een tip:
Bij iedere goede computerzaak is het mogelijk om een laptop te testen
Dit zal waarschijnlijk ook niet lukken: meestal staan nieuwe notebooks in fastboot , dus per direct bij opstart zit je in windows.
//knip//
En kan de winkel die notebook dan nog als nieuw verkopen?
Een demonstratie apparaat kan nooit meer als nieuw worden verkocht, iedereen zit er aan mijn zijn vingers.
Voordat deze als "demo" worden verkocht, wordt dan ook een image teruggezet, zodat de koper de originele software krijgt.
De afgelopen 6  jaar heb ik geen problemen met testen gehad (daarvoor had ik geen laptop), en dan heb ik het zelfs bij een gecertificeerde Microsoft dealer gedaan.
Wel krijg ik overal de opmerking, dat ik bij problemen met de software niet hoef te rekenen op ondersteuning :lol:
Ik moet de eerste winkel nog tegenkomen die voor elk type/merk notebook een demo-toestel heeft.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/01/20, 12:40:26 »
Ik moet de eerste winkel nog tegenkomen die voor elk type/merk notebook een demo-toestel heeft.
In Steenbergen is er één, waar minimaal 20 laptops staan opgesteld voor dat doel.............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/01/20, 12:44:23 »
Citaat
Dan moet de pc toch ook hetzelfde merk voeren want anders is er nog steeds sprake van koppel.
M.i. hoeft dat helemaal niet. Denk aan de Chromebooks die door diverse merken onder eigen naam worden aangeboden.

Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #15 Gepost op: 2016/01/20, 12:50:50 »
De toekomst zal het uitwijzen ajjp.
http://www.pcmweb.nl/nieuws/verse-antitrustklacht-tegen-windows-secure-boot.html
In elk geval is mijn gedachtegang hierover zeker niet vreemd. ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #16 Gepost op: 2016/01/20, 12:58:47 »
Just my two cents:
Asus heeft bij nooit, maar dan ook nooit, problemen gegeven. Wat ik je wel van harte aan wil raden is om laptops met zogenaamde Optimus-technologie te mijden. Optimus maakt gebruik van een combinatie van een iGPU (GPU in de processor) en een dedicated nVidia-GPU. Linux kan hier nog niet zo lekker mee overweg en het kost ook nog eens onnodig veel stroom. Zoals Ron al zegt, BTO laptops zijn goed. Dus kijk hier eens, zou ik zeggen: https://www.bto.eu/alle-laptops/gebruiksdoel/internet-en-e-mail.html. Geen rare optimusdingen en praktisch gegarandeerd goed ondersteund door Linux.

Offline MKe

  • Lid
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #17 Gepost op: 2016/01/20, 16:22:46 »
Ik kreeg Asus idd niet aan de praat met Ubuntu en afgeleiden afgelopen jaar. Toegegeven, de nieuwste versie die ik probeerde was 14.04. WIFi werkte matig, touchpad werd niet ondersteund vanwege oude kernel (heeft versie 4+ nodig. Mogelijk is e.e.a. veel beter onder de nieuwere Ubuntu versies. Hij werkt wel prima onder Arch linux, maar dat moet je willn. Het heeft dus niets te maken met de hardware ondersteuning door Linux op zich, maar met de specifieke distro. Kijk ook wat voor grafische kaart erin zit. De ASUS van mijn vrouw, met Mint geeft niets anders dan ellende met de ati kaart die erin zit.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #18 Gepost op: 2016/01/21, 12:06:00 »
De toekomst zal het uitwijzen ajjp.
http://www.pcmweb.nl/nieuws/verse-antitrustklacht-tegen-windows-secure-boot.html
In elk geval is mijn gedachtegang hierover zeker niet vreemd. ;)
Werkelijk onpasselijk wordt je hier van, een complete lockdown van de PC- en laptop-markt richting WIndows. Destijds, toen 'secure boot' ingevoerd werd, werden mensen (zoals ik) die deze lockdown voorspelden weggezet als negatievelingen en zwartkijkers. Zie hier het resultaat. Laten we voor eens en voor altijd de twijfel over goede bedoelingen van MS varen, want die zijn er niet.
(sorry voor deze rant, maar het moest er ff uit)

Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #19 Gepost op: 2016/01/21, 12:43:02 »
Mee eens dat het ongepast is Markba. Het voordeel is dat dit soort monopoly-pogingen altijd ongedaan gemaakt zijn. Ik zie het dus zomaar niet gebeuren dat dit volledig doorgevoerd wordt. Dat wordt sinds '95 al geprobeerd en is nog steeds niet gelukt.

In vervolg ervan, mocht het er wel komen.
1 miljard pc's in gebruik. 1,41 marktaandeel linux. dat zijn zo'n 14 miljoen linuxcomputers. 14 miljoen prospects. 1x per 4 jaar nieuwe pc? Dat is een omzet van 3,5 miljoen pc's per jaar. Een gat in de markt dan! ^-^
Als het monopoly er wel komt begin ik een fabriekje in onafhankelijke pc's. Desnoods maken van net iets minder 'nieuwste v/h nieuwste' systemen waar linux ook gewoon snel op draait.  :evil: 'Deawoo Nexia' tactiek, afgeschreven techniek vernieuwd hergebruiken.
DAN WORDT IK SCHATRIJK!!!
Als het echt gebeurd wil jij dan verkooppunt van me worden Markba? Worden we samen rijk. Nog gegadigden hier voor de assemblage/verkoop/magazijn/management?
(maar denkt iemand echt dat niemand dan mij voor is en dat gat in de markt voor mij blijft liggen?  ;) )

Mijn conclusie. Er zal nooit een volledige monopoly komen. Er zullen altijd onafhankelijke computers beschikbaar blijven.
« Laatst bewerkt op: 2016/01/21, 12:53:54 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #20 Gepost op: 2016/01/21, 13:00:42 »
Mijn conclusie. Er zal nooit een volledige monopoly komen. Er zullen altijd onafhankelijke computers beschikbaar blijven.
Ik help het je hopen. Maar dit zal alleen gebeuren als er veel meer mensen bewust hierover zijn. Een collega van mij wist dat gebeuren rondom secure boot niet; en dat voor een IT-er, dat spreekt boekdelen. En ook dat die hele strategie van MS (bewust uitsluiten van PC's) niet gedownplayed wordt, iets wat zelfs onder linux-mensen gebeurt ondervind ik bv op dit forum.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #21 Gepost op: 2016/01/21, 13:16:11 »
maar denkt iemand echt dat niemand dan mij voor is en dat gat in de markt voor mij blijft liggen?
Wat dacht je van een BIOS-Flash-bedrijf ?
Veel minder rommel, veel minder werk, alleen investeren in een USB-stick en alleen tevreden klanten!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #22 Gepost op: 2016/01/21, 13:18:37 »
maar denkt iemand echt dat niemand dan mij voor is en dat gat in de markt voor mij blijft liggen?
Wat dacht je van een BIOS-Flash-bedrijf ?
Veel minder rommel, veel minder werk, alleen investeren in een USB-stick en alleen tevreden klanten!
Goed idee. Met BIOS kan het idd. Alleen weet ik niet of het technisch kan met EUFI, om dat te wipen.

Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #23 Gepost op: 2016/01/21, 14:37:56 »
Wat dacht je van een BIOS-Flash-bedrijf ?
Veel minder rommel, veel minder werk, alleen investeren in een USB-stick en alleen tevreden klanten!

Valt er aan een unieke complete Linux-competible pc naast een monopoly niet meer te verdienen dan aan een usbstick en een uurtje werk?  :evil:

 ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Welke nieuwe laptop kan ik kopen?
« Reactie #24 Gepost op: 2016/01/21, 20:58:52 »
L.s,
Bedankt voor de zinvolle en zinloze reactie´s
Dell en BTO lijken mij de beste kanshebbers.
Medewerking en kennisniveau van winkelpersoneel, ook van b.v. Coolblue wordt hier chronisch zwaar overschat!
Groet, HEs