Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 9.10 installatie: Ext3 of Ext4 (met kans op fouten)  (gelezen 1291 keer)

Offline tabasco

  • Lid
9.10 installatie: Ext3 of Ext4 (met kans op fouten)
« Gepost op: 2009/10/30, 20:18:17 »
Ik ben benieuwd wat voor filesystem hier vooral wordt toegepast (en aangeraden) bij een nieuwe installatie van 9.10?

Zoals eerder op dit forum vermeld is, heeft Ext4 te kampen met kans op dataverlies bij bestanden groter dan 512mb.

De Karmin Koala release notes vermelden ook het volgende:
Citaat van: KarmicKoala/ReleaseNotes
Possible corruption of large files with ext4 filesystem
There have been some reports of data corruption with fresh (not upgraded) ext4 file systems using the Ubuntu 9.10 kernel when writing to large files (over 512MB). The issue is under investigation, and if confirmed will be resolved in a post-release update. Users who routinely manipulate large files may want to consider using ext3 file systems until this issue is resolved. (453579)

Ik heb nog wel wat video bestanden te bewerken, ik twijfel er nu over om toch maar terug te gaan naar ext3, want hoe lang kan het duren voor een solide update?

Re: 9.10 installatie: Ext3 of Ext4 (met kans op fouten)
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/30, 20:31:00 »
Ik werk al sinds 9.04 met ext4 en heb nog geen enkel probleem ondervonden. Wat je anders kan doen is de root partitie ext4 en je home laat je bv gewoon ext3.

Offline tabasco

  • Lid
Re: 9.10 installatie: Ext3 of Ext4 (met kans op fouten)
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/30, 20:34:43 »
Ik werk al sinds 9.04 met ext4 en heb nog geen enkel probleem ondervonden. Wat je anders kan doen is de root partitie ext4 en je home laat je bv gewoon ext3.
Zo heb ik het nu gelukkig ook ingedeeld. Goed om te horen dat jij geen problemen ondervind. Was het een zogenaamde 'fresh' ext4 of een 'upgraded' ext3, dat schijnt ook wel uit te maken. Maak je ook gebruik van bestanden boven 512mb?

Offline heir4c

  • Lid
Re: 9.10 installatie: Ext3 of Ext4 (met kans op fouten)
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/31, 01:56:14 »
Ik werk hier al in ext4 vanaf Alpha1 van 9.04 en nog geen probleem ondervonden.
Werkte alleen maar sneller. Voor mij toch. Op zo'n oude hardware merk je dat waarschijnlijk beter dan op nieuwere.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 9.10 installatie: Ext3 of Ext4 (met kans op fouten)
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/31, 02:05:41 »
Ext3 voor mij. Ik heb een raid array, en volgens sommige meldingen is de kans op fouten met Ext4 om één of andere vage reden veel groter. Ook heb ik nogal wat grote films Linux iso's en disk images op schijf staan.

In Intrepid en Jaunty heb ik al eens vastlopers gehad toen ik met een bestand van 20 GB aan het werk was op een Ext4 partitie. Ik zie het niet zo zitten om hetzelfde te krijgen in Karmic. Ik heb nu een kleine "rotzooi" partitie van 30 GB voor Ext4 waar ik dingen op kan uitproberen. Waarschijnlijk laat ik het daarbij.

De discussie bij deze bug word ik ook niet echt vrolijker van. Blijkbaar weten de knappe koppen nog niet wat de oorzaak is. Voordat dat is opgelost stap ik zeker nog niet over naar Ext4.