Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HD content schokt/hapert: upgrade hardware, of drivers??  (gelezen 2226 keer)

Ramon2

  • Gast
HD content schokt/hapert: upgrade hardware, of drivers??
« Gepost op: 2011/12/22, 13:45:43 »
Hallo,

Onderstaand een mailbericht welke ik verstuurd heb naar enkele bekende online hardware
verkoopsites:


Ik heb het volgende probleem;

Wanneer ik op mijn pc High Definition films afspeel (bluray-, mkv-bestanden in 1080P) dan schokt het
beeld, of hapert soms of kan het net niet bijhouden.

Mijn systeem:

ASRock Alive SATA2 glan mobo
AMD 64 X2 4000+ 2100Mhz CPU
2Gig memory
ASUS Radeon HD 6670 1Gig memory

OS: Linux Ubuntu 11.10
Player: XBMC, SMplayer en de standaard Ubuntuplayer Totem.

Voor zover mogelijk allerlei softwarematige instellingen en codecs geinstalleerd. Mensen in mijn
omgeving zijn van mening dat mijn CPU de zwakste schakel is. Misschien ook niet onbelangrijk:
de videokaart dient een 46" LCD scherm aan te sturen.

Aan u de vraag:

1) Wat zijn de minimale specificaties voor het vloeiend af kunnen spelen van HD film bestanden?
2) Heeft het zin om de snelst mogelijke processor op mijn huidige mobo te zetten, dat zou er eentje
moeten zijn met een kloksnelheid van 3Gig (geloof ik)
3) Heeft het zin om het bestaande geheugen uit te breiden naar bv 8Gig?
3) Of ben ik beter af met een nieuw mobo+CPU+mem en zo ja, wat zou u dan mij adviseren?


Binnen een dag kreeg ik de reactie's, echter, allemaal verschillende reacties en ik weet nu
niet meer waar ik aan toe ben, vandaar ook mijn postje hier. Dit zijn de verkregen reactie's;

1) Het beste wat wij u kunnen aanraden is toch zeker wel een upgrade.
Uw grafische kaart ondersteund HD wel, dus inderdaad is vervanging van moederbord, geheugen en
processor iets wat op de eerste plaats komt. We bieden dan ook enkele upgrade kits aan, waarbij u
wat goedkoper uit bent dan de onderdelen los aan te schaffen.
Indien u verder geen zware games speelt zal het niet nodig zijn om de duurste en snelste processor
aan te schaffen. Een intel i3 of AMD x4 640 proccesor is voldoende.

2) U systeem voldoet aan de eisen die nodig zijn om HD aan te kunnen.
Het belangrijkste voor het afspelen van HD films is de videokaart, gezien het feit dat deze kaart ook
goed is lijkt het mij niet nodig om u systeem of videokaart te upgraden naar iets beters. Maar wat wel
zou kunnen dat uw drivers niet up to date zijn of niet volledig compatible met uw besturingstysteem.
U zou kunnen overwegen om 8GB in u pc te plaatsen alhoewel dit mij een beetje overbodig lijkt en
4GB genoeg moet zijn.

3) Linux biedt geen goede ondersteuning voor AMD processoren waardoor deze al problemen kan
geven met het afspelen van HD-content. Tevens is de leeftijd van de processor en de hoeveelheid
geheugen onvoldoende om vloeiend HD-content af te spelen. De beste oplossing, indien u gebruik
maakt van linux uitsluitend voor media, is dan ook een nieuw moederbord en processor op basis van
Intel aan te schaffen. Hierbij moet u denken aan minimaal een Core i5 met 4 of 8Gb geheugen.




Bij deze vraag ik dan ook naar de mening van de ervaringsdeskundigen alhier.Ik zit dus een
beetje klem tussen de gedachtes tussen software en hardware.  Alvast bedankt!





Offline wsjohn

  • Lid
Re: HD content schokt/hapert: upgrade hardware, of drivers??
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/22, 15:15:49 »
Hoi,

Probeer eens een xbmclive cd die je kunt downloaden van http://www.xbmcfreak.nl

Hier zijn de nieuwste drivers in verwerkt en goed geconfigureerd. Dit werkt bij mij (bij een simpel nvidia ion systeempje met atom processor) naar behoren, maar claimt ook bij amd systemen met ati videokaarten goed te werken.

Je kunt het in ieder geval een kans geven. Hardware kopen kan altijd nog, nietwaar?
There's no place like 127.0.0.1
Check mijn website: http://www.wsjohn.nl