Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen bij installatie synaptic  (gelezen 617 keer)

Offline Alfe

  • Lid
Problemen bij installatie synaptic
« Gepost op: 2012/05/01, 21:05:10 »
Eergisteren heb ik via het software centrum synaptic geïnstalleerd. Tijdens de installatie viel mijn laptop uit. Opnieuw opgestart en toen leek het of de installatie doorging. Maar niets is minder waar want hij is nog aan installeren. Volgens mijn systeem monitor draait de cpu op volle toeren en houdt hier niet mee op. Wie kan me helpen?

Offline Alfe

  • Lid
Re: Problemen bij installatie synaptic
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/01, 21:10:27 »
even nog wat informatie:

Ubuntu 12.04
Proces wat draait op volle toeren is: aptd

Re: Problemen bij installatie synaptic
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/01, 21:30:32 »
Druk Ctrl+alt+t in (opent een terminal)
 
en typ sudo apt-get purge synaptic
Probeer daarna Synaptic terug te installeren met sudo apt-get install synaptic
Laat maar iets weten of dat gelukt is of niet :)

Succes !

PS nooit installeren op batterijvermogen, is echt af te raden om allerlei redenen. (Geldt ook voor updates)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Alfe

  • Lid
Re: Problemen bij installatie synaptic
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/01, 21:36:41 »
E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock niet verkrijgen - open (11: Hulpbron is tijdelijk onbeschikbaar)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Is deze in gebruik door een ander proces?

Dit is wat er gebeurt na de commando's.
Heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het softwarecentrum nog steeds probeert te instaleren

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Problemen bij installatie synaptic
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/01, 21:59:27 »
Je installatieproces is blijven 'hangen', zo lijkt het. Geef eens in een Terminal sudo dpkg --configure -a .
Als dat werkt, zou ik daarna de stappen van Joris Donders volgen. Het is nl. maar de vraag of dit alles niet kreupel is gestald...
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Alfe

  • Lid
Re: Problemen bij installatie synaptic
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/01, 22:04:33 »
Het probleem heeft zich verlegd nu. Het proces is gestopt. Eindelijk kan mijn laptop afkoelen. Nu geprobeert om synaptic via de terminal te verwijderen. Leek allemaal goed te gaan tot dat het volgende in beeld kwam:


dpkg: fout bij afhandelen van ubuntu-sso-client-qt (--configure):
 subproces installed post-installation script gaf een foutwaarde 101 terug
dpkg: vereistenproblemen verhinderen de configuratie van ubuntuone-control-panel-qt:
 ubuntuone-control-panel-qt is afhankelijk van ubuntu-sso-client-qt (>= 2.99.92); maar:
  Pakket ubuntu-sso-client-qt is nog niet geconfigureerd.
dpkg: fout bij afhandelen van ubuntuone-control-panel-qt (--configure):
 vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
dpkg: vereistenproblemen verhinderen de configuratie van ubuntuone-control-panel-gtk:
 ubuntuone-control-panel-gtk is afhankelijk van ubuntuone-control-panel-qt (= 3.0.0-0ubuntu1); maar:
  Pakket ubuntuone-control-panel-qt is nog niet geconfigureerd.
dpkg: fout bij afhandelen van ubuntuone-control-panel-gtk (--configure):
 vereistenproblemen - blijft ongeconfigureerd
Fouten gevonden tijdens behandelen van:
 ubuntu-sso-client-qt
 ubuntuone-control-panel-qt
 ubuntuone-control-panel-gtk

Toen heb ik jou (asphyxia) oplossing geprobeert en dit gaf het zelfde resultaat als hierboven.

Re: Problemen bij installatie synaptic
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/01, 22:50:51 »
Mogelijk is dat omdat er slechts gedeeltelijke pakketten zijn geïnstalleerd, en niet de volledige.
Nu je proces van het Softwarecentrum is gestopt, zou ik gewoon opnieuw proberen te installeren (via Softwarecentrum) en zien wat het geeft.

Laat de terminal even voor wat hij is. :)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Alfe

  • Lid
Re: Problemen bij installatie synaptic
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/02, 20:08:35 »
Nou, heb Joris zijn advies gevolgd. Nu is het zelfde probleem als in het begin weer aan de orde, helaas dus niets veranderd. Hopen dat hij straks weer stop, dan kan ik tenminste iets met de terminal. Heeft misschien iemand  een oplossing?