Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[  (gelezen 4342 keer)

Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Gepost op: 2009/07/13, 19:15:42 »
Ik zou vanmiddag als steunpunt, bij iemand Ubuntu installeren op een ASUS 2500H, Intel Celeron 2,8GHz, RAM 256Mb, 15" TFT, 30GB HD, DVD Rewriter.
Cd erin opstarten, eerst maar kijken met de live cd of alles herkent wordt. Ik kreeg bij de eerste 5 pogingen een effen grijs beeld op een gegeven moment de commando lijn. sudo startx ingevoerd, weer dat effen grijs beeld. Windows opgestart, dat liep ook zo traag als dikke s*****. Was ook niet veel mee aan te vangen,ook niet met internet. Gekeken of ik in de BIOS van usb kon opstarten. Het enigste via de Esc. toets, was een mogelijkheid om te kiezen tussen de hd of de cd speler, voor de rest geen BIOS te bekennen. 3,5 uur later teleurgesteld ben ik vertrokken.
Nu mijn vragen:
Hoe kom ik in de BIOS?
Hoe kan ik in het grafische scherm komen? Voor installatie wil ik toch graag de Live cd opgestart zien, zodat ik zeker weet of de grafische kaart herkent wordt.
Kan ik beter met de Alternate cd installeren, ondanks dat je deze niet live kan draaien.
Alle andere oplossingen/suggesties zijn welkom.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/13, 19:21:47 »
Misschien gewoon een suggestie.. ehh... Wubi proberen?  :D

Offline Visitor.Q

  • Lid
Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/13, 19:22:41 »
Als ik even google op het typenummer zie ik dat er een SiS grafische kaart in zit... Nu heb ik er verder geen ervaring mee, maar iets zegt me dat SiS grafische chips niet/nauwelijks worden ondersteund. Kijk anders hier even: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=450176. Er staat dat je de gewenste resolutie handmatig aan xorg.conf moet toevoegen, als die er na een sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg nog niet in staan.
Er is sowieso geen 3D, DRI etc, dus compiz en openGL draaien er niet op, ik ben er bang voor dat deze laptop en ubuntu tesamen geen goede ervaring gaan geven.
1: Werkbak - AMD Athlon X2 4600+/4096 MB/Nvidia GPU/Ubuntu 8.10 X64 && Intel I7/6GB/NVidia/Ubuntu 9.04 (number crunching)
2: Laptop - Intel C2D T8100 2.1GHz/2048MB/Intel GPU/Ubuntu 9.04 x86
3: Desktop - AMD Athlon XP 2800+/1024MB/Nvidia legacy GPU/Ubuntu 8.04

Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/13, 20:47:42 »
Misschien gewoon een suggestie.. ehh... Wubi proberen?  :D
Windows draait al zo traag. En ik ben geen voorstander van Wubi.

Als ik even google op het typenummer zie ik dat er een SiS grafische kaart in zit... Nu heb ik er verder geen ervaring mee, maar iets zegt me dat SiS grafische chips niet/nauwelijks worden ondersteund. Kijk anders hier even: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=450176. Er staat dat je de gewenste resolutie handmatig aan xorg.conf moet toevoegen, als die er na een sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg nog niet in staan.
Er is sowieso geen 3D, DRI etc, dus compiz en openGL draaien er niet op, ik ben er bang voor dat deze laptop en ubuntu tesamen geen goede ervaring gaan geven.
De laptop eigenaar hoeft geen 3d effecten. Hij gebruikt het in hoofdzaak om wat websites te onderhouden via firefox en een mail programma. Ik wilde eerst via de live cd zien of ik beeld had. Ik denk dat ik eerst een partitie aanmaak met GParted en dan installeer en vervolgens de xorg.conf in orde maken zoals jij beschrijft. Qua geheugen moet het mogelijk zijn, alhoewel hij dat wilt opkrikken tot 1GB. Alvast bedankt voor het mee denken. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Willem_D

  • Lid
Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/13, 20:48:04 »
Als ik even google op het typenummer zie ik dat er een SiS grafische kaart in zit... Nu heb ik er verder geen ervaring mee, maar iets zegt me dat SiS grafische chips niet/nauwelijks worden ondersteund. Kijk anders hier even: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=450176. Er staat dat je de gewenste resolutie handmatig aan xorg.conf moet toevoegen, als die er na een sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg nog niet in staan.
Er is sowieso geen 3D, DRI etc, dus compiz en openGL draaien er niet op, ik ben er bang voor dat deze laptop en ubuntu tesamen geen goede ervaring gaan geven.

Ik heb prima kunnen draaien met een SiS-kaart (weliswaar geen 3D) met de sis-driver van Ubuntu. Het was wel even prutsen met de xorg.conf om een waardige resolutie te krijgen op een 17"-monitor. Een resolutie van 800x600 lukte meteen, en dat is voldoende om grafisch te kunnen installeren.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/14, 00:09:52 »
Wat voor sis zit erin?

Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/14, 00:12:24 »
Deze SIS M650
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/14, 00:18:03 »
opstarten in veiligemodus wekte voor mijn ati kaart wel. Die gaf in de normale boot of grijs ( eigenlijk wit met zwarte strepen ) of zwart beeld. Ff op f4 ? ( dacht ) duwen en dan start hij gewoon goed op vanaf de cd. Uiteindelijk een nvidia kaart gekocht btw :P

Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/14, 00:20:03 »
Is helaas een laptop, een andere kaart gaat zo lastig.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/14, 00:20:39 »
Is helaas een laptop, een andere kaart gaat zo lastig.
Maar veilige modus wel geprobeerd ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/14, 00:30:52 »
Het is weliswaar voor een andere SIS-chipset, maar je zou dit eens kunnen proberen, nadat je via de veilige modus beeld hebt gekregen:
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/oplossing-voor-sis-671-en-771-videokaart/

Baat het niet, dan schaadt het niet....

Overigens: SIS zuigt enorm.  :-(


Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/14, 01:22:59 »
Citaat
Het enigste via de Esc. toets, was een mogelijkheid om te kiezen tussen de hd of de cd speler, voor de rest geen BIOS te bekennen

Hmz ?
Normaal gesproken is het op die dingen F2.
En F12 voor een snelle setup.

En anders het rijtje aflopen, , Delete en alle F toetsen.

Alhoewel ik tegenwoordig gewend ben dat tijdens de boot word aangegeven in 1 van de hoeken van het scherm welke toetsen je moet in drukken....

Je mot wel opletten want het flits voorbij maar het word wel aangegeven..
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/14, 10:34:29 »
Citaat
Het enigste via de Esc. toets, was een mogelijkheid om te kiezen tussen de hd of de cd speler, voor de rest geen BIOS te bekennen

Hmz ?
Normaal gesproken is het op die dingen F2.
En F12 voor een snelle setup.

En anders het rijtje aflopen, , Delete en alle F toetsen.

Alhoewel ik tegenwoordig gewend ben dat tijdens de boot word aangegeven in 1 van de hoeken van het scherm welke toetsen je moet in drukken....

Je mot wel opletten want het flits voorbij maar het word wel aangegeven..

Ik ben ook gewend dat het F2 of Delete is, ook alle F.. toetsen uitgeprobeerd, helaas.
Alleen met Esc krijg ik een keuze om op te starten van de HD of CD. Zal wel een of andere combinatie zijn denk ik, moet ik nog uitzoeken. Verder zie je niets bij de opstart. Een silence mode o.i.d.?
« Laatst bewerkt op: 2009/07/14, 10:40:58 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/14, 11:32:30 »
1 geluk heb je wel, mocht het lukken dan zou Ubuntu moeten werken op dat ding volgens dit rapport:
http://kmuto.jp/debian/hcl/ASUS/a2500h

Ik lees overal dat je F2 ingedrukt moet houden zodra je de pc aanzet om in de bios te komen ?
Misschien was je net aldoor te laat. ?

Alhoewel ik hier weer lees dat het met Esc/F2 tegelijk moet ?

Dit is een verhaaltje van iemand die met behoorlijk wat gezeik uiteindelijk succes had.
Misschien kan je nog wat zinnige info eruit halen.
De meeste moeten zowiezo de Xorg bijwerken zodat hij met de vesa driver opstart, zie SIS problemen.


Citaat
Hi hadibg and SkyOne,

I have the M51Se-AS018C model (RAM 2GB + 1GB), and I just managed to get Linux on it a few hours ago, it took twenty minutes and there were no problems, after months of tearing my hair out and trying every remedy. Congrats on getting this model by the way, it has its two small problems, but you would have to have spent a lot more to get something that is a better offer! Now to fix it:

My problems were that X would never work, I could do a text install, but no matter what video drivers I tried to use and how I compiled and recompiled, x could never start and if it tried to, the display would go streaky green and/or wibbly purple. On any distro. If I tried to run any LiveCD or to install not using text-only mode, the installation would appear to crash or hang or something with variable results but never success. I thought this was linked to the video card. It isn't, at least not directly.

The source of the problems is having the two channels of RAM (disable the quiet BIOS boot using Esc/F2 at startup and you'll see the BIOS goes into something like 'dual-channel L-shaped mode' when these RAM chips are both in place), which NO linux distro I tried can handle: OpenSuSE, fedora, ubuntu... I know that people who had 2x2GB chips (model M51Se-AS128C I think) also had problems.

Solution: Take out one RAM chip and the whole system just works. LiveCDs all boot in and run. There is no need to install any other drivers (although if you later use a package manager to get the ATI proprietary drivers... grr... they work really well and you'll get full, very pretty 1440x900 resolution, and good LCD-oriented subpixel smoothing, which you might not get otherwise but which make it look lots better). I tried the "mem=2900M" memory limiting option with the two bars in place as some people recommend, but this never worked. Perhaps you should try "mem=1900M" but this is equivalent to taking out the 1GB chip in terms of performance, and still may not work if your BIOS goes into dual-channel mode, I don't know (See crosslink to French linux forum at the end, post #56). Anyway I took out the 1GB HyperMemory bar I had and yeah everything just worked. Try it.

New problem: There is no sound through any Linux distro.

New solution: See http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=864801
and http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=753679
: They recommend adding
options snd-hda-intel enable=1 index=0 model=lenovo
alias snd-card-0 snd-hda-intel

to your /etc/modprobe.d/alsa-base to run sound through ALSA. Other people say you can run sound through OSS, but I didn't try it. Let us know if you do.


At the moment I'm using Ubuntu 8.04 (64 bit) on it and dual booting with BadVista because I need to run some proprietary chemistry programs I don't know how to port over to use on Linux (anyone have advice here?). Vista can deal with the dual channel memory mode; and as it eats performance it would be cool to be able to memory limit in GRUB for Linux, so you could leave the extra bar in to help Windows limp along - if you manage to make this work let me know. Although Linux runs so smoothly on "just" 2GB RAM, that you shouldn't feel cheated by having a useless ram bar when you use Linux. Apparently some people are working on memory channel handling for new distro releases so that the trend to high-RAM dual-core computers doesn't stop you chucking in lots of RAM.


Other issues and questions with this model:
- Does your flavour of Linux let you use the wireless killswitch to reversibly toggle the wireless? Apparently Ubuntu 8-10 does not, which is why I stuck to 8-04 (works there apparently).
- People talk about a possibility of updating the BIOS so that memory handling could work better. I have no idea what this means, or how to do it, or if I should... help, anyone?

Hope this helps other people who love up Linux and were wasting their lives trying anything to get it on this computer!
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/14, 11:47:56 »
Vooral deze zin disable the quiet BIOS boot using Esc/F2 lijkt mij nuttig, waarschijnlijk dat je daarna in de BIOS kan komen. Mocht blijken dat ik van USB kan booten/installeren kan ik dan UNR 9.04 proberen op te zetten of is deze alleen voor de netbookjes geschikt? Verder heeft hij er een ext. harde schijf aanhangen van 2 TB, kan ik hierop de /home zetten, op de interne harde schijf heeft hij nog 10-15 GB ruimte welke ik als / wil formateren, gebruiken?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/14, 14:07:17 »
Hmz ...
Me haren rijzen altijd op als iemand delen van een OS op iets externs zet...
Dit geeft op den duur problemen.

Ik zou eerst ff die HD afstruinen en kijken wat voor zooi erop staat en dit overzetten naar die ext. HD
Ik sta er altijd versteld van hoeveel troep er op een HD staat en voor je het weet heb je weer een Gigje links en rechts vrij gemaakt.

Als het allemaal goed bevalt kan hij beter overwegen ergens voor weinig een grotere HD op de kop te tikken.
En nu eerst gewoon die hele ruimte die je kan benutten de volledige instal op gooien.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/14, 15:24:34 »
Een grotere interne HD zal niet zo makkelijk zijn in een laptop. Het liefst zou ik de hele HD formatteren, helaas wilt hij Windows er nog naast hebben. Windows is verschikkelijk traag, dus eerst wat in Windows veranderen duurt wel even, het defragmenteren duurde ook al dik een uur. Ik ga eerst maar eens kijken of ik Windows wat sneller krijg. :P
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/14, 15:29:18 »
Intel Celeron 2,8GHz, RAM 256Mb, 15" TFT, 30GB HD, DVD Rewriter.
Dat wordt dan een blokkendoos ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #18 Gepost op: 2009/07/14, 18:28:09 »
Volgens de tekst in het hoesje moet 9.04 erop kunnen draaien. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #19 Gepost op: 2009/07/14, 18:40:32 »
God ja, 256 MB RAM.... Daar had ik overheen gelezen. Inderdaad veel te weinig voor Ubuntu. Het hoesje kletst uit z'n ...eh... vouw. Je wil minimaal 384 MB, maar liever 512 MB.

Er gaat ook nog wat RAM naar de videokaart, trouwens. Kortom: klant voor de blokkendoos. Nog beter: laat de eigenaar er eens wat RAM bijprikken...

Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #20 Gepost op: 2009/07/14, 19:01:13 »
Is de bedoeling ook wat geheugen bij prikken. Wel vreemd dat het in het hoesje van de orginele cd vermeld staat. Weer iemand blij gemaakt met een dode mus. :(
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #21 Gepost op: 2009/07/14, 19:05:10 »
Is de bedoeling ook wat geheugen bij prikken. Wel vreemd dat het in het hoesje van de orginele cd vermeld staat. Weer iemand blij gemaakt met een dode mus. :(

Niet jouw schuld, toch? Waarschijnlijk zou de 256 MB overigens *net* voldoen voor een supertraag systeem, wanneer er geen stuk werd afgepikt door de videokaart.

Netto heb je in dit geval dus nog minder dan 256 voor het systeem, en dan gaat het dus al helemaal niet meer.

Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #22 Gepost op: 2009/07/14, 19:24:28 »
Ik ga eerst maar wat geheugen erbij prikken.
Dan eerst die slome Windows wat versnellen.
Onzinnige zooi opruimen.
Vervolgens kijken of ik in de BIOS kan komen, vind ik wel zo prettig. Kijken of dat lukt zoals Gandyman schreef.
Vervolgens eerst maar Ubuntu installeren.
Dan kijken of ik de grafische kaart(SiS) aan de praat krijg. Zolang Ubuntu niet is geinstalleerd kan ik toch niks veranderen aan de xorg.conf of een driver installeren.
Wat een klus. :P Wel leuk als het lukt, diegene wilt erg graag van Windows af. 8)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jeroenl

  • Lid
Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #23 Gepost op: 2009/07/14, 21:16:01 »
kan wel ubuntu op, ik heb hem op een vergelijkbaar systeem met 256 ram  aan de praat gekregen. Uiteraard zonder visuele effecten en een flash filmpje was al aan de zware kant. Maar voor de rest verbazend snel

Re: Ubuntu 9.04 installeren een fiasco. :-[
« Reactie #24 Gepost op: 2009/07/14, 23:17:22 »
Volgens mij snoept die videokaart 64 mb van die 256 af,idd erg karig,ook met xp.
Kubuntu 20.04