Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schoonheidsfoutje oplosbaar?  (gelezen 951 keer)

schoonheidsfoutje oplosbaar?
« Gepost op: 2016/01/29, 11:17:07 »
Met onderstaande Bash-script wil ik met een find gaan zoeken in mijn home map.
Ik wil daar *.doc files vinden welke een bepaald trefwoord (ZOEKER) bevatten

ZOEKER=deze
find ~ -iname '*.doc' | while read -r file; do
catdoc "$file" | grep -i -l -H --label="$file" $ZOEKER
done >> ~/Documenten/gevonden.txt

Dat gaat prima, op een schoonheidsfoutje na:

find: ‘/home/michael/.dbus’: Toegang geweigerd
find: ‘/home/michael/.gvfs’: Toegang geweigerd
find: ‘/home/michael/.config/enchant’: Toegang geweigerd
find: ‘/home/michael/.cache/dconf’: Toegang geweigerd

De eigenschappen van deze mappen zeggen enkel dat het directories zijn met een lengte groter dan 0.

Bestaat er een truuk om find te beletten daar te willen gaan zoeken in deze vergrendelde mappen?
Ik probeerde in find nog zonder resultaat:
-type f
-readable
-writable
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline vanadium

  • Lid
Re: schoonheidsfoutje oplosbaar?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/29, 17:40:51 »
Ik weet niet van een truck om het zoeken in die folders te beletten, maar je kan de foutmeldingen elimineren met een redirect: "3>/dev/null", of geef in plaats een tekstbestand op om de foutmeldingen in een bestand uit te schrijven. .gvfs werd in recentere Ubuntuversies uit de home directory van de gebruiker verwijderd, en bevindt zich nu onder /run/user/$UID/gvfs. Onder recentere versies zal je alvast van die geen last hebben. Voor de andere folders vind ik de melding eigenaardig: zou bijna doen vermoeden dat de permissies verkeerd staan, of dat je find commando als een andere gebruiker wordt uitgevoerd.

Re: schoonheidsfoutje oplosbaar?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/30, 09:51:47 »
bedankt Vanadium.

je bracht me op het goede spoor, het werkt met:

2> /dev/null
Ben nog maar kortelings aan de slag met bash-programming.

Vervelend is dat alle info zeer verspreid wel ergens te vinden is als je googelt, en meestal via enkele voorbeelden waar je het mee moet doen.
Dan snap je soms niet wat je eigenlijk aan het doen bent en waarom.
Een heel goed werk met regels en details heb ik nog niet ontdekt.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline vanadium

  • Lid
Re: schoonheidsfoutje oplosbaar?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/30, 10:21:21 »
Kijk maar eens in "man bash". Dit secreet staat onder het hoofdstuk "REDIRECTION".

Alle gekheid op een stokje, het is inderdaad een systeem dat zo rijk en complex is dat het moeilijk is er een inzicht in te verwerven. Alles uit het hoofd kennen is schier onmogelijk, tenzij je er dagelijks mee bezig bent.

De "man"pagina's zijn, zoals ik illustreerde, een oneindige bron van informatie. Een beginneling krijgt er echter al vlug hoofdpijn van: systematisch de man pagina's lezen is zeker niet de gemakkelijkste manier om het besturingssysteem te leren kennen. Een meer toegankelijk boekje lezen laat je wel toe om geleidelijk inzichten te verwerven. Die inzichten laten je toe gemakkelijker zelf een probleem op te lossen. Op een bepaald moment worden die compacte, efficiënte man pagina's wél nuttig: ze geven je vlug, efficiënt en zonder poespas de informatie die je dan zoekt.

Grote aanrader om je eens enkele avonden mee te entertainen: Bash Guide for Beginners door Machteld Garrels. Laatst bijgewerkt in 2008, maar perfect bruikbaar nu (bash heeft al lang zijn definitieve vorm). Aangenaam en toegankelijk geschreven. O ja, Belgisch fabricaat, en denkt iemand nog dat Linux vooral iets van mannen is?