Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: >OPGELOST< Wat is een triple Boot??  (gelezen 1132 keer)

Offline marz

  • Lid
>OPGELOST< Wat is een triple Boot??
« Gepost op: 2010/10/23, 20:13:46 »
Wat is een triple boot, ik weet het echt niet.. mijn idee is dat je op 1 harde schijf tussen twee software programma's kan switchen maar hoe het werkt weet ik nieten hoe je het moet doen ook niet  wie wil mij dat uitleggen B.V.D..

Gr Marz
« Laatst bewerkt op: 2010/10/25, 11:52:47 door femke98 »

Offline ivo

  • Lid
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline soppel

  • Lid
Re: Wat is een triple Boot??
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/23, 20:45:28 »
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline marz

  • Lid
Re: Wat is een triple Boot??
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/23, 20:58:39 »
Oké, ben er nog niet helemaal uit en het hebt dus met partities te maken... goed! nog even verder studeren  :rolleyes:

Wordt vervolgd

Gr Marz.

Offline soppel

  • Lid
Re: >WORDT VERVOLGD< Wat is een triple Boot??
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/23, 21:07:54 »
da's erg kort door de bocht hoor Marz!

Ja, er komen partities voor in het geheel.
Maar een waarschuwing is hier wel even op zijn plaats. Als je het niet volledig begrijpt, is het niet verstandig om er aan te beginnen.
Tenzij je een test PC gebruikt. Maar als het je gewone PC is, kan een klein foutje een groot probleem geven!

dit niet om te kleineren, maar puur om te voorkomen dat je straks met een dooie pc zit!
Oftewel: als je iets niet begrijpt vraag voordat je begint!
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline marz

  • Lid
Re: >WORDT VERVOLGD< Wat is een triple Boot??
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/24, 14:17:49 »
Nee hoor, je kleineert me niet, maar die dooie pc is weer tot leven gewekt en valt nog af en toe wat flauw..

Maar met de techniek van tegenwoordig blijf je bezig.(kan altijd wel een test pc gebruiken)

Ik heb hier en daar al wat gevonden, ben er niet helemaal uit maar het wordt me wel wat duidelijker..

Ga nog even googlen

Gr Marz. ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/10/24, 14:19:41 door marz »

Offline heir4c

  • Lid
Re: >WORDT VERVOLGD< Wat is een triple Boot??
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/24, 15:04:24 »
Heb hier zelf een laptop met 4 besturingssystemen erop. 3x ubuntu en 1x CentOS.

Waar je op moet letten is dat je bij het indelen van de schijf je een extended (uitgebreide) partitie aanmaakt.
Op een Harde schijf kan je maar 4 primaire partities aanmaken, maar als je van één van die partities een extended maakt kan je in die partities heel veel partities aanmaken waar je dan op elke partitie een besturingssysteem kan installeren.



sda   #de schijf zelf. De a verwijst naar de eerste schijf. sdb is dus de tweede schijf, enz... Dat zijn dus verschillende harde schijven.

Zo ziet mijn schijf eruit:
(Je eigen schijf kan je dus bekijken met het commando:
sudo fdisk -lde -l is een kleine L.)



sda1 is een vaste primaire partitie. De sda2 is de swap en sda3 is de extended partitie (uitgebreid) en sda4 is ook een primaire partitie.

De partities sda5 en sda6 vallen onder de sda3. Dat lijkt hier schijnbaar niet zo te zijn om dat ze onder sda4 vermeld staan maar als je naar 'Begin' en 'Einde' kijkt zal je zien dat de beginwaarde van sda5 en de eindwaarde van sda6 overeenkomen met die van sda3.

Hier staan ze dus volgens de cijfers van de partities gerangschikt, vandaar.

Zo kan je nog, naar gelang de grootte van je schijf, meerdere partities onder sda3 aanmaken. Zo krijg je dan sda7, sda8, sda9 enz....
Op elk van deze partities kan je een OS plaatsen.

Je hebt ook maar één swap nodig.

Waar je wel op moet letten is als je een OS/distro installeerd en die gebruikt standaard ext3 voor het bestandssysteem, dan moet je zorgen dat grub vanuit een OS geïnstalleerd word dat ext4 heeft. Omdat het OS dat met ext3 werkt geen ext4 kent en daarmee dus niet overweg kan en dus niet herkend gaat worden.
Ook al omdat dat os waarschijnlijk nog met de oude grub werkt en niet met Grub2. Grub (de oude versie) herkend geen grub2 maar grub2 kan wel overweg met grub (de oudeversie)

« Laatst bewerkt op: 2010/10/25, 20:16:19 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline marz

  • Lid
Re: >WORDT VERVOLGD< Wat is een triple Boot??
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/24, 20:33:21 »
Het is me steeds meer duidelijker geworden, en nu is het gelukt om op 1 partitie Ubuntu 9.10 en de ander Ubuntu 10.10 te installeren... zonder dat m'n computer dood of flauw viel! :o :rolleyes:

Met een beetje geduld en volharding en goeie informatie kom je er wel... ???

Bedankt Mensen! ;) =D