Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB stick toegang  (gelezen 3212 keer)

Gast

  • Gast
USB stick toegang
« Gepost op: 2006/09/01, 20:15:55 »
Ik ben tegen het volgende aangelopen:

Ik ben in het bezit van 1 usb stick, 1 Playstation Portable met 512Mb disk en een cardreader/writer met enkele MMC kaartjes.

Bij geen van alle apparaten kan ik gegevens wissen of schrijven. Lezen gaat prima.

Ik heb eerlijk gezegd niet veel uitgeprobeerd omdat ik had verwacht dat dit wel zou werken. Overigens zijn alle kaartjes fat 16 of  fat32  geformatteerd. DMESG geeft geen errors bij koppelen.

Google leverde mij alleen op dat ik mijn fstab moest aanpassen, maar het moet toch op een gebruikers vriendelijke manier mogelijk zijn om deze kaartjes te wissen/beschrijven?

Iemand enig idee?

Groet

Roger

Saamelainen

  • Gast
USB stick toegang
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/01, 20:27:29 »
USB-stick:

Helaas is er nog geen gebruiksvriendelijkere manier dan die in een terminal. Althans, die heb ik hier nog niet gezien. Er zijn enkele topics over geweest. Als je even wilt zoeken op memory stick en usb stick formateren moet je ze tegenkomen.

De code om te formateren is als volgt:

sudo mkdosfs /dev/devicename

of

sudo mkfs.vfat /dev/devicename

Zie ook man:mkdosfs

Eeerlijkheidshalve moet ik bekennen dat het mij op deze manier nog niet gelukt is.

Gast

  • Gast
USB stick toegang
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/01, 23:35:22 »
Serieus? Ik dacht toch echt dat dat zonder problemen werkt in ander distributies.

Ik zal vanavond nog eea proberen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
USB stick toegang
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/02, 17:57:00 »
Heeft dit misschien te maken met het mount/unmount gedoe?

Onder Linux worden wijzigingen van de inhoud van de USB-staaf, niet meteen weggeschreven naar de USB-staaf. Dat gebeurt pas nadat je de staaf softwarematig hebt losgekoppeld. Opdracht: Uitwerpen/unmount. Rechtsklikken met de muis, dan zie je die optie.

Heel verwarrend in het begin, moet ik zeggen. Het wordt hoog tijd dat Linux zich in dat opzicht wat gebruikersvriendelijker toont. Wat voor voordeel heb ik, als gebruiker, ervan dat wijzigingen "in de wacht" worden gezet in plaats van meteen uitgevoerd?

Enfin, als je het

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
USB stick toegang
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/02, 18:36:32 »
Enkel voordelen. Nice-values zijn een van de grote voordelen van Linux!
Als je een stick in Win er onmiddellijk uithaalt komt het ook niet goed hoor ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
USB stick toegang
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/02, 19:14:03 »
Citaat van: zappa
Enkel voordelen. Nice-values zijn een van de grote voordelen van Linux!
Als je een stick in Win er onmiddellijk uithaalt komt het ook niet goed hoor ;)
Als het lampje op de staaf nog knippert. Dat is waar, lol.

Wat bedoel je overigens met nice-values?

Groet, Pjotr.

Gast

  • Gast
USB stick toegang
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/02, 20:06:42 »
Ik heb het gevonden. Gewoon netjes unmounten dan is er dus niks aan de hand. (zoals hierboven dus staat).

probleem (dat er eigenlijk niet was) opgelost.

Groet

Roger

Saamelainen

  • Gast
USB stick toegang
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/02, 20:15:56 »
Zeer bedankt! Eindelijk opgelost. :)

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
USB stick toegang
« Reactie #8 Gepost op: 2006/09/02, 22:17:33 »
@ pjotr: Je kan een proces een bepaalde prioriteit geven, normaal 'nice'. Je kan dat ook zien via ps -A of nog de system monitor ;)

Offline merijn

  • Lid
USB stick toegang
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/12, 19:28:29 »
Hoi,ik heb een Packardbell audiodream mp3 speler met 512mb geheugen.
Daar heb ik een heel vervelend probleem mee,dat had ik vroeger onder windows niet.
Als ik hem inplug dan ziet hij wel dat ik een zogenaamde usbstick erin doe.
Maar met de opslagcapaciteit klopt er geen bal van,dan zegt hij dat ik maar 48kb vrij geheugen heb en ik heb 512mb erin zitten.
Weet iemand misschien hoe ik wel alles goed werkend kan krijgen en of ik eventueel nog meer hotplugable progjes moet installeren via Synaptic?,om dit probleem te verhelpen?.

Ik heb de volgende progjes geinstalleerd.

de usbmount dingen en de usbutils.

Dit om zelf even uit te vogelen of dan het probleem verholpen zou kunnen zijn,maar niet dus.

Ter verduidelijking heb ik de nieuwste k-7 kernel in gebruik,dit omdat ik een athlon-Xp 2800+ gebruik en daardoor mijn systeem meer geoptimaliseerd loopt.
Deze kernel heeft als het goed is dezelfde dingen aan boord als de standaard 386 kernel van Ubuntu.

Ik hoop dus dat iemand mij behulpzaam zou kunnen zijn,bedankt alvast.

Groeten,

Merijn

Offline merijn

  • Lid
USB stick toegang
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/31, 18:18:50 »
Ik heb nu inmiddels Edgy geinstalleerd,en nog steeds hetzelfe probleem.
Nog steeds wat dingen nagespit op het internet om toch een oplossing voor dit probleem te zoeken,maar geen resultaat.
Ik ga er nu dus gewoon van uit dat mijn Packardbell audiodream mp3 speler met 512mb geheugen,helaas niet compatible is met Linux.
Ik vind dat wel jammer.
Misschien dat andere mp3 spelers wel compatible zijn met Linux.
Maar ja welke dat zijn weet ik niet,ik ben niet van plan om alleen vanwege Linux een andere mp3speler te moeten aanschaffen,en Windows wil ik niet hoeven installeren,want ik wil Linux als standalone systeem hebben op mijn pc.


Groeten,

Merijn

Offline merijn

  • Lid
USB stick toegang
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/16, 21:25:57 »
Hoi,eindelijk na een lange tijd is het mij gelukt om mijn mp3 ding aan de praat te krijgen.
Het is ook alweer lang geleden dat ik hulp in heb geroepen om mijn ding aan de praat te krijgen.
Maar nu heb ik feisty geinstalleerd,wat goed werkt.
Dankzij allemaal verbeteringen doet mijn mp3 ding het nu goed.
Ik heb hem geformatteerd en nu kan ik gewoon hem inpluggen en alles weghalen en dan weer wat nieuws erop zetten.
Hij kan nu wel alles volgooien tot de 512mb vol is.
Waar een hele tijd wachten toch goed voor is.
Ik heb maar ook gelijk een nieuw gegde bedacht.wat hierop misschien een beetje betrekking heeft.
Groot geduld,de wensen worden later vervuld.


Nogmaals wil ik iedereen die mij toen in oktober 2006 heeft geholpen met mijn probleem op te lossen op dit forum bedanken voor de hulp.


Groeten,

Merijn Versteeg