Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet monitoren  (gelezen 7280 keer)

Offline Haris

  • Lid
Internet monitoren
« Gepost op: 2019/07/22, 16:43:26 »
Mijn internet via ADSL valt regelmatig uit maar de provider kan niks vinden want als ze testen werkt het goed.
Bestaat er een app die storingen vastlegt?
 

nahjo

  • Gast
Re: Internet monitoren
« Reactie #1 Gepost op: 2019/07/23, 17:29:48 »
Mijn internet via ADSL valt regelmatig uit maar de provider kan niks vinden want als ze testen werkt het goed.
Bestaat er een app die storingen vastlegt?
Zou je ook met een ping opdracht kunnen doen als er geen app's opduiken.

Je provider meet tot de ADSL modem maar daar achte zouden ook probleempjes kunnen zitten.
Heb je een router? Reset die dan eerst eens want die kan ook wel eens overstuur raken  :)
Een andere DNS server proberen is misschien ook iets te proberen.


Re: Internet monitoren
« Reactie #2 Gepost op: 2019/07/24, 12:39:02 »
Klinkt misschien stom, maar wie weet...
Met dit warme weer, en ondertussen intensief gebruik van je verbinding, kan zorgen voor oververhitting van je apparatuur. Als dan ook je apparatuur nog in een afgesloten kast ingebouwd zit....
Dit hadden wij onlangs ook op een warme dag terwijl iedereen tegelijk hier vet zat te joetjoepen en netflixen. Uurtje of wat afkoelen en alles liep weer lekker.

Met Systeemmonitor kun je al e.e.a. zien. Met Netwerkhulpmiddelen nog wat meer.
« Laatst bewerkt op: 2019/07/24, 12:41:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Haris

  • Lid
Re: Internet monitoren
« Reactie #3 Gepost op: 2019/07/30, 15:33:38 »
Dank, het probleem ligt zeker in de koperdraad van repartiteur tot aan het huis.
Nog steeds geen programmaatje gevonden dat de storingen logt...

nahjo

  • Gast
Re: Internet monitoren
« Reactie #4 Gepost op: 2019/07/30, 16:05:05 »
Een eigen ping test kan misschien een bewijs leveren  :)
In een terminal de volgende opdracht een tijdje laten draaien:
ping -i 10 -c 360 -D -O 127.0.0.1 >>pingtest.txtHierbij moet je 127.0.0.1 vervangen door een IP adres op het internet (van je provider bijvoorbeeld)
elke 10 seconde (-i 10) zal er een ping worden verzonden tot 360 keer (-c 360) naar het ip adres x.x.x.x en het resultaat komt in het bestand pingtest.txt met eventuele foutmeldingen.
De test voortijdig afbreken kan met ctrl-c.

succes

Offline Haris

  • Lid
Re: Internet monitoren
« Reactie #5 Gepost op: 2019/07/30, 17:20:55 »
Dat ga ik direct proberen! Merci!

Offline Haris

  • Lid
Re: Internet monitoren
« Reactie #6 Gepost op: 2019/07/30, 18:03:14 »
Dat gaat goed, geeft netjes aan wanneer de verbinding verbroken is....
Is het mogelijk de datum en tijd van het pingen te vermelden in het log?

nahjo

  • Gast
Re: Internet monitoren
« Reactie #7 Gepost op: 2019/07/30, 18:13:09 »
De tijd staat al in het log  =D Dat is unix tijd (eerste getal).
Op het internet is wel wat informatie te vinden voor conversie van unix time naar leesbare tijd  ;)

Offline Haris

  • Lid
Re: Internet monitoren
« Reactie #8 Gepost op: 2019/07/30, 18:29:16 »
Ik zie het, txt bestand opent in Leafpad. Soort Star Trek tijd....leuk, maar niet erg leesbaar...hele datum/tijd bestand omzetten in één keer mogelijk?

Re: Internet monitoren
« Reactie #9 Gepost op: 2019/07/30, 20:04:23 »
Hierbij moet je 127.0.0.1 vervangen door een IP adres op het internet (van je provider bijvoorbeeld)
elke 10 seconde (-i 10) zal er een ping worden verzonden tot 360 keer (-c 360) naar het ip adres x.x.x.x en het resultaat komt in het bestand pingtest.txt met eventuele foutmeldingen.

Kijk wel uit met dit soort testje. Een provider is er niet blij mee als je hun systeem gaat flooden, en al zeker niet als het op een ddosaanval gaat lijken.  =D
Vraag dan in elk geval even of je een kennis mag pingen.

Met Systeemmonitor kun je al e.e.a. zien. Met Netwerkhulpmiddelen nog wat meer.

Met Netwerkhulpmiddelen kun je bv ook pingen.  ;)
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

nahjo

  • Gast
Re: Internet monitoren
« Reactie #10 Gepost op: 2019/07/30, 22:36:34 »
Ik zie het, txt bestand opent in Leafpad. Soort Star Trek tijd....leuk, maar niet erg leesbaar...hele datum/tijd bestand omzetten in één keer mogelijk?

De data in calc plakken en zorgen dat het als geheel getal in een kolom staat. Op die kolom kan je een conversie formule loslaten. https://forum.openoffice.org/en/forum/viewtopic.php?f=13&t=606

@partyrabbit
1 ping per 10 seconden gedurende 1 uur.......... als dat een probleem zou zijn bij je provider neem dan heel snel een andere provider  ;)

Re: Internet monitoren
« Reactie #11 Gepost op: 2019/07/31, 14:08:33 »
@partyrabbit
1 ping per 10 seconden gedurende 1 uur.......... als dat een probleem zou zijn bij je provider neem dan heel snel een andere provider  ;)

Dat stukje is waarschijnlijk geen probleem als het bij een enkele keer blijft, maar je kunt beter wel opletten dat je het goed instelt. Als je per ongeluk per seconde of een tiende ervan instelt ipv tien kunnen ze er minder blij mee zijn.
En dan nog, pingen over het net is over het algemeen niet iets waar ze blij mee zijn.

Pingen is ook niet nodig. Er zijn genoeg andere snelheidtests beschikbaar waar je niemand ongevraagd voor hoeft te pingen (maar jij gepingt wordt).

En vooral ook dit ...

Mijn internet via ADSL valt regelmatig uit maar de provider kan niks vinden want als ze testen werkt het goed.

Als de provider nu al aan geeft dat de verbinding tot de modem/router goed is zou je het kunnen gaan zoeken in je eigen netwerk, en is het probleem zoeken binnen je eigen netwerk voor de hand liggend en pingen binnen je netwerk ook voldoende.
Providers kunnen in elk geval tot in 'hun' modem/router testen, en niet zelden ook voorbij :evil:  als je 'hun' routernetwerk gebruikt ... waar ik ook al heel vaak op attendeerde! Zet je router-firewall maar uit en zij kunnen tot (en met wat pech in) je computer kijken waar de fout zit.
« Laatst bewerkt op: 2019/07/31, 14:35:29 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Internet monitoren
« Reactie #12 Gepost op: 2019/07/31, 14:20:46 »
Even wat wilde gedachtes tussendoor.

ADSL over kabel of wifi?
Als het over wifi is kunnen er ook nog wat andere problemen spelen (kanaalkeuze in druk wifi-gebied bijvoorbeeld).

Als het over kabel is... leg er eens een losse kabel naast om te kijken of het dan wel goed gaat. Lan-kabels kunnen verouderen met verbindingsproblemen als gevolg.

Een keer alles opnieuw inpluggen wil ook 'nog wel eens' helpen (stekkertjes eruit, ff stof blazen en weer er in). Lang ingeplugd laten levert ook nog wel eens problemen op.

En wat ik me ook afvraag, hoe is het nu nu de extreme warmte weg is? Aangezien elektronica ver boven normale huiskamertemperaturen ook vreemd kan doen.
« Laatst bewerkt op: 2019/07/31, 14:24:53 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Haris

  • Lid
Re: Internet monitoren
« Reactie #13 Gepost op: 2019/08/12, 13:37:26 »
Was even weg. Ze zijn nieuwe kabel buiten aan de weg aan het plaatsen...veel bovengronds hier...veel connectie boxjes, veel storing.
het probleem is dat als je klaagt en ze komen en het internet doet het, ze een rekening sturen. Vandaar mijn vraag om de verbindingsfouten te loggen.

 

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Internet monitoren
« Reactie #14 Gepost op: 2019/08/12, 17:13:56 »
Hoi Haris,

Dat gedonder heb ik met Ziggo ook gehad en toen ben ik de verbinding gaan loggen, gewoon via mijn Xubuntu. Dat was niet zo heel moeilijk. Ik ga eens op zoek voor je naar hoe ik dat deed want dat is wel wat tijd geleden.

Dat Ziggo kabel is en jij ADSL maakt volgens mij hier niet uit.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Internet monitoren
« Reactie #15 Gepost op: 2019/08/12, 17:27:59 »
Hebbes!

Zie de bijlage. Ontzip die en start dat script. Dat logt het down zijn elke keer in syslog en herstart de verbinding. Dan kan jij richting jouw provider met een statistiek komen van de uitval.

Hoe dat script nou exact functioneert weet ik ook niet meer goed, maar hopelijk krijgen we wat hulp van de experts.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Haris

  • Lid
Re: Internet monitoren
« Reactie #16 Gepost op: 2019/08/21, 11:10:02 »
Dank, hoe start ik dat script? Moet ik zelf de /etc/init.d/ file aanmaken?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Internet monitoren
« Reactie #17 Gepost op: 2019/08/21, 13:07:44 »
Dat script start je in een terminal met de opdracht: ./verbindingscheck.sh vanuit de map waarin je hem geplaatst heb.
Je hoeft volgens mij niks aan te maken

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Haris

  • Lid
Re: Internet monitoren
« Reactie #18 Gepost op: 2019/08/21, 14:02:28 »
haris@haris-Aspire-6930G:~/Downloads$ ./verbindingscheck.sh
[ ok ] Restarting networking (via systemctl): networking.service.
./verbindingscheck.sh: line 15: /etc/init.d/dhcp3-server: No such file or directory
haris@haris-Aspire-6930G:~/Downloads$

Denkt 10 seconden en dan terug naar af...

Offline Haris

  • Lid
Re: Internet monitoren
« Reactie #19 Gepost op: 2019/08/23, 13:43:54 »
Ik zoek nog steeds een manier om de conditie en snelheid van mijn adsl verbinding vast te leggen...iemand?

nahjo

  • Gast
Re: Internet monitoren
« Reactie #20 Gepost op: 2019/08/25, 15:13:10 »
ping www.google.be -i 10 -c 360 -O | while read pong; do echo "$(date): $pong" >>pingtest.txt; done


Offline Haris

  • Lid
Re: Internet monitoren
« Reactie #22 Gepost op: 2019/08/26, 10:39:43 »
Pingen gaat prima en laat duidelijk de onderbrekingen zien. Straks komt er weer een monteur de buiten kabels testen....want op het callcenter in Algiers hebben ze gemeten dat er te veel db noise op de lijn zit....this is France...

Offline Haris

  • Lid
Re: Internet monitoren
« Reactie #23 Gepost op: 2019/08/26, 11:48:46 »
ping www.google.be -i 10 -c 360 -O | while read pong; do echo "$(date): $pong" >>pingtest.txt; done
Prachtig, de datum/uur staat nu in begrijpelijk formaat (voor mij), niet langer Linux time...merci!