Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verwijderen uitzondering op forumregels?  (gelezen 2628 keer)

Verwijderen uitzondering op forumregels?
« Gepost op: 2010/09/05, 21:49:38 »
* Overtredingen van deze forumregels worden oogluikend toegestaan in het moppentopic en de stamkroeg, mits het humor betreft.

Er zijn een aantal leden die graag deze uitzondering op de forumregels verwijderd zouden zien.

Misschien is het goed om ook meteen deze uitzondering te verwijderen:

** Uitzondering wordt gemaakt voor gepaste reclame op de forumonderdelen vraag en aanbod, en voor teamleden in het algemeen m.b.t. reclame voor de partners van ubuntu-nl.

Zouden jullie als forumteam hier iets mee kunnen doen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Verwijderen uitzondering op forumregels?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/05, 21:54:48 »
Zo lang het mogelijk blijft om de namen van bijv. sponsors en partners te kunnen blijven noemen vind ik het prima.
Minder regels en simpele regels zijn altijd beter :)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Verwijderen uitzondering op forumregels?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/05, 22:37:43 »
Ik ben niet zo voor het verwijderen van die uitzonderingen. Maar als het zover komt dat dat wel gebeurd zal ik mij daar bij moeten neerleggen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Verwijderen uitzondering op forumregels?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/06, 09:39:14 »
Zo lang het mogelijk blijft om de namen van bijv. sponsors en partners te kunnen blijven noemen vind ik het prima.

Een kwestie van even melden dat er een uitzondering wordt gemaakt als er een klacht over komt dat dat niet volgens de regels zou zijn lijkt mij. Maar ik verwacht niet dat er veel mensen over zullen klagen als een sponsor van ubuntu-nl genoemd wordt. Hoogstens om wat te trollen misschien, maar ook dan is het denk ik gewoon een kwestie van duidelijk aangeven dat jullie hier een uitzondering op de regels voor maken.

Misschien is het goed om in de betreffende draad even te melden dat het forumteam hier een besluit over zal nemen. Wellicht tijdens de irc meeting die eraankomt oid? :)

Re: Verwijderen uitzondering op forumregels?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/06, 12:19:27 »
Moet dat ook niet in de meeting?
Wie zijn deze leden, hoeveel zijn het er?


+1
Ik denk dat het belangrijk is om te weten hoeveel leden (ongeveer) last hebben van deze uitzondering.
Als het slechts een paar enkelingen zijn hoeft dat nog geen reden te zijn om het beleid aan te passen. (Ik hoef geen meerderheid hoor, maar toch wel een significant aantal mensen)

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van het verwijderen van deze uitzonderingen.
Als het echt over de scheef gaat dan hoeft de uitzondering niet gemaakt te worden, maar een seksistisch mopje is op zich nog geen probleem. Evenals een mop belgenmop (of een mop over hollanders), dat is, mits het humor betreft, geen probleem.
De grens zelf is echter vrij vaag, een mop als 'Komt een Turk bij de kassa' gaat naar mijns inziens misschien toch te ver.
Met het verwijderen van de uitzondering ben je wel mooi van het grijze gedoe af en kan je een zwart-wit beleid voeren.
Maar persoonlijk denk ik niet dat het goed is als we de boel 'met ijzeren hand' gaan 'regeren'.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Verwijderen uitzondering op forumregels?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/06, 13:04:10 »

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van het verwijderen van deze uitzonderingen.
Als het echt over de scheef gaat dan hoeft de uitzondering niet gemaakt te worden, maar een seksistisch mopje is op zich nog geen probleem. Evenals een mop belgenmop (of een mop over hollanders), dat is, mits het humor betreft, geen probleem.
De grens zelf is echter vrij vaag, een mop als 'Komt een Turk bij de kassa' gaat naar mijns inziens misschien toch te ver.
Belgenmoppen of over Hollanders zijn niet discriminerend en kan je gewoon maken. Moppen over Turken enz. zijn vaak wel discriminerend.
Seksistische moppen zijn soms erg vrouw-onvriendelijk en kunnen ook discriminerend zijn.

Prima dat je dit soort moppen met vrienden of in de kroeg tapt maar het is hier openbaar forum. Discriminatie hoort hier niet thuis, Ubuntu is voor iedereen.

Het kan niet dat mensen (allochtonen, vrouwen, homo's) zich hier niet prettig voelen omdat we discriminerende grappen toestaan.

Zie ook http://forum.ubuntu-nl.org/forum/forum-regel-4-uitzondering-voor-moppentopic-en-stamkroeg/

en/of http://www.art1.nl/

Last-but-not-least:
Door het aantal regels en uitzonderingen te beperken maak je het regelment juist duidelijker en neemt de kans toe dat het ook echt gelezen (en begrepen) wordt. :P
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Verwijderen uitzondering op forumregels?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/06, 14:23:39 »
Maar persoonlijk denk ik niet dat het goed is als we de boel 'met ijzeren hand' gaan 'regeren'.

Volgens mij is dat ook niet de bedoeling. Er werd aangegeven dat iedereen wel begrijpt dat een Ollander mop niet valt onder discriminatie, en zo snapt waarschijnlijk ook iedereen wel dat een sponsor van ubuntu-nl niet valt onder de reclame uitingen. Maw. de uitzonderingen expliciet benoemen wordt onnodig, en onwenselijk geacht omdat het de regels onnodig complex maakt. Er wordt niet bedoelt dat er geen uitzonderingen meer zouden mogen zijn oid.

Re: Verwijderen uitzondering op forumregels?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/06, 14:25:20 »
Moet dat ook niet in de meeting?

Ik doelde op de irc meeting van het forumteam. ;)  Maar het kan natuurlijk ook op de openbare irc-meeting gezet worden.

Re: Verwijderen uitzondering op forumregels?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/06, 14:47:48 »
Het is een beslissing van het forumteam, dus jullie moeten het maar zo regelen als jullie dat prettig vinden. Op de openbare meeting, forum-meeting, of gewoon in deze draad beslissen. Maakt mij niets uit, als er maar een duidelijk antwoord komt naar de leden die hebben aangegeven dat ze het prettig zouden vinden als de uitzonderingen op regel 4 voor het moppentopic en de stamkroeg verwijderd zouden worden.