Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Shuttleworth denkt over beursgang Canonical  (gelezen 989 keer)

Shuttleworth denkt over beursgang Canonical
« Gepost op: 2015/05/22, 23:37:35 »
Toch wel een opvallend bericht: http://www.zdnet.com/article/mark-shuttleworth-considering-canonical-ipo/ Weet niet precies hoe serieus het is maar volgens mij een redelijk betrouwbare bron. De uitspraak heeft hij kennelijk gedaan op een OpenStack-conferentie. Het zijn vooralsnog alleen maar plannen.

Wat wel opvalt, heel veel over cloud en eigenlijk niets over de desktop. Eigenlijk helemaal niet opvallend trouwens. Zeker niet omdat OpenStack wordt genoemd als het enige winstgevende onderdeel van Canonical.

De vraag is wat een eventuele beursgang van Canonical zou doen met Ubuntu als zijnde het desktopbesturingssysteem. Waarschijnlijk niet zo veel, al was het maar omdat de desktop steeds minder belangrijk wordt.

Edit: Voor meer Nederlandstalige info hierover, zie Tweakers : http://tweakers.net/nieuws/103258/ubuntu-maker-canonical-overweegt-beursgang.html
« Laatst bewerkt op: 2015/05/22, 23:39:52 door erik1984 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Shuttleworth denkt over beursgang Canonical
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/22, 23:56:34 »
Weer eens wat anders dan een aandeel ABN AMRO....  =D

Maar sowieso niks voor mij. Ik ben allang blij als ik elke week m'n boodschappen bij de Aldi kan betalen.  :P

Offline RikRik

  • Lid
Re: Shuttleworth denkt over beursgang Canonical
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/23, 00:01:28 »
Het draait om geld, het moet winstgevend zijn, ook Mozilla zoekt manieren om te verdienen: http://tweakers.net/nieuws/103250/mozilla-introduceert-privacyvriendelijke-tiles-met-advertenties-in-firefox.html

Re: Shuttleworth denkt over beursgang Canonical
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/23, 08:54:07 »
Voor winst en grootkapitaal is dit zeker goed nieuws; zeker als de aandeelhouders dan de Community zouden zijn.

Maar ik zou eerlijk gezegd mijn kapitaal niet willen steken in Canonical, maar eerder Red Hat of (moesten ze ook naar de beurs trekken) Debian; gewoon omdat op servervlak en services die 2 laatsten steviger in hun schoenen staan.

Helaas is bv Facebook met het trekken naar de beurs bijna kopje onder moeten gaan; er zijn teveel parameters die een aandeel in waarde bepalen, zeker met een illuster iets als een softwarebedrijfje.

Mijn portefeuille zal Canonical niet inkomen, misschien uit sympathie dat ik er een paar koop, maar investeren doe ik er niet in.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Shuttleworth denkt over beursgang Canonical
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/23, 12:02:30 »
De vraag is wat een eventuele beursgang van Canonical zou doen met Ubuntu als zijnde het desktopbesturingssysteem. Waarschijnlijk niet zo veel, al was het maar omdat de desktop steeds minder belangrijk wordt.

Zou het niet zo zijn dat het grote geld gezocht wordt waar het grote geld zit? Bij de zakelijke linux gebruikers?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Shuttleworth denkt over beursgang Canonical
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/23, 12:52:18 »
Dat doen ze nu al met OpenStack, dat is eigenlijk puur gericht op (grote) bedrijven. Dus in dat opzicht zal Canonical niet erg veranderen denk ik.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Shuttleworth denkt over beursgang Canonical
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/23, 13:03:23 »
Voor de continuïteit van Canonical (en dus van Ubuntu) is het in elk geval goed nieuws.  :)

Een gezonde financiële basis is onontbeerlijk, net zoals Red Hat (RHEL, Fedora) en SUSE (SLED, openSUSE) die hebben. Hopelijk slaagt de beursgang....
« Laatst bewerkt op: 2015/05/23, 13:06:33 door Pjotr »

FrSu

  • Gast
Re: Shuttleworth denkt over beursgang Canonical
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/23, 13:20:04 »
Zolang ze daarmee betrokken aandeelhouders krijgen zal het waarschijnlijk goed gaan, als ze echter in de handen vallen van geldwolven (en daar kun je op de beurs verzekerd van zijn) zie ik het somber in.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Shuttleworth denkt over beursgang Canonical
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/23, 14:26:26 »
Zou het niet zo zijn dat het grote geld gezocht wordt waar het grote geld zit? Bij de zakelijke linux gebruikers?

Dat doen ze nu al met OpenStack, dat is eigenlijk puur gericht op (grote) bedrijven.

Ja er is meer dan de desktop. Een paar maanden geleden zag ik een video van een real-time demonstratie van     Bare Metal Magic - Mark Shuttleworth .  Het is een flitsende show over het configureren van systemen met databases and stuff like that als je weet hoe je zelf achter een toetsenbord zit te prutsen.

Re: Shuttleworth denkt over beursgang Canonical
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/23, 15:10:41 »
Zou het niet zo zijn dat het grote geld gezocht wordt waar het grote geld zit? Bij de zakelijke linux gebruikers?
Ja er is meer dan de desktop.
Dat is ook een beetje waar mijn (retorische) vraag vandaan kwam.
Ik kan me niet voorstellen dat de winst van deze beursgang in een verandering van het open source desktop-linux gezocht gaat worden. Dat er dus weinig zal veranderen wat dat betreft.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Shuttleworth denkt over beursgang Canonical
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/23, 16:11:04 »
Ja er is meer dan de desktop. Een paar maanden geleden zag ik een video van een real-time demonstratie van     Bare Metal Magic - Mark Shuttleworth .  Het is een flitsende show over het configureren van systemen met databases and stuff like that als je weet hoe je zelf achter een toetsenbord zit te prutsen.
Inderdaad leuk om te zien hoe behendig Mark Microsoft Windows installeert en een must-have voor mega-rekencentra als Facebook.

http://itsfoss.com/facebook-to-buy-ubuntu-for-3-billion/ misschien geen 1 april grap?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Shuttleworth denkt over beursgang Canonical
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/23, 18:18:34 »
Ik hoop dat Mark met Conanical een paar miljard ophaalt, is alleen maar goed voor Ubuntu - Linux...
Aan de andere kant is het nadeel dat je aandeelhouders gaat krijgen en/of een raad van commissarissen en die kunnen dan wel eens gaan bepalen hoe en wat Ubuntu in de toekomst gaat worden.....
En nog erger of het wel of niet gratis blijft.....

enyway, we wachten maar af..

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Shuttleworth denkt over beursgang Canonical
« Reactie #12 Gepost op: 2015/05/23, 18:30:31 »
Als hij slim is, houdt hij 51% zelf........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Shuttleworth denkt over beursgang Canonical
« Reactie #13 Gepost op: 2015/05/24, 15:37:34 »
Of meer dan 51%. Dan kan hij later als de beursgang m.b.v. bestuur hogere aandeelwaardes met zich mee gaat brengen nog een keer lekker meer cashen en toch 51% over houden. :evil:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore