Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: java overbodig?  (gelezen 4486 keer)

Offline RikRik

  • Lid
java overbodig?
« Gepost op: 2011/12/25, 13:10:48 »
Volgens beveiligingsbedrijf F-Secure is Java onveilig en intussen bijna overbodig. Vanwege het grote aantal gaten in de software doen de meeste gebruikers er verstandig aan het van hun systeem te verwijderen. In een blog waarschuwt Mikko Hypponen, het hoofd van de onderzoeksafdeling, dat exploits in Java een groot risico vormen voor de veiligheid van de gebruiker.
http://webwereld.nl/nieuws/109002/-verwijder-java-van-je-pc-.html

Steeds meer kritiek
Er komt steeds meer kritiek op de Java-software. Recent nog stopte Ubuntu-maker Canonical met de distributie van Sun Java naar het besturingssysteem. De software zal zelfs op afstand worden gedeactiveerd en verwijderd. Microsoft waarschuwde eind november ook al voor Java-aanvallen. Volgens het bedrijf mikt 50 procent van alle malware op gaten in Java. Firefox-maker Mozilla zette de Java-techniek in september ook al op het strafbankje vanwege onveiligheid.


Ik vraag mij af of het verstandig is dat de gemiddelde gebruiker java gaat verwijderen.

« Laatst bewerkt op: 2011/12/25, 13:13:47 door RikRik »

Re: java overbodig?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/25, 13:28:36 »
Ik heb het eigenlijk jaren zo gedaan. Begin met een verse Ubuntu installatie en installeer pas plugins, flash, java etc wanneer een programma het nodig heeft.

Ik vraag mij soms ook af hoeveel mensen wel degelijk Java gebruiken/nodig hebben.

Offline Tom

  • Lid
Re: java overbodig?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/25, 13:29:17 »
Sun java kun je er gerust vanaf knikkeren.
Daarvoor geeft het de uitstekend werkende Openjdk die ook nog eens geregeld geupdatet word.
Gebruik al een paar jaar geen Sun Java meer alles Openjdk wat de klok slaat. ^-^
Maar voor een enkele zal Java toch nog belangrijk zijn op bepaalde websites (games) bv schaken met de klok.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/25, 13:31:16 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: java overbodig?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/25, 14:15:58 »
"Recent nog stopte Ubuntu-maker Canonical met de distributie van Sun Java naar het besturingssysteem. De software zal zelfs op afstand worden gedeactiveerd en verwijderd."

Nu klinkt het net alsof Webwereld vindt dat Canonical dat deed uit veiligheidsaspect, maar dat is helemaal niet waar.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: java overbodig?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/25, 16:33:43 »
"Recent nog stopte Ubuntu-maker Canonical met de distributie van Sun Java naar het besturingssysteem. De software zal zelfs op afstand worden gedeactiveerd en verwijderd."

Nu klinkt het net alsof Webwereld vindt dat Canonical dat deed uit veiligheidsaspect, maar dat is helemaal niet waar.

Dat moesten ze toch verwijderen?
Niets met veiligheid te maken maar met rechten zover ik weet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: java overbodig?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/25, 17:14:08 »
De nieuwste Javaversies aanbieden mocht niet meer (licentieverandering).

De oudere 6u26 aanbieden mocht nog wel, maar die was inmiddels onveilig geworden. Daarom hebben ze die niet alleen verwijderd uit de pakketbronnen, maar ook via de updates uigeschakeld in bestaande installaties. Heel verstandig.

Re: java overbodig?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/25, 17:22:40 »
"Recent nog stopte Ubuntu-maker Canonical met de distributie van Sun Java naar het besturingssysteem. De software zal zelfs op afstand worden gedeactiveerd en verwijderd."

Nu klinkt het net alsof Webwereld vindt dat Canonical dat deed uit veiligheidsaspect, maar dat is helemaal niet waar.

Dat moesten ze toch verwijderen?
Niets met veiligheid te maken maar met rechten zover ik weet.


Klopt, maar Webwereld schrijft het een beetje onlogisch en nu lijkt het net of Webwereld bedoelt vanwege de genoemde veiligheidsissues, maar daar heeft het in Ubuntu niks mee te maken.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: java overbodig?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/25, 17:58:14 »
Die veiligheidsissues hebben er alles mee te maken.

De versies die Canonical wel mag leveren zijn onveilig.
De nieuwere versies die die lekken niet meer hebben mogen niet door Canonical verspreid worden.

Offline RikRik

  • Lid
Re: java overbodig?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/25, 17:59:46 »
"Recent nog stopte Ubuntu-maker Canonical met de distributie van Sun Java naar het besturingssysteem. De software zal zelfs op afstand worden gedeactiveerd en verwijderd."

Nu klinkt het net alsof Webwereld vindt dat Canonical dat deed uit veiligheidsaspect, maar dat is helemaal niet waar.

Dat moesten ze toch verwijderen?
Niets met veiligheid te maken maar met rechten zover ik weet.


Klopt, maar Webwereld schrijft het een beetje onlogisch en nu lijkt het net of Webwereld bedoelt vanwege de genoemde veiligheidsissues, maar daar heeft het in Ubuntu niks mee te maken.

Als Java, een zwakke plek in Windows blijft voortbestaan, dan hebben we binnen afzienbare tijd OpenJDK in Ubuntu niet meer nodig.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: java overbodig?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/25, 18:11:27 »
Die veiligheidsissues hebben er alles mee te maken.

De versies die Canonical wel mag leveren zijn onveilig.
De nieuwere versies die die lekken niet meer hebben mogen niet door Canonical verspreid worden.

+1

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: java overbodig?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/12/25, 18:14:36 »
Ik heb Oracle (Sun) Java af en toe nodig.... openJDK voldoet niet geheel voor mij. Gelukkig kunnen we de nieuwste versies van Oracle (Sun) Java nog steeds zelf binnenhalen en installeren, hetzij handmatig, hetzij via de pakketbron van ons forumlid grizzler: duinsoft.nl.

Handmatig:
http://sites.google.com/site/computertip/java

Pakketbron duinsoft.nl:
http://www.duinsoft.nl/packages.php

Re: java overbodig?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/12/25, 18:37:25 »
Java wordt nog ongelofelijk veel gebruikt in de bedrijfswereld. Zo goed als alle grote IDEs, CI-systemen en (geavanceerde) bugtrackers, als ook andere tools gaan uit van Java en kunnen met moeite met C of C++ werken.

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline RikRik

  • Lid
Re: java overbodig?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/12/25, 18:50:38 »
http://www.computable.nl/artikel/achtergrond/development/1415254/1277180/microsoft-overweegt-eigen-javaalternatief.html
Er is simpelweg teveel steun voor en ondersteuning van Java. Microsoft kan mensen daar niet meer van af brengen", meent analist Dave Kelly

Maar java zal een zwakke plek in Windows blijven, ik heb ergens gelezen dat een groot deel van de java-ontwikkelaars de toekomst somber inzien

« Laatst bewerkt op: 2011/12/25, 18:56:40 door RikRik »

Re: java overbodig?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/12/25, 19:06:37 »
Ik vertrouw voor een groot gedeelte van mijn eigen programmeerwerk op Java en voor de rest heb ik een beetje Qt, C en Python.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: java overbodig?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/12/25, 20:17:37 »
Die veiligheidsissues hebben er alles mee te maken.

De versies die Canonical wel mag leveren zijn onveilig.
De nieuwere versies die die lekken niet meer hebben mogen niet door Canonical verspreid worden.

+1
* Vistaus zucht
Laat ook maar, niemand snapt wat ik bedoel. Zal verder niet in discussie gaan.

Re: java overbodig?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/12/25, 21:30:25 »
Java (vooral Sun's Java) op je PC is en blijft een gigantisch geweldig !

« Laatst bewerkt op: 2017/04/26, 19:15:56 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: java overbodig?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/12/25, 21:36:43 »
Niet mee eens.... Java is prima, mits je het veilig houdt door de updates binnen te sleuren. Enorm veelzijdig, en bovendien platform-onafhankelijk.

Overigens ben je niet erg consequent, want je draait wel Android op je mobiele telefoon... XD.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Android

Re: java overbodig?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/12/25, 21:57:04 »
Joris +100
Volledig mee eens.

@Pjotr: Android is geen Java maar Dalvik, een gemodificeerde Java die door het Android-team onderhouden wordt. Dat is dus niet hetzelfde.
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Java_and_Android_API
http://stackoverflow.com/questions/230193/what-can-you-not-do-on-the-dalvik-vm-androids-vm-that-you-can-in-sun-vm
http://www.techopedia.com/definition/4262/dalvik
« Laatst bewerkt op: 2011/12/25, 22:00:14 door Vistaus »

Offline RikRik

  • Lid
Re: java overbodig?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/12/25, 22:39:53 »
@joris ik ben het met je eens, een update komt vaak te laat. Java is waarschijnlijk voor veel mensen geen noodzaak, ik kom regelmatig computers tegen waar, onbewust, geen Java op geïnstalleerd staan, maar we krijgen wel steeds meer te maken met HMTL5.
HTML5 hijacking is toekomstmuziek.


Re: java overbodig?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/12/25, 23:03:04 »
Ik heb toch liever Android dan geen Android :)


Dat Java vanuit het veiligheidsoogpunt niet zo geschikt is om als runtime in de browser te draaien, dat is een gegeven dat de geschiedenis ons heeft gegeven. Voor de rest een prima taal, lijkt me.

Re: java overbodig?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/12/26, 02:11:39 »
http://www.computable.nl/artikel/achtergrond/development/1415254/1277180/microsoft-overweegt-eigen-javaalternatief.html
Er is simpelweg teveel steun voor en ondersteuning van Java. Microsoft kan mensen daar niet meer van af brengen", meent analist Dave Kelly

Maar java zal een zwakke plek in Windows blijven, ik heb ergens gelezen dat een groot deel van de java-ontwikkelaars de toekomst somber inzien



Ik meende dat Microsoft toch al een alternatief voor Java had, namelijk C#?
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Re: java overbodig?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/12/26, 11:18:47 »
En daarvoor had MS toch Java Virtual Machine?
http://support.microsoft.com/gp/lifean12