Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu  (gelezen 6525 keer)

Offline dirk1965

  • Lid
Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Gepost op: 2014/07/09, 09:16:38 »
Ik wil eerstdaags een nieuwe laptop kopen. Heb in het verleden al eens wat last gehad met een laptop met AMD-processor en dan voornamelijk met de videokaart die niet altijd even goed onder Ubuntu wil werken zonder non-free drivers.  Het gaat dan specifiek over een Radeon-kaart. Dit zou ik deze keer willen vermijden door iets aan te schaffen wat wel probleemloos werkt. De laptop zou normaal enkel moeten dienen om wat te internetten, regelmatig een film afspelen enz. Geen gaming en andere dergelijke zware taken. Kan iemand me adviseren op welke hardware ik moet letten bij de specificaties? Ik besef dat dit een vraag is die regelmatig terugkomt maar het laatste onderwerp wat ik terugvond hierover dateert van 2012.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/09, 09:31:54 »
meeste nieuwe laptops in de wat lagere prijsklasse (400 tot 600 euro) met een intel-processor worden tegenwoordig uitgerust met een intel on-board videokaart, vroeger waren die bagger, maar tegenwoordig beginnen ze aardig goed te worden, intel heeft zelf opensource-drivers dus dat zit wel pluis. De meeste goedkopere laptops met AMD-processoren zijn meestal sneller (amd geeft meer rekenkracht voor minder geld) maar dan zit je helaas vast aan een radeon-videokaart die daar meestal bij geleverd word.

ga je in het duurdere segment van bijvoorbeeld asus kijken (ik heb een N73SV van €800,-) dan zitten daar meesta twee videokaarten in.
namelijk zowel een intel als een nvidia(optimus) je kunt dat werkend krijgen, maar ideaal is het niet (ik spreek uit ervaring)
er zijn twee manieren om die nvidia-kaart aan de gang te krijgen:
1: bumblebee, werkt tot nu toe het beste je moet dan voor elk programma wat op je nvidia moet draaien "optirun" zetten, en voor betere performance "optirun -b primus" (maar dat werkt dan weer niet bij alle spellen)
2: officiële nvidia-drivers: deze methode is prut, je moet via je Nvidia-settings instellen of je je intel of je nvidia wilt gebruiken, en elke keer dat je wisselt moet je opnieuw inloggen, als je je nvidia continu aan hebt staan word je laptop verschrikkelijk warm, vreet stroom (dus nog maar 1/10e van je accu van wat hij anders zou gebruiken) en het ergste van alles, geen enkel spel werkt meer..... enige voordeel is dat je nu 3 beeldschermen tegelijk kunt gebruiken in plaats van 2.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/09, 10:41:59 »
Deze heb ik zelf in gebruik als proefbak, en die bevalt me prima:
http://www.misco.nl/productinfo/productinfo?productCode=300088201&affiliate=GOOGLEPLA&cm_mmc=google-_-Product_PlusBox-_-Notebooks%20&%20Tablets-_-300088201&gclid=COvGhKfqt78CFfMgtAod03MAWQ

Goed geschikt om Linux te installeren naast Windows 8. Alles werkt meteen, uit-de-doos. Slechts enkele kleine aanpassingen nodig: https://sites.google.com/site/computertip/acer

Mat scherm, dus geen last van spiegelingen. Metalen aanraakveld, wat prettiger is dan kunststof. En bepaald niet duur. Enige nadeel: de kast is glimmend, waardoor je snel vingerafdrukken ziet.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/09, 10:46:17 door Pjotr »

Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/09, 12:03:42 »
Neem eens een kijkje bij Dell of Lenovo ; vooral die laatste heeft, voor Ubuntu, zeer goede compatibele hardware.

De duurdere reeksen van HP draaien ook goed met Ubuntu, maar het prijskaartje is dan weer nogal hoog tov de specificaties.

Te mijden zijn vast en zeker: Packard Bell en andere exotische bouwers van laptops.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/09, 15:21:20 »
Ik heb zelf een Dell. Inderdaad is de videokaart (een AMD) keer op keer een ramp. Maar de rest van de hardware werkt zonder enige problemen. Met name het toetsenbord van Dell laptops vind ik erg goed.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/09, 18:10:28 »
Ik heb zelf een Dell. Inderdaad is de videokaart (een AMD) keer op keer een ramp. Maar de rest van de hardware werkt zonder enige problemen. Met name het toetsenbord van Dell laptops vind ik erg goed.

nou.... mijn ervaring met de radeon-kaarten/amd-kaarten is dat ze geweldig goed werken en meteen out-of the box werken op de opensource-driver
de officiële catalyst drivers zijn echt prut....

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/09, 19:13:50 »
Femke: Vooral niets doen. Opensource drivers zijn beter dan de gesloten!

@NiekN Ik heb een hybride systeem. Met Intel én AMD dus. Die doet het alleen met de gesloten drivers. Performance met de OS drivers is idd véél beter helaas. :(

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/12, 18:53:53 »

Mag je jou dan wat vragen?
Heb mijn videodkaart (nvidia kaart) even uit mijn pc moeten halen en nu draait deze op de onboard ati kaart.
Ik dacht even stuurprogramma's kijken, maar daar wordt niets weergegeven.
Beeld is goed verder.

Moet ik dan niets doen, zo laten of moet ik wta installeren?

onboard ati-kaart? of bedoel je nvidia-kaart?
ik weet niet hoe t bij ati zit betreft hybride videokaarten, maar bij nvidia is het zo dat ubuntu "ziet" dat je een nvidia-hebt en bij softwarebronnen zal hij ook aanbevelen "nvidia-current" te installeren.
voorheen resulteerde het installeren van nvidia-current tot een zwart scherm, tegenwoordig is dat redelijk opgelost en installeert ubuntu het pakket "prime" erbij. prime is echter de officiele nvidia-optimus-ondersteuning, jeweetwel die waarbij je met het wisselen van GPU opnieuw moet opstarten, die waarbij je GPU continu je laptop oververhit en je accu leegtrekt...
voor nvidia hybride raad ik aan bumblebee te installeren, ondanks het fijt dat je de (ongebruiksvriendelijke) command-line moet gebruiken is het de enige methode die "echt" werkt.
je kunt controleren of je een nvidia-optimus hebt door in een terminal lspci te tikken, zie je 2x"VGA compatible controller" staan, één keer voor intel en één keer voor nvidia dan heb je optimus en moet je bumblebee installeren...

bij ati is de community-driver (gallium) ALTIJD beter dan die van AMD zelf  :'(
bij een amd-hybride videokaart kun je een trucje proberen genaamt "VGA switcharoo" maar dit zijn vieze kernel-calls.
voor meer info:
https://launchpad.net/~hybrid-graphics-linux

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/13, 14:02:10 »
ow, je bedoelt op de desktop? jah dan snap ik m, ik dacht dat je t over een laptop had...

Offline Allard

  • Lid
Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/13, 14:43:38 »
Stuurprogramma's geeft dus helemaal niets aan. Heb mijn nVidia kaart er weer ingezet nu. En dat werkt toch een stukje prettiger.
Dan wordt die kaart waarschijnlijk al niet eens meer ondersteunt door de AMD drivers omdat AMD waarschijnlijk de ondersteuning heeft gestopt. Daarom kies ik altijd voor Nvidia, zelfs de oudere kaarten met een Nvidia chip kun je over het algemeen wel aan de praat krijgen met een goede Nvidia driver.

Offline dirk1965

  • Lid
Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/14, 09:59:04 »
Het is uiteindelijk de Acer geworden die Pjotr ook heeft. Wel had ik (alweer) wat problemen om Ubuntu er naast Windows op te krijgen.  Volgens het installatieprogramma stond er gewoon geen besturingssysteem op de harde schijf. Ook niet na alle aanpassingen aan windows en de bios bleef dit probleem bestaan. Ik heb uiteindelijk in windows de windows-partitie zoveel mogelijk verkleind en daarna Ubuntu in de vrijgekomen ruimte geïnstalleerd. Tijdens de installatie van GRUB werd windows dan toch herkend en nu heb ik weer een tweevoudig opstartbare laptop. (ik heb windows heel af en toe eens nodig voor de aansluiting van een seriële nmea-multiplexer die ik in Ubuntu niet aangesloten krijg)
Al met al heel hartelijk bedankt voor jullie adviezen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/14, 15:19:28 »
Het is uiteindelijk de Acer geworden die Pjotr ook heeft. Wel had ik (alweer) wat problemen om Ubuntu er naast Windows op te krijgen.  Volgens het installatieprogramma stond er gewoon geen besturingssysteem op de harde schijf. Ook niet na alle aanpassingen aan windows en de bios bleef dit probleem bestaan. Ik heb uiteindelijk in windows de windows-partitie zoveel mogelijk verkleind en daarna Ubuntu in de vrijgekomen ruimte geïnstalleerd. Tijdens de installatie van GRUB werd windows dan toch herkend en nu heb ik weer een tweevoudig opstartbare laptop. (ik heb windows heel af en toe eens nodig voor de aansluiting van een seriële nmea-multiplexer die ik in Ubuntu niet aangesloten krijg)
Al met al heel hartelijk bedankt voor jullie adviezen.
Ai... Dat was ik vergeten om erbij te zeggen: op deze computer ziet het installatieprogramma van Ubuntu 14.04 / Mint 17 inderdaad geen bestaande Windows op de schijf.... Gelukkig heb je zelf de oplossing zelf gevonden.  :)

Voor alle duidelijkheid heb ik die er gelijk maar even bij gezet, op de pagina die ik voor deze machine heb gemaakt: https://sites.google.com/site/computertip/acer
(punt 2)

Tot slot nog een tip: mogelijk is er een nieuwe versie van het UEFI beschikbaar op de webstek van Acer: http://www.acer.nl/ac/nl/NL/content/drivers
De nieuwste versie, die ik er zelf ook inmiddels op heb, is 2.21. Alleen te installeren vanuit Windows.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/14, 15:22:53 door Pjotr »

Offline dirk1965

  • Lid
Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/14, 20:50:19 »
Heeft die nieuwe UEFI voordelen tov de huidige die er nu opstaat?  Als de voordelen miniem zijn laat ik het nl liever zoals het is want alles werkt nu goed. Btw, je kan de partitie ook rechtstreeks in windows verkleinen zonder via Gparted te gaan. Windows stelde nl eerst een verkleining voor die te ver ging want ik kreeg eerst de melding dat zulke verkleining niet werkbaar was. Heb er toen enkele GB bijgedaan en toen werkte het het wel. Ik weet niet of Gparted weet welk formaat voor windows mogelijk is.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/14, 21:03:17 door dirk1965 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/15, 00:00:08 »
Heeft die nieuwe UEFI voordelen tov de huidige die er nu opstaat?  Als de voordelen miniem zijn laat ik het nl liever zoals het is want alles werkt nu goed.
Goed = goed.... Gelijk heb je, eigenlijk.

Zelf kan ik de verleiding van een BIOS-update nooit weerstaan, ook al is er voor mij geen logische aanleiding voor die update. Niet rationeel, dus...  =D
« Laatst bewerkt op: 2014/07/15, 00:05:34 door Pjotr »

Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/15, 01:00:02 »
Hoewel ik deze laptop zelf niet heb, toch even een vraagje aangaande BIOS-updates in het algemeen: je zegt over deze BIOS-update "alleen vanuit Windows". Ik meen me te herinneren dat je ooit ook FreeDOS(?) aanraadde voor BIOS-updates. Werkt die truc eigenlijk nog?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/15, 10:32:05 »
Hoewel ik deze laptop zelf niet heb, toch even een vraagje aangaande BIOS-updates in het algemeen: je zegt over deze BIOS-update "alleen vanuit Windows". Ik meen me te herinneren dat je ooit ook FreeDOS(?) aanraadde voor BIOS-updates. Werkt die truc eigenlijk nog?
Bij sommige wel, bij andere niet.... Hangt ervan af, in hoeverre je het .exe-bestandje kunt uitpakken.  :)

Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/15, 11:53:59 »
Ik snap eigenlijk niet waarom niet meer fabrikanten net als Lenovo naast een Windows-updater ook een BIOS Update CD-bestand aanbieden. Gewoon even branden op een CD of USB en dan vanuit het BIOS zelf de update uitvoeren. Is tenminste platformonafhankelijk :)

Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/15, 12:59:52 »
Ik snap eigenlijk niet waarom niet meer fabrikanten net als Lenovo naast een Windows-updater ook een BIOS Update CD-bestand aanbieden. Gewoon even branden op een CD of USB en dan vanuit het BIOS zelf de update uitvoeren. Is tenminste platformonafhankelijk :)

Low budget spul vergelijken met high-end spul is nooit een goede zaak. Een Acer kost een fractie van wat een Lenovo (of pro reeks van HP) kost. Dat merk je dan vooral met de service die gebonden is aan je computer.
Daarom: Met een duurder type laptop van een courant merk ben je altijd beter af dan met low-budget spul.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2014/07/15, 13:23:17 »
Ik snap eigenlijk niet waarom niet meer fabrikanten net als Lenovo naast een Windows-updater ook een BIOS Update CD-bestand aanbieden. Gewoon even branden op een CD of USB en dan vanuit het BIOS zelf de update uitvoeren. Is tenminste platformonafhankelijk :)

Low budget spul vergelijken met high-end spul is nooit een goede zaak. Een Acer kost een fractie van wat een Lenovo (of pro reeks van HP) kost. Dat merk je dan vooral met de service die gebonden is aan je computer.
Daarom: Met een duurder type laptop van een courant merk ben je altijd beter af dan met low-budget spul.

De goedkoopste Lenovo is 299 euro. Dat is net zo goedkoop als Acer. Dus dat zegt niet veel...

Sowieso is een BIOS Update CD erg makkelijk te maken, dus...

Offline franx

  • Lid
Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2015/01/16, 09:22:20 »
Ik heb gisteren een nieuwe Lenovo G710 model 20252 gekocht. (17", 4 gb ram, 1 TB HDD)
Het ding kostte me 399 euro's.

Eenmaal thuis heb ik gelijk Windows overschreven met een nieuwe installatie van Ubuntu 14.04.1 LTS.

Ik heb (nog) maar weinig verstand van Linux/Ubuntu dus het was voor mij een grote gok.
Inmiddels heb ik als n00b alles werkend op 1 maf dingetje na.

In Firefox krijg ik de filmpjes van Geenstijl/Dumpert niet goed door (blijft her en der hangen)
In Chromium gaat dat wel prima.

Verder zijn er geen problemen met de hardware (alles werkt)
De installatie verliep vlekkeloos en ik ben geen problemen tegen gekomen.

Kortom... Ik ben een blij man :)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2015/01/17, 10:24:18 »
windows licentie teruggeclaimed?
https://wiki.fsfe.org/WindowsTaxRefund
http://no.more.racketware.info/index

als je denkt dat windows gratis bij je pc kwam, bij deze site kun je een laptop zelf samenstellen en je betaalt al gauw 120 euro als je er windows op wilt:
http://www.xnotebooks.nl/turbine-hw17-17inch-gaming-laptop-notebook-gtx860-hd4600-optimus-w370ss.html

Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2015/01/17, 11:53:32 »
@femke98: Low-budget is een categorienaam. 450 euro is inderdaad een hoop geld voor sommigen, maar daarom is low-budget dus ook alleen een naampje. Net als een low-end-telefoon die bijv. ook 150 euro kan kosten.

Duurkoop is soms inderdaad goedkoop; goedkoop spul is vaak ook prima spul :)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Welke laptop gaat op dit moment het best samen met Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2015/01/17, 12:20:10 »
@femke98: Low-budget is een categorienaam. 450 euro is inderdaad een hoop geld voor sommigen, maar daarom is low-budget dus ook alleen een naampje. Net als een low-end-telefoon die bijv. ook 150 euro kan kosten.

Duurkoop is soms inderdaad goedkoop; goedkoop spul is vaak ook prima spul :)

er is een verschil tussen "low budget  =D =D" en "low budget  :| :|"
Je hebt namelijk "low budget" als in "bezuinigd op de verkeerde dingen" goedkope behuizing enzo, dit zijn de dingen die snel kapot gaan en waar iedereen negatief over spreekt.

Die andere "low budget" is beter bekend als de "budget performer". Dit houd in dat hoewel het niet "het beste van het beste" is, je krijgt behoorlijk wat bang voor je geld!
voorbeelden daarvan zijn de €450,- laptops met een AMD A8 processor erin, die dingen zijn supersnel vergeleken met een intel-laptop in dezelfde prijsklasse (en ja ik weet dat een I7 van €1000,- beter is, maar dat is niet het punt)

Een ander voorbeeld van "budget performer" is Behringer audioapparatuur, ik heb microfoons van hun van €10,- per stuk en hoewel ze niet zo goed zijn als een shure-SM5 (meer dan €100.- ) zijn ze verrassend goed voor de prijs!! (beter dan logitech mics die 2x zo veel kosten) ook zijn ze zeer degelijk, ze zijn al 6x gevallen en doen het nog steeds prima!

Dus de volgende keer als het gaat over "low budget" geef dan even aan of je dat positief of negatief bedoeld!