Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mag Mint eigenlijk deze naam wel voeren?  (gelezen 1496 keer)

Mag Mint eigenlijk deze naam wel voeren?
« Gepost op: 2011/06/25, 12:46:49 »
In tijden waarin je met grote regelmaat iets leest over patenten e.d. vraag ik me één ding af.
Mag Mint eigenlijk deze naam wel voeren?
In de jaren '90 was er een namelijk een OS voor de Atari ST(E)/Falcon met dezelfde naam.
Of zijn de makers van toen overgestapt naar Linux?
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Bloom

  • Lid
Re: Mag Mint eigenlijk deze naam wel voeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/25, 12:57:02 »
Als de naam Mint nooit als merknaam geregistreerd werd, mag dat. Als Mint wel als merknaam geregistreerd werd in principe niet, maar als de firma die dat registreerde niet meer bestaat en de "erfgenamen" er niets om geven, dan is er ook geen probleem. Makers van gratis software maken zelden gebruik van geregistreerde merknamen, omdat dat immers geld kost. Alleen degenen die geld verdienen aan gratis software (zoals Canonical) doen dat wel.

Offline midas

  • Lid
Re: Mag Mint eigenlijk deze naam wel voeren?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/25, 13:05:55 »
De officiële benaming....of merknaam zo te zeggen is dan ook Linux Mint. Dus volgens mij geen moeilijkheden met patenten.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Drummies

  • Lid
Re: Mag Mint eigenlijk deze naam wel voeren?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/25, 13:10:27 »
Mint is sowieso geen merknaam,maar een ¨smaak¨,de daarbij behorende merknaam is Ice Storm.


Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Mag Mint eigenlijk deze naam wel voeren?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/25, 13:26:50 »
Atari bood de Falcon aan met Mint als vervanger voor TOS (grappig genoeg een UNIX variant). Dus ik neem aan dat er destijds qua rechten wel het één ander geregeld is. Nu is Atari al een poos gestopt met het maken van (spel)computers, maar het bestaat nog wel als maker/uitgever van spellen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline Drummies

  • Lid
Re: Mag Mint eigenlijk deze naam wel voeren?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/25, 14:14:57 »
Ha je bedoelt MiNT (MiNT is UNIX like OS for Atari machines).....de schrijfwijze is beduidend anders dan mint,en ook de betekenis daarvan M(is Not Tos),dus naar mijn bescheiden mening geen raakvlakken met elkaar  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/06/25, 14:49:36 door Drummies »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Mag Mint eigenlijk deze naam wel voeren?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/25, 15:49:41 »
Ha je bedoelt MiNT (MiNT is UNIX like OS for Atari machines).....de schrijfwijze is beduidend anders dan mint,en ook de betekenis daarvan M(is Not Tos),dus naar mijn bescheiden mening geen raakvlakken met elkaar  ;)

Aan beduidend anders denk ik aan echt verschillende letters, niet aan het gebruik van hoofdletters. Ik zou het bijvoorbeeld niet in mijn hoofd durven halen om bijvoorbeeld een ApPlE op de markt te brengen.. Geen raakvlakken? Volgens mij zijn het beide OS'en die afstammen van UNIX. BTW, latere versies stonden voor M(is Now Tos) dus ik heb het vermoeden dat de rechten bij Atari lagen. Ik weet het haast wel zeker, omdat latere projecten op verzoek van Eric Smith (Systeem Analist van Atari) een andere naam moesten voeren (FreeMiNT bijvoorbeeld). Zoals ik eerder aangaf is Atari later overgenomen dus ik weet niet of de rechten meegenomen zijn in de deal of dat ze nu ergens anders liggen.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Re: Mag Mint eigenlijk deze naam wel voeren?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/25, 22:00:11 »
Ha je bedoelt MiNT (MiNT is UNIX like OS for Atari machines).....de schrijfwijze is beduidend anders dan mint,en ook de betekenis daarvan M(is Not Tos),dus naar mijn bescheiden mening geen raakvlakken met elkaar  ;)

Dat dachten we ook met Launchpad van Apple OSX 10.7, maar dat mag kennelijk wel.

Re: Mag Mint eigenlijk deze naam wel voeren?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/25, 22:12:03 »
Ha je bedoelt MiNT (MiNT is UNIX like OS for Atari machines).....de schrijfwijze is beduidend anders dan mint,en ook de betekenis daarvan M(is Not Tos),dus naar mijn bescheiden mening geen raakvlakken met elkaar  ;)

Dat dachten we ook met Launchpad van Apple OSX 10.7, maar dat mag kennelijk wel.

Het is niet zozeer dat ik er op zit te wachten dat iemand wakker wordt en dat er een hoop stennis gemaakt wordt. Eerder andersom... Stel dat Atari het recht heeft en zegt er niets mee te doen en dat wat hun betreft het oké is om de naam te voeren, dan zou ik dat lovenswaardig vinden. Zoveel positief nieuws is er niet wat betreft patenten e.d.
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint