Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: root bloody root: slaag er niet in om rechten te veranderen...  (gelezen 622 keer)

Offline oemoeta

  • Lid
Ik heb een dual boot windows XP en ubuntu Feisty Fawn, en wil vanuit beide systemen met dezelfde bestanden kunnen werken. In windows heb ik al mijn bestanden verplaatst van C: naar D: (omdat C-schijf ntfs is, en D is FAT32); dan heb ik de map Mijn documenten laten verwijzen naar deze nieuwe locatie, dus daar alles ok.

Nu probeer ik in ubuntu ook een soort "mijn documenten" te maken in mijn home directory, maar hier loopt het fout: als ik het goed begrijp moet ik vanuit de d:-schijf een verwijzing maken naar mijn home directory, maar daarvoor heb ik de rechten niet. Eerst had de map "mijn documenten" als eigenaar "joost" en als groep "root", na veel gepruts is ook de eigenaar "root" geworden, maw precies het omgekeerde van wat ik wilde doen...

Voor zover ik begrijp moet ik als root werken om de rechten te veranderen, dus doe ik sudo nautilus en dan rechtsklikken op de map waarvan ik de rechten wil wijzigen, maar dit lukt niet.
Als ik in de terminal sudo -i typ en dan nautilus start, idem.
Als ik in de terminal naar de d-schijf ga (heeft als naam RECOVER) en dan de rechten probeer te wijzigen met
chown -R joost /Mijn documenten zelfde probleem...

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
root bloody root: slaag er niet in om rechten te veranderen...
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/26, 21:42:18 »
Ho, stop.... Dat wil je allemaal niet doen met je home map. Ellende en gedoe. Gewoon vanuit Windows en Ubuntu werken aan documenten die in de eigen omgeving staan, en niet knoeien met je home map (die EXT3 is). Die FAT32 kun je gebruiken als een uitwisselingspartitie tussen Windows en Ubuntu: kopieer een document erheen, start Windows, en Windows ziet hem. En vice versa natuurlijk.

Hopelijk is de zaak nu niet al tezeer in de knoei geraakt...

Offline oemoeta

  • Lid
root bloody root: slaag er niet in om rechten te veranderen...
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/26, 22:14:01 »
Pjotr,
ik zag het idd helemaal verkeerd...
Het enige dat ik moest doen was een starter van "Mijn documenten" op het bureaublad plaatsen. Dit had ik nochtans al eens proberen doen maar dat was niet gelukt via rechtsklikken op bureaublad: als je dan een starter wil maken moet je kiezen tussen bestand/toepassing/terminaltoepassing, en dan kon ik nooit een volledige map selecteren. Via slepen vanuit "locaties" lukte het echter zonder probleem, en tot mijn eigen verbazing had ik ineens wat ik wilde: een starter op het bureaublad naar "mijn documenten" én een verwijzing onder mijn persoonlijke map naar "mijn documenten". Wel raar dat dan ineens ook de rechten veranderd zijn (van "root" naar "joost"), of zit er een logica in die ik niet snap?

Ik denk dat ik mij in mijn eerste bericht trouwens vergiste: met de home directory bedoelde ik mijn Persoonlijke map (ik moet nog wat wennen aan de ubuntu-termen)

Anyway, bedankt voor het supersnelle antwoord; weer een stap dichter naar de afschaffing van windows...