Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] partities op SSD  (gelezen 562 keer)

Offline pietervm

  • Lid
[opgelost] partities op SSD
« Gepost op: 2013/10/23, 20:37:00 »
Op mijn recent zelf geassembleerde nieuwe PC heb ik Xubuntu 13.10 ge-installeerd. (Xubuntu omdat ik de XFCE mooier vind dan de desktop van ubuntu. Op mijn oude PC heb ik Xubuntu 12.04)

Ook heb ik in mijn nieuwe PC een 120GB SSD gebouwd, als boot schijf en voor kleine gegevensbestanden. Voor grote bestanden gebruik ik een traditionele harde schijf. Omdat ik nog geen ervaring heb met SSD heb ik de aanwijzingen gevolgd op https://sites.google.com/site/computertip/ssd Naast de wissel partitie (5GB) en de opstart partitie (60GB) heb ik ook een extra partitie van 55GB voor opslag van kleinere en persoonlijke bestanden aangemaakt.

Maar ik kan tot die extra partitie geen toegang krijgen, ik kan er (in 'bestandsbeheer') geen bestanden naar toe kopieren of er mappen op maken. Ik heb geprobeerd dat op te lossen met 'Gparted' en 'Schijven'. Maar ik kom er niet uit. graag hulp.

Ook heb ik geprobeerd meer inzicht te krijgen over begrippen zoals aankoppelen (=mounten?) en root. Ik vond hierover: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/PartitiesBestandssystemen   maar dat geeft mij niet alle info en het is verouderd. Graag een suggestie maar s.v.p ook voor een belangstellende leek te begrijpen.

Pieter.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/24, 20:16:42 door pietervm »

Re: partities op SSD
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/24, 08:04:25 »
Aangezien de partitie wel lijkt te zijn gemaakt is het volgens mij een rechten probleem.
Kan je de partitie wel openen in Nautilus?
Zo ja, dan is de inhoud waarschijnlijk goed als leeg. Klik eens met de rechter muisknop in het lege gedeelte en dan '->Eigenschappen->(tapblad)Rechten'. Welke rechten staan hier aangegeven?

Offline jan11000

  • Lid
Re: partities op SSD
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/24, 08:17:34 »
Met
gksudo nautilus
in de terminal,
dan kun je de rechten van deze schijf wijzigen.

In het vervolg bij installatie, de partities met de hand indelen.
Dan kun je de extra partities gelijk indelen en ook in je fstab zetten(en ook verbinden met een map in je home directory).
Indien je partities niet in je fstab staan, dan worden deze bij booten niet gemount, nadeel is dat software deze partities niet zien, totdat jij met de hand de map opent met nautilus.

Offline pietervm

  • Lid
[opgelost] partities op SSD
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/24, 20:09:27 »
Bedankt voor de info.

Omdat ik Xubuntu gebruik is ´thunar'  bij mij de bestandsbeheerder.
Dus probeerde ik eerst   gksudo thunar   en toen kon ik gemakkelijk de rechten zo veranderen dat ik er ook op kan schrijven: mappen maken en bestanden er naartoe kon kopieren. Dit deel van de operatie geslaagd.

Vervolgens heb ik met   gksudo leafpad /ect/fstab  het bestand fstab zorgvuldig bekeken en gewijzigd. Het koppelpunt en de UUID van de extra partitie op mijn SSD kon ik achterhalen met Gparted. Toen ging het nog wel een keer mis maar uiteindelijk wordt ook de extra partitie bij het opstarten automatisch aangekoppeld.

Al doende leert men. Toch leuk om Linux op deze manier beter te leren begrijpen.

Pieter.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/24, 20:15:30 door pietervm »

Re: [opgelost] partities op SSD
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/24, 21:59:03 »
Ha Pieter,

Je probleem is gelukkig opgelost, maar het toevoegen van een schijf of partitie aan je systeem, zodat die meteen beschikbaar is na opstarten, is heel simpel. Misschien dat anderen hier nog iets aan hebben.

Je doet eerst in een terminalvenster:
$ sudo blkid
dat betekent block identifier, dus blk id, niet die $-prompt intypen!
dan zie je onder meer een regel als de volgende:
Citaat
/dev/sdb1: LABEL="hd250" UUID="ac23897f-0b9f-4282-b36b-7eaf98206400" TYPE="ext4"

die regel moet je kopiëren en als root, dus sudo, in je /etc/fstab toevoegen, met de volgende wijzigingen:
# (zeg even wat je doet, voor later:) aankoppelen van /dev/sdb1 met label hd250 op /media:
UUID=ac23897f-0b9f-4282-b36b-7eaf98206400      /media      ext4

Zo wordt de schijf met label hd250 gemount onder /media.
Bestandje fstab bewaren, herstarten en je schijf wordt automatiek aangekoppeld, te vinden onder /media.



« Laatst bewerkt op: 2013/10/24, 22:01:38 door Paul Matthijsse »