Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wiki server MoinMoin  (gelezen 1566 keer)

Wiki server MoinMoin
« Gepost op: 2010/04/02, 21:33:04 »
hallo,

Ik heb op Linux Ubuntu een Wiki server draaien. geïnstalleerd via MoinMoin. Wat ik wil is dat de Wiki server ook vanaf buiten is te bereiken. Maar wel binnen hetzelfde netwerk. Het lukt nu wel om op IP-adres te bereiken maar via naam lukt het niet.

Volgens deze link:  http://moinmo.in/DesktopEdition/HowToConfigure zou het zo moeten werken. Maar waar zou ik de IP-adres van me server moeten zetten hier: # use '' for all interface or "1.2.3.4" for some specific IP


Ik heb ook DNS geïnstalleerd. Maar daarmee kom ik ook niet verder. Binnen de Linux kan ik de wiki server trouwens wel op naam benaderen. Dus wie o wie kan mij helpen?

groetjes

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wiki server MoinMoin
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/02, 22:03:25 »
Als je je eigen wiki server, via internet, op ip-adres kan gebruiken zal de moinmoin configuratie wel goed zijn. :)

Om je eigen (MoinMoin of andere) server via een naam te gebruiken zal je een naam moeten registreren als "openbare" DNS naam.

Daar zijn verschillende mogelijkheden voor en staat los van Ubuntu. Mogelijk kan het via je internet provider of (puur als voorbeeld, geen reclame, zelf gratis uit te testen) met een dienst als http://www.no-ip.com/ en vele anderen. :)

Zelf een DNS server installeren kan nuttig zijn voor je eigen netwerk maar niet voor gebruikers/computers op internet. :|
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Wiki server MoinMoin
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/02, 23:10:39 »
Als je je eigen wiki server, via internet, op ip-adres kan gebruiken zal de moinmoin configuratie wel goed zijn. :)

Om je eigen (MoinMoin of andere) server via een naam te gebruiken zal je een naam moeten registreren als "openbare" DNS naam.

Daar zijn verschillende mogelijkheden voor en staat los van Ubuntu. Mogelijk kan het via je internet provider of (puur als voorbeeld, geen reclame, zelf gratis uit te testen) met een dienst als http://www.no-ip.com/ en vele anderen. :)

Zelf een DNS server installeren kan nuttig zijn voor je eigen netwerk maar niet voor gebruikers/computers op internet. :|
dus het is in Ubuntu helemaal niet mogelijk wat ik?
Daarvoor moet ik eigen openbare DNS naam registreren?
Je snapt wel dat ik die wiki server alleen binnen netwerk op naam wil benaderen?


Moderator edit: quote goed gezet
« Laatst bewerkt op: 2010/04/02, 23:33:54 door Ron »

Re: Wiki server MoinMoin
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/02, 23:42:06 »
Vooraf, ik weet heel weinig af van deze materie. :) Als je een dns server hebt geïnstalleerd in je lokale netwerk, dan moeten de computers in je lokale netwerk weten dat ze deze moeten gebruiken. Heb je het adres van je dns server ingesteld op de computers in je lokale netwerk? Zo niet zal denk ik de dns server gebruikt worden die je router doorgeeft als je dhcp op je netwerk gebruikt.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Wiki server MoinMoin
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/02, 23:55:14 »
dus het is in Ubuntu helemaal niet mogelijk wat ik?
Daarvoor moet ik eigen openbare DNS naam registreren?
Je snapt wel dat ik die wiki server alleen binnen netwerk op naam wil benaderen?
Nee, dat begreep ik verkeerd.

Zijn er veel computers in je netwerk kan je een eigen DNS server gebruiken maar als het om een paar computers gaat kan je ook (op die computers) een naam toevoegen aan bestand /etc/hosts in het formaat:
xxx.xxx.xxx.xxx  hostnaam
Klik links bovenin op Documentatie