Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VMware op Ubuntu 8.04 Probleem  (gelezen 2896 keer)

jeroen_vd

  • Gast
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Gepost op: 2008/09/25, 18:15:07 »
Hallo alle mannelijke en vrouwlijke mede-ubuntu'ers,

Ik zal mijn eigen eerst even voorstellen aangezien ik nieuw ben op het forum hier.
Ik ben onlangs aan mijn 2de poging Linux begonnen en na het lezen van het Ubuntu artikel in het Linux Magazine heb ik hiermaar voor gekozen aangezien mijn andere ervaringen met ubuntu ook goed waren (de 8.04 server versie op het werk). Dus hopen dat dit ook met de desktop versie goed zal gaan!

Voor mijn werk en prive echter heb ik nog steeds Windows nodig (hoe graag ik dit dan ook zie veranderen) mijn idee was om vmware server te installeren op mijn werkstation zodat ik met mijn laptop de virtuele pc gemakkelijk kan stoppen en start.

Dit heb ik dus gisteravond allemaal geinstalleerd en met toeval zag ik dat Vmware2 ook was uitgekomen dus was dat helemaal mooi. Echter heb ik een probleem nu met VMware zodra ik mijn virtuele pc waar xp moet op komen wil starten krijg ik de volgende melding : Failed to initialize monitor device.

Ik heb al het een en ander proberen op te zoeken op Google maar geen van alle wijst een antwoord aan wat ik kan gebruiken.

Mocht er iemand zijn die hier een antwoord op weet alvast bedankt ;)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/25, 19:30:28 »
Dat is interessant. Ik heb dit weekend een release candidate geïnstalleerd (dus vóór de officiële release) van VMWare 2 en ik geraakte niet voorbij het login scherm :(
Ik probeer dit weekend opnieuw met de laatste versie en laat u weten of ik hetzelfde probleem tegenkom.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/25, 21:19:35 »
Aha, ik kon het niet laten deze avond om eens opnieuw te proberen. Bij mij loopt hij als een zonnetje. Ik benader de vmware server vanuit firefox en deze installeert eerst een VMWare blabla plugin. Daarna kan ik netjes verbinden met de console van de virtuele machine.

jeroen_vd

  • Gast
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/25, 21:45:15 »
Hmm...oke vreemd. Welke kernel versie draai je en wat voor een videokaart ?

Ik ga nog kijken of het aan mijn video driver ligt misschien kan ik hierin wat veranderen. (als ik weet waar ik moet kijken maar dat zie ik wel)

Nja anyway bedankt alvast

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/26, 08:52:43 »
Kernel versie? Oei geen idee. Ik volg gewoon de updates van ubuntu, dus ik weet niet welke versie de laatste is. Ik kijk dit weekend wel eens en laat iets weten.
Mijn grafische kaart is een NVIDIA en ik gebruik _niet_ de drivers die je kan installeren uit de repositories, maar ik compileer ze zelf. Is geen rocket science overigens, gewoon scriptje downloaden van de nvidia site, uitvoeren, rebooten klaar.
Kan je eens alle stappen vertellen die je doet om dit probleem te krijgen, dan probeer ik het thuis ook eventjes.

VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/26, 11:39:01 »
Citaat van: kennywest
Kernel versie? Oei geen idee.
$ uname -a

jeroen_vd

  • Gast
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/26, 12:25:34 »
Hey, bedankt voor de reacties

I heb de installatie gewoon gevolgd zoals elke VMware installatie op Linux.
Na de installatie heb ik opnieuw opgestart omdat ik niet met de server kon verbinden, toen een virtual machine aangemaakt met standaard instellingen en aanwillen zetten.
Hij laat bij het aanzetten eerst heel enthousiast (40%,60%,80%,95%) maar bij 95% stopt ie blijft ie 5 minuten op staan en houdt er daarna mee op en geeft dan de melding : Failed to initialize monitor device.

Wat ik al heb gedaan tot nu toe :
Nividia driver van hun website gehaald en gecompileerd.
vmware server installatie opnieuw uitgevoerd.

Vanavond ga ik de installatie opnieuw uitvoeren en de logfiles  van VMware nakijken of hier wat meer instaat.
Ook zal ik dan mijn Kernel versie posten om ben nu op mijn werk en weet het niet echt uit mn hoofd:P

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/26, 13:55:11 »
@paul_matthijsse: Ik weet wel hoe je de kernel versie opvraagt hoor. Sinds ik echter zelfs geen kernels meer compileer hou ik de versies niet meer bij :)
@jeroen_vd: Bij het starten van de virtuele machine, heb je dan een iso meegegeven om van te starten (XP installatie iso) of gewoon de CD erin gestopt?

jeroen_vd

  • Gast
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/26, 19:23:37 »
@kennywest

Dit maakt niet uit. Ik heb ook een voor geinstalleerde virtuele machine gedownload bij VMware zelf en deze start hij ook niet op. Hij stopt nog voordat ik ook maar 1 teken van leven ziet.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/27, 09:27:55 »
Aha, nog wat gegoogled. Kan je dit commando eens uitvoeren:
lsmod | grep vmmon

Met bovenstaand commando ga je na of de vmmon kernel module geladen is.
Trouwens mijn kernel versie is: 2.6.24-19

VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/29, 14:56:56 »
Citaat van: kennywest
@paul_matthijsse: Ik weet wel hoe je de kernel versie opvraagt hoor. Sinds ik echter zelfs geen kernels meer compileer hou ik de versies niet meer bij :)
Aha! :-)

jeroen_vd

  • Gast
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/29, 18:44:42 »
Ten einde raad en omdat ik al een andere oplossing had gevonden met Virtualbox heb ik VMware er maar weer afgegooid.

Over een tijdje ga ik het denk nog wel een keer installeren misschien dat een nieuwere versie bij mij meer effect heb :)

In iedergeval bedankt voor alle antwoorden en oplossingen van iedereen!

jeroen_vd

  • Gast
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/02, 22:27:52 »
Je wilt het niet weten. Heb ik vanavond de nieuwe versie van Vmware 2.0 op het toch nog een keer te testen wat denkje werkt het ook nog in 1 keer!

ik ben weer een dus weer een vrolijke Ubuntu gebruiker!

JimZ

  • Gast
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/02, 23:22:17 »
Laat ook nog eens weten wat beter bevalt: VMware of VirtualBox.

Alvast bedankt,
Jim

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/03, 08:50:29 »
Jimz, ik heb de vergelijking al eens gemaakt en mijn persoonlijke voorkeur blijft toch bij VMware. Omdat ik mijn Virtual Machines nogal eens nodig heb op een andere PC/laptop is het handig dat ze kunnen verplaatst worden via bv. een externe schijf op USB. Met Virtualbox kan je echter je Virtual Machines niet 'verhuizen' dus is dat voor mij een zwaar minpunt. VMware maakt hier helemaal geen problemen van, je krijgt in het slechtste geval een melding dat je Virtual Machine gekopieerd werd.

Buiten dit feit werken beide producten echter heel erg goed, en doen ze wat ze horen te doen: VM's hosten :) Volgens mij werkt VMware ietsje sneller, maar dat is natuurlijk heel erg moeilijk te vergelijken.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/03, 09:20:50 »
Kan je met virtual box echt geen machines verhuizen? :/

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/03, 09:56:36 »
Citaat van: DarkStar
Met Virtualbox kan je echter je Virtual Machines niet 'verhuizen' dus is dat voor mij een zwaar minpunt. VMware maakt hier helemaal geen problemen van, je krijgt in het slechtste geval een melding dat je Virtual Machine gekopieerd werd.
Met vbox kun je uiteraard je sessies verhuizen, alleen loopt het net wat anders dan met VMware. Binnen vbox worden alle sessies, inclusief de virtuele harde schijf geregistreerd. Als je dus de sessie copieert (of verplaatst) naar een andere computer (hetzij via een USB-disk, hetzij door de virtuele schijf op de vaste harde schijf te copieren), dien je deze (opnieuw) te registreren en werkt deze als vanouds.

VMware kent het registratie-mechanisme niet en daarmee kun je makkelijker 'rommelen', maar registreren heeft ook grote voordelen, waar ik dankbaar gebruik van maak binnen mijn VBoxTool-project (zie handtekening).

jeroen_vd

  • Gast
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/03, 12:44:13 »
De rede dat ik juist VMware wil hebben is omdat ik via mijn Laptop waar ik eigenlijk het meeste mee werk mijn Vmachine's kan start / uitschakelen / resetten en aanmaken. Dit zou ook wel misschien via Virtualbox kunnen met het VBoxTool-project maar dat moet dan weer via de command-line en via VMware (grafisch) vindt ik het net een stukje sneller werken.

Niet te min zou ik als VMware niet zou willen draaien op mijn desktop gewoon virtualbox blijven draaien.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #18 Gepost op: 2008/10/03, 13:09:25 »
Citaat van: jeroen_vd
Dit zou ook wel misschien via Virtualbox kunnen met het VBoxTool-project maar dat moet dan weer via de command-line en via VMware (grafisch) vindt ik het net een stukje sneller werken.
Ik zal eens haast maken met de geplande web-interface binnen VBoxTool!  ;)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #19 Gepost op: 2008/10/03, 15:21:39 »
De reden waarom ik VMWare gebruik is omdat we dit op kantoor ook gebruiken. Het zou een beetje stom zijn om virtuele machines die ik van kantoor meeneem eerst moet migreren naar VirtualBox en omgekeerd als ik ze terug meeneem naar kantoor. Op kantoor gebruiken we VMWare om ontwikkelaars snel van een volledige geïnstalleerde en werkende omgeving te voorzien. De Technical Lead prepareert een VMWare image met alle nodige software en services. Vervolgens wordt de image gedistribueerd naar de ontwikkelaars, waarna ze onmiddellijk kunnen starten. Echte PCs gebruiken is geen optie, omdat elk project zijn eigen specifieke services gebruikt. Bijvoorbeeld project A gebruikt Tomcat en MySQL, project B gebruikt dan weer JBoss en MS SQL. Bovendien wordt downtime van de ontwikkelaars hierdoor ook peberkt. Als hun PC naar de vaantjes is, geen probleem, nieuwe PC, VMWare image erop en klaar.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
VMware op Ubuntu 8.04 Probleem
« Reactie #20 Gepost op: 2008/10/03, 15:57:51 »
Citaat van: kennywest
Het zou een beetje stom zijn om virtuele machines die ik van kantoor meeneem eerst moet migreren naar VirtualBox
VirtualBox kan rechtstreeks (zonder migratie of conversie) de VMDK-file van VMware lezen en schrijven. Alleen bepaalde zaken als het maken van snapshots lukt (nog) niet. Uit de handleiding:

Citaat
5.4. VMDK image files
Starting with version 1.4, VirtualBox also supports the popular and open VMDK container format that is now supported by a large number of virtualization products.

This means you can import your existing VMDK files by way of the Virtual Disk Manager just like existing VDI images; see Section 3.5, "The Virtual Disk Manager" . While VirtualBox fully supports using VMDK files in most situations, the more advanced features of virtual hard disks are presently not supported. In detail, with VMDK images,

- you presently cannot create snapshots;
- only write-through images are supported; immutable and normal hard disk are not.

These restrictions will be overcome in a future release. Creating VMDKs giving raw disk or raw partition access is already implemented; see Section 9.9, "Using a raw host hard disk from a guest" .