Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Synology USB station 2 vindt geen Synology server  (gelezen 1676 keer)

Offline schep

  • Lid
Synology USB station 2 vindt geen Synology server
« Gepost op: 2012/12/15, 18:50:50 »
Hallo,

ik heb de Synology Assistent succesvol in Windows en Ubuntu 12.04 geintstalleerd. In Windows vindt de assistent ook de server, maar in Ubuntu niet. Daar komt de volgende melding:

Kon geen Synology server vinden op het lokale netwerk. Zorg ervoor dat:
1. Synology Assistent wordt niet geblokkeerd door de firewall van uw computer besturingssysteem of de antivirus toepassing
2. Synology server en uw computer zijn allebei verbonden met het netwerk.
3. U hebt de voeding van Synology server uitgeschakeld

Het slecht Nederlands heb ik overigens 1 op 1 overgenomen. Ook lijkt me de tip bij punt 3 een fout: ik neem toch aan dat de voeding moet zijn ingeschakeld?

Dan blijft dus alleen een mogelijke firewall over, maar bij mijn weten heeft Ubuntu standaard geen firewall geinstalleerd en ik heb hem niet handmatig toegevoegd. Dash levert ook geen zoekresultaten voor firewall.

Weet iemand dus hoe ik dit kan oplossen?

(ik heb deze draad ook op het Synology forum geplaatst.)

Bedankt.


Offline wowo

  • Lid
Re: Synology USB station 2 vindt geen Synology server
« Reactie #1 Gepost op: 2012/12/16, 14:45:32 »
Het is al heel lang geleden dat ik een synology nas aangesloten heb op Ubuntu.
In mijn geval werkte de linux assistent om de server te vinden helaas niet.
Je zal dan de gedeelde mappen handmatig moeten aankoppelen.
Je hebt de keuze om dat te doen via samba (cifs) of nfs. Samba kan zowel gebruikt worden voor Windows als Linux.
Samba wordt volgens mij het meest gebruikt.
Je zal dit protocol op de Ubuntu computer moeten installeren. Als je via NFS gaat weren zal je op de Ubuntu computer nfs-common moeten installeren.

Misschien werkt de Linux assistent wel als je vooraf samba installeert en de werkgroep hetzelfde instelt als op de NAS.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline dvenema

  • Lid
Re: Synology USB station 2 vindt geen Synology server
« Reactie #2 Gepost op: 2013/04/21, 11:31:48 »
Ik heb vorige week een Synology NAS (112j) op mijn netwerk aangesloten. Zelfde ervaring als 'schep' dat de Linux-client de NAS niet vond (ik gebruik Ubuntu 12.04). Toen ook maar de Windows-versie gebruikt op een andere machine wat wel werkte.

Zat me toch niet lekker en later nog eens geprobeerd. Boosdoener was in mijn geval wel de firewall. Ik heb GUFW als grafisch firewall-schil voor UFW geïnstalleerd.
Deze uitgeschakeld en het toen nogmaals geprobeerd. NAS werd meteen gevonden.

Door het volgende Linux-commando in een terminalvenster te starten kun je de huidige status van de firewall opvragen:

sudo ufw status

Omdat ik de firewall toch aan wil hebben staan,  zoek ik nog naar een manier om een permanente rule in de firewall in te stellen zodat de Synology applicatie  gewoon doorgelaten wordt. Iemand enig idee?

Het gekke is wel dat ik inmiddels de firewall weer aan heb staan, maar dat ik wel gewoon de NAS als schijf kan koppelen vanuit Ubuntu 12.04. Zal wel via een ander lijntje lopen. Ik gebruik een default installatie van 12.04 met daaraan toevoegd de belangrijkste tips van https://sites.google.com/site/computertip.

Toen ik destijds op W7 de client installeerde, kwam er een popup of je het programma voortaan toestemming wilt geven om doorgelaten te worden. Zou in geval van Ubuntu ook wel handig zijn.
Ik lees wel iets hierover op bijv. http://www.howtogeek.com/115116/how-to-configure-ubuntus-built-in-firewall en dat je zogenaamde Application Profiles kunt instellen maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd.
Op https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/firewall.html staat ook nog wel e.e.a.

Misschien weet iemand op dit forum hoe dat het beste gedaan kan worden?