Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] dhcp server installatie lukt niet?!  (gelezen 3473 keer)

Offline granaet

  • Lid
[opgelost] dhcp server installatie lukt niet?!
« Gepost op: 2011/12/07, 21:53:04 »
Hi

op mijn server (asus p8h67-m moederbord) heb ik ubuntu 11.10 server gezet
doel is het opzetten van een dhcp server tbv mijn windows clients
de eth0 is verbonden met mijn fritzbox en deze interface krijg keurig een IP# van de fitzbox (die als dhcp-server  fungeert voor dit subnet)
via de eth1 wil ik mijn windows clients van een IP nummer voorzien

ter info eea moet tzt tot een router leiden (dit ter vervanging van mijn compaq ml350 server met window 2003 server die veel te veel energie neemt en te weinig opslag capaciteit heeft



ik volg de how-to
https://help.ubuntu.com/community/dhcp3-server

na
sudo apt-get install dhcp3-server
verwacht ik conform de how-to de map /etc/dhcp3 waar ik dan het bestand dhcpd,conf zou moeten vinden

echter deze map (/etc/dhcp3) bestaat niet op mijn systeem

is er iets fout gegaan tijdens de installatie?



groet
granaet
« Laatst bewerkt op: 2012/01/02, 18:41:49 door granaet »
met vriendelijke groet
Granaet

In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline tigger

  • Lid
Re: hdcp server installatie lukt niet?!
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/08, 20:00:02 »
Waarom gebruik je de fritzbox niet als router? Qua energie verbruik kan daar geen server tegen op. Of wil je met je "nieuwe" server ook nog je fritz vervangen?
Ik gebruik mijn fritz als router, geen dhcp erop aan staan, en mijn server doet dhcp en dns en dat kan gewoon met 1 enkele interface.
Of wil je je server als router achter de fritz hangen??
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline granaet

  • Lid
Re: hdcp server installatie lukt niet?!
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/09, 13:57:28 »
Ha Buzzin

ehm, als je wilt dat eth0 en eth1 nu nog in hetzelfde netwerk zitten kun je niet twee DHCP servers tegelijk hebben


Sorry, ik ben niet duidelijk genoeg geweest. De FritzBox heeft een DHCP server aan boord en die gebruik ik ook. De FritzBox geeft oa. aan mijn Ubuntu server de eth0 een IP#. Via eth1 wil ik mijn Windows netwerk van IP# voorzien en dat zit op een ander subnet. Op de Ubuntu server draait dus een (1) HDCP server. Dit concept is niet bijzonder, ik pas het ook toe op mijn Win2k3 server (en die moet eruit oa ivm het hoge energie verbruik en geringe dataopslag) . Die win2k3 fungeert als router. Je kunt je afvragen of dit allemaal zo nodig is. Het antwoord is: 'nee'  (maar het is wel leuk!)


groetnis
Granaet
met vriendelijke groet
Granaet

Offline granaet

  • Lid
Re: hdcp server installatie lukt niet?!
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/09, 13:58:43 »
Ha tigger

Of wil je je server als router achter de fritz hangen??

Ja dat moet uiteindelijk wel de configuratie worden.

groetnis
Granaet
met vriendelijke groet
Granaet

Offline ruujan

  • Lid
Re: hdcp server installatie lukt niet?!
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/09, 14:03:38 »
Moet dat niet gewoon /etc/dhcpd.conf zijn?

Offline granaet

  • Lid
Re: hdcp server installatie lukt niet?!
« Reactie #6 Gepost op: 2011/12/14, 15:15:50 »
Verder is het inderdaad gewoon even via /etc/dhcpd.conf instellen.

Hmm, wat is 'gewoon'  ?! Dit heb ik ingeklopt.

option subnet-mask 255.255.255.0;
option broadcast-address 192.168.1.255;
option routers 192.168.1.100;
option domain-name-servers 192.168.1.100;
option domain-name "svr.local";
subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {
range 192.168.1.10 192.168.1.99;
}

Dit lijkt mij goed. Of ziet iemand een denk/type fout van mij?

Als ik op eht1 een switch aansluit met daarop een PC dan krijgt die PC geen IP# uitgedeeld van de ubuntu server en kan ik niet succesvol pingen naar 192.168.1.100

ter info:
- installatie van dhcp conform :
http://www.ubuntugeek.com/how-to-install-and-configure-dhcp-server-in-ubuntu-server.html

- eth0 krijgt een IP# krijgt van de FritzBox

- Webmin heb ik ondertussen ook geinstalleerd, dank zij de how-to op http://www.ubuntugeek.com/how-to-install-webmin-on-ubuntu-11-04-natty-server.html
De Webmin interface begrijp ik niet op alle onderdelen. Zo heb ik door jou genoemde routering nog niet gevonden. Waar moet ik zijn?





groet
Granaet
met vriendelijke groet
Granaet

Offline ruujan

  • Lid
Re: hdcp server installatie lukt niet?!
« Reactie #7 Gepost op: 2011/12/14, 22:22:38 »
Een paar losse gedachtes:
Krijg je geen foutmelding als de dhcp-server start met de hand?
Ik neem aan dat 192.168.1.100 het ip-adres is van je Ubuntu server en dat de dhcp-server van de oude W2k3 uit staat.
Ik zou eens met wireshark kijken op je client of er iets te zien is. Stuurt hij echt een request en ook als broadcast? Het zou kunnen zijn dat hij de oude DHCP-server zoekt. Komt er een reactie terug van je server?


Offline granaet

  • Lid
Re: hdcp server installatie lukt niet?!
« Reactie #8 Gepost op: 2011/12/16, 14:26:23 »
Ha ruujan

tanx voor je reactie

inderdaad 192.168.1.100 is het adres van de eth1, maw de ubuntu server zoals die door mijn windowsnetwerkje gebruikt moet gaan worden

mijn win2k3 hangt aan een andere poort van mijn Fritzbox en heeft een ander segment. de win2k3 server en de ubuntu server storen elkaar niet.

de eth1 heb ik op een swicht aangesloten en daarop een windows PC. Op die windows pc' s heb ik een netwerkscanner van SoftPerfect. als ik scan vindt ie niets in de opgegeven range tw 192.168.1.0/24. Ook zoeken met deze netwerkscanner naar een dhcp server levert niets op.

heb ondertussen wel geleerd dat ik de eth1 moet aanzetten/activeren met
ifup eth1een
ifconfig  eht1
leert dan dat er wel degelijk paketten verstuurd en ontvangen worden

ik heb een plaatje gemaakt van de configuratie die ik wil

enig idee hoe ik de dhcp service aanzet?
« Laatst bewerkt op: 2011/12/18, 14:59:34 door granaet »
met vriendelijke groet
Granaet

Offline granaet

  • Lid
Re: [opgelost] hdcp server installatie lukt niet?!
« Reactie #9 Gepost op: 2011/12/29, 16:15:55 »
Hi

Na wat zoeken en proberen deelt mijn Ubuntu server via de eth1, uit de opgegeven range, IP adressen uit aan clients.

De how-to's die ik had gevonden gingen wel uit van de installatie van het pakket isc-dhcp-server (sudo apt-get install dhcp3-server) maar vervolgens gingen die de fout (?) in door het bestand /etc/default/dhcp3-server te wijzigen ipv /etc/default/isc-dhcp-server.

Of het er mee te maken heeft weet ik niet, maar ik heb ook /etc/resolv.conf, /etc/hosts en /etc/hostname gewijzigd.

Als ik vanaf een windows PC met de network scanner van SoftPerfect scan wordt de Ubuntu server gevonden (nog geen resolve van het IP nummer) en als ik scan naar DHCP servers wordt mijn Ubuntu machine als een dhcp server gevonden.

Probleem is nu wel dat ik geen internet heb.

groeten
met vriendelijke groet
Granaet

Offline tigger

  • Lid
Re: [opgelost] dhcp server installatie lukt niet?!
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/03, 17:50:33 »
Voor het resolven van een ip-nummer naar de naam moet je een dns-server installeren. Hier zijn ook prima how-to's voor te vinden.
Voor het routeren zul je routing moeten configureren. Je kan dat doen dmv nat of echte routing instellen, maar dan dus ook op je fritzbox. Kun je je fritzbox wel bereiken van achter je ubuntu-server? Zo ja, dan moet je op je fritzbox instellen dat je 192.168.1.x naar je ubuntu-server toegestuurd moet worden. (op mijn 7170 is dit mogelijk)
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA

Offline granaet

  • Lid
Re: [opgelost] dhcp server installatie lukt niet?!
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/03, 19:08:50 »
Ha tigger

Wat het resolven van IP adressen betreft, ja dan zal ik, vergelijkbaar op mijn win2k3, een DNS service moeten installeren. Zover ben ik nog niet. Heb even geroken aan bind maar vind dat op dit moment te ingewikkeld, ook al zijn er goede how-to' s.

Nu de dhcp service werkt wil ik eerst samba aan de praat zien te krijgen. Zie daarvoor een andere thread van mij over de problems die ik daarbij tegen kom.


DHCP werkt dus nadat ik in /etc/network/interfaces de de optie

gateway 192.168.178.1

had opgenomen kan ik vanaf mijn Ubutu server weer internetten.

nb

ik had in de /etc/network/interfaces staan

gateway 192.168.1.100

maw het IP adres van de eth1 had ik hier genoemd ipv het IP adres van mijn FritzBox.



Ik wil echter nu wel ingaan op je opmerking mbt het routeren in combinatie met mijn FritzBoz.

Waarom zou ik hier iets wijzigen?

Mijn FritzBox bediend 2 netwerk segmenten die onderling niets met elkaar van doen hebben (beide segmenten een ander subnet). Wellicht had ik duidelijker moeten zijn. Het is niet de bedoeling dat PC's uit het netwerk 192.168.2.0/24 kunnen communiceren met PC's uit het netwerk 192.168.1.0/24. Ook beide servers mogen geen gegevens uitwisselen. Wat wel de bedoeling is dat PC's uit beide netwerken via de FtitzBox het internet op kunnen en dat binnen een netwerk bestanden gedeeld kunnen worden. PC's uit het 192.168.2.0/24 netwerk delen bestanden die op de win2k3 server staan en PC' s in het 192.168.1.0/24 netwerk delen bestanden die op de Ubuntu server staan.


met vriendelijke groet
Granaet
met vriendelijke groet
Granaet

Offline tigger

  • Lid
Re: [opgelost] dhcp server installatie lukt niet?!
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/04, 18:44:44 »
Je hoeft geen full-blown bind neer te zetten, je zou al kunnen volstaan voor een forwarder, overigens kun je in je dhcp ook externe dns-servers opnemen. Je fritz-box is er ook een.

Wat betreft de routeringen:
Je zendt met elk stukje data over het netwerk, onder andere twee adressen mee, je bron en je bestemming. Je bestemming mag duidelijk zijn, maar je bron is van belang om het antwoord terug te kunnen krijgen. Op het moment dat je fritzbox niet weet waar een adres is zal hij dit naar de default gateway sturen, het internet op dus. Hier worden private adressen (192.168.x.x, 172.16.x.x-172.31.x.x en 10.x.x.x) niet gerouteerd en gewoon weg gedropt. Dit betekent dat als je fritz het ubuntu segment niet kent, het weer het internet op gestuurd wordt. Vervelend als dat net je webpagina is die je wil lezen.
Je kan dit op twee manieren oplossen. Een route toevoegen op je fritzbox of gebruik maken van nat op je ubuntu server.
Mogen anderen niet op je ubuntu netwerk? geen probleem als je netjes een firewall inregeld, dat kan met alletwee de opties, hoewel de noodzaak minder groot is met NAT dan met routeren.

Mocht je niet exact weten wat nat doet: zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation
LPI-1, NCLA, RHCE, RHCVA