Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] NFS mounts werken niet meer na updates  (gelezen 892 keer)

Offline Grieteke

  • Lid
[opgelost] NFS mounts werken niet meer na updates
« Gepost op: 2013/12/28, 13:26:54 »
Sinds vanochtend willen de NFS shares van mijn nas niet meer mounten. Gisteren heb ik een hele berg updates gedraaid voor mijn ubuntu 12.04.3 installatie. Omdat de mounts altijd zonder problemen hebben gewerkt vermoed ik dat de problemen met het mounten veroorzaakt zijn door de updates. Daarnaast doen de problemen zich enkel voor op mijn desktop, op mijn mediacenter kan ik de shares zonder problemen mounten.

Ik heb de volgende regels in mijn fstab staan om de shares van mijn nas te mounten tijdens het opstarten:
nas:/volume1/audio /media/audio nfs rw,hard,intr 0 0
nas:/volume1/video /media/video nfs rw,hard,intr 0 0
nas:/volume1/data /media/various nfs rw,hard,intr 0 0

Tijdens heb opstarten worden de shares niet gemount. Als ik het mounten handmatig probeer krijg ik de volgende foutmeldingen:
$ sudo mount -t nfs nas:/volume1/video /media/video
mount.nfs: rpc.statd is not running but is required for remote locking.
mount.nfs: Either use '-o nolock' to keep locks local, or start statd.
mount.nfs: an incorrect mount option was specified
of
$ sudo mount -a
mount.nfs: rpc.statd is not running but is required for remote locking.
mount.nfs: Either use '-o nolock' to keep locks local, or start statd.
mount.nfs: an incorrect mount option was specified

Ik heb de twee aanwijzingen uit de foutmelding opgevolgd, maar dit helpt niet:
$ sudo mount -t nfs -o nolock nas:/volume1/video /media/video
mount.nfs: Protocol not supported
en
$ sudo service statd start
statd start/pre-start, process 6179

Daarna heb ik geprobeerd om nfs-kernel-server en nfs-common te herinstellaren en opnieuw te starten:
$ sudo service nfs-kernel-server restart
 * Stopping NFS kernel daemon                                                                                                                           [ OK ]
 * Unexporting directories for NFS kernel daemon...                                                                                                     [ OK ]
 * Exporting directories for NFS kernel daemon...                                                                                                       [ OK ]
 * Starting NFS kernel daemon                                                                                                                                 
 * Not starting: portmapper is not running
Portmap kan ik echter niet installeren omdat dat package niet (meer) bestaat in Ubuntu 12.04 In de plaats van portmap heb ik rpcbind geinstallerd (zoals beschreven staat in https://help.ubuntu.com/community/SettingUpNFSHowTo#NFS_Client), maar dit helpt ook niet.

Ik loop nu dus helemaal vast en heb geen idee hoe ik dit kan oplossen. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
« Laatst bewerkt op: 2013/12/28, 18:51:19 door Grieteke »

Offline Gamer

  • Lid
Re: NFS mounts werken niet meer na updates
« Reactie #1 Gepost op: 2013/12/28, 16:11:16 »
officieel horen deze mount points volgends mij in de map mnt. En niet in de map media.
Deze is officieel voor verwisselbare media.


Offline vanadium

  • Lid
Re: NFS mounts werken niet meer na updates
« Reactie #2 Gepost op: 2013/12/28, 18:19:05 »
Dat verklaart natuurlijk niet waarom de mounts het niet doen. Bovendien dacht ik ook wat jij dacht, tot ik van een linux guru vernam dat /mnt enkel dient voor vluchtige, tijdelijke mounts. Permanente mounts worden direct geplaatst waar ze nodig zijn.

Verder kan ik ook jammer genoeg niet fundamenteel helpen met de vraag. Maar het voordeel is dat je draadje zo eens naar boven geschopt werd  :)

Offline Grieteke

  • Lid
Re: NFS mounts werken niet meer na updates
« Reactie #3 Gepost op: 2013/12/28, 18:51:02 »
@vanadium bedankt voor de kick  :). @Gamer dat zou heel goed kunnen, maar je kan netwerkshares ook zien als verswisselbare media.

Ondertussen ben ik verder gaan zoeken en klungelen. Uiteindelijk heb ik uitgevonden dat het probleem te maken zou kunnen hebben met nfs4. Wanneer ik een share probeerde te mounten met nfs4, begon de nas echter te protesteren:
$ sudo mount -t nfs4 nas:/volume1/video /media/video
mount.nfs4: mounting nas:/volume1/video failed, reason given by server:
  No such file or directory
Daarom verder gaan zoeken of mijn nas, een Synology DS210j, wel support heeft voor nfs4. Die support is er, maar enkel voor de nieuwste firmware (DSM 4.3). Dus ik heb net mijn nas geupdate. Daarnaast nog wat stappen uit de laatste post van deze thread gevolgd: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-1526448.html, maar ik weet niet zeker of dat nog nodig was. En nu kan ik mijn shares weer mounten  :D.