Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: EFI partitie verwijderd.  (gelezen 709 keer)

Offline bart85

  • Lid
EFI partitie verwijderd.
« Gepost op: 2020/04/12, 21:41:39 »
Een lange tijd geleden heb ik mijn EFI partitie verwijderd. Kan ik deze opnieuw aanmaken. Daarbij alle nodige bestanden erop plaatsen. Recovery van gegevens niet mogelijk.
Het is dual boot met Windows, maar Windows werkt op het moment niet.
Deze pc draait nu in legacy mode, Ubuntu werkt hierin wel. Wat zijn nadelen van legacy mode ten opzichte van EFI?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline vanadium

  • Lid
Re: EFI partitie verwijderd.
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/13, 09:04:18 »
Hier is een procedure beschreven om een legacy boot te veranderen naar een EFI boot. Je weet wellicht al wel dat je dergelijke commando's niet blind moet overnemen: "/dev/sda1" bijvoorbeeld zal je moeten vervangen door de partitieverwijzing van jou installatie. Die instructies zijn specifiek aangepast aan de situatie van de vraagsteller.

Ook na die conversie zal Windows evenwel nog niet booten aangezien de EFI bestanden van Windows er niet meer zijn. Dat is dan een ander verhaal waar ik niet kan bij helpen.

Dat was een gedeeltelijk antwoord op een gedeelte van je vraag. Een herinstallatie van Windows, gevolgd door een herinstallatie van Ubuntu zal echter veel eenvoudiger zijn om je dual boot systeem helemaal terug te herstellen.