Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Workaround] Volumeknopjes HP Pavilliion dv7  (gelezen 838 keer)

[Workaround] Volumeknopjes HP Pavilliion dv7
« Gepost op: 2012/05/06, 20:15:48 »
Hallo,
Ik heb m'n zoon zover dat ie mij Xubuntu op zn laptop heeft laten installeren.  ^-^  ^-^ Het gaat om een HP Pavillion dv7. Voorlopig is ie redelijk tevreden, vooral opstarten en afsluiten gebeurt vele malen sneller dan onder Vista. =D
Nu wil ik de laatste dingetjes nog finetunen: vooral de slimme knopjes boven het toetsenbord wil ik nog aan de praat krijgen. hier zitten een muteknopje en een tiptoets-achtige schuifregelaar voor het volume, Als ik deze bedien gaan wel het volume- en het muteverklikkertje harder/zachter en aan/uit, maar het volume verandert niet.
Wie heeft er een tip??

Pim
« Laatst bewerkt op: 2012/05/17, 20:40:18 door Pim Hovenga »

Offline midas

  • Lid
Re: Volumeknopjes HP Pavilliion dv7
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/06, 21:38:15 »
Ha leuk! Ik heb ook een HP dv7 met dubbele AMD M300 chipset en ATI-kaart. Ik heb toen de FGRLX-driver geïnstalleerd (niet de ontwikkelversie). Tiptoetsen voor regelen geluid doen het bij mij prima. Ik draai dan wel Ubuntu 12.04 met Unity-2D...
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Volumeknopjes HP Pavilliion dv7
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/06, 22:48:07 »
Ha Midas
weet je ook of er verschil zit tussen Xubuntu versies voor wat betreft deze drivers? Is de driver die jij  noemde niet alleen voor video? bij deze laptop staat ie op 1440xnogwat, en ziet er behoorlijk strak uit. Onder Xubuntu natuurlijk geen Unity. Verder vind ik Xubuntu wat meer op Win lijken zodat de overstap wat makkelijker lijkt.
In elk geval bedankt voor de reactie.

Offline midas

  • Lid
Re: Volumeknopjes HP Pavilliion dv7
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/07, 05:03:52 »
Inderdaad, de fgrlx-driver is voor de aansturing van ATI-grafische kaarten, waarschijnlijk dus geen invloed. De kern van (X)(K)Ubuntu is voor elke versie hetzelfde. Maar toch zijn er soms verschillen hoe die kern aangesproken wordt door de desktop-manager. Ik heb ervaring met Kubuntu, Ubuntu en verschillende Linux Mint-versies (KDE + Gnome). In ieder geval onder KDE werkten de geluidstoetsen ook niet. Op Ubuntu zitten gewoon wat meer ontwikkelaars...die kunnen dan ook beter uitvogelen wat betreft hardware-eisen van fabrikanten e.d.

Overigenes heb ik op mijn 17,3 inch scherm een resolutie van 1600 x 900
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Volumeknopjes HP Pavilliion dv7
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/07, 16:01:59 »
De volumeknopjes kunnen op dezelfde controller zijn aangesloten als de helderheidsknopjes, zodoende kan dit verhaal best kloppen.

[Work around] Volumeknopjes HP Pavilliion dv7
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/17, 20:38:57 »
Heb inmiddels Ubuntu op de laptop gezet,  ook dit bevalt 'm wel. Met name omdat de volumeknopjes nu wel werken. Ik kreeg het in Xubuntu niet voor elkaar, dus dan maar op deze manier.
Allen bedankt voor de respons